2465
Sök

Dåliga avgasvärden på Volvo 740 GLT -90

7 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Tjena!big_smile Ska ombesikta bilen imorgon pga dåliga avgasvärden.

CO/K-värde: 0.6
CO 2500: 0.4
HC: 115

Och Förmodligen är det katten som är trasig o behöver bytas ut men tänkte om det funkar att fuska sig igenom besiktningen med t ex k-sprit eller etanol i tanken?

Har inte varit hemma särskillt mkt så inte hunnit fixa en ny katt än så undrar därför om det då går att fuska sig igenom det. Och isåfall när ska man hälla i det och hur mycket? smile

Avstängd
12 Inlägg
19 januari 2010
kör typ 50%etanol och typ 50%soppa sen kan du ha i en halv flaska k-sprit tongue

islurren1
19 januari 2010
Känner några killar på besiktningen! Dom säger att mycke etanol får motsatt verkan på HC värdet! . De ska bara va nån liter till en tank säger dom! Men vem vet. Jag bytte motorolja i min 245:a som slog rekord i höga avgasvärden! Då gick den plötsligt igenom.Du får prova! Hoppas de går bra. mvh/ Islurren1

1 418 Inlägg
19 januari 2010
Trocadero skrev:
kör typ 50%etanol och typ 50%soppa sen kan du ha i en halv flaska k-sprit tongue

Och varför skulle han behöva både etanol och k-sprit, förklara gärna hur du tänker nu?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
19 januari 2010
var det länge sedan du servade bilen?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

230 Inlägg
19 januari 2010
byt olja o filter!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
19 januari 2010
...och stift,kablar, rotor och fördelarlock om de är gamla.

7 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
okej ska jag ha i både etanol och k-sprit?yikes
Yes jag vet jag har inte hunnit byta tändstift osv eller oljefilter o sådant , men jag får ta o göra det också men bilen måste ombesiktigas senast imorgon så jag hinner inte med att byta ut delar imorgon hmm
Så det jag kan testa då är att slänga i lite etanol eller k-sprit i tanken o hoppas på det bästa hehe smile

Ska man hälla i k-sprit eller etanol strax innan besiktningen eller på vägen till besiktningen? smile

Och om man häller i etanol hur vet man att det  blir ungefär 50/50 bensin och etanol?neutral

7 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
inge som vet??yikes

5 198 Inlägg
20 januari 2010
varför fuska.. då har du ju felet kvar till nästa år ,du har ju haft 1 månad på dej för ombes säger bara,, gör en ordentlig service med olja filter och tänddelar, ,det gör susen

7 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
för att jag hinner inte fixa det idag o inte hunnit göra det innan, så tänkte om man kunde fuska sig igenom det o sen fixa det nästa månad o slippa stressa smile

43 Inlägg
20 januari 2010
Kör i rejält med etanol, kanske 25-35% blandning.
Sen så ser du till att köra bilen riktigt riktigt varm.

Förövrigt så är väl  K-sprit ren etanol? Medans det man tankar i är 85%etanol och resten bensin?
Om detta stämmer så är det helt onödigt att köpa dyra k-sprit flaskor utan istället bara tanka etanol
Senast redigerat av Frankisch (20 januari 2010)

islurren1
20 januari 2010
Näää... Jag tror nog på mina kompisar som jobbar på besiktningen! För mycke etanol ger fel på avgasvärdena. Dom borde veta eller? Tror inte dom försöker luras! Försökte ju själv de, men de gick inte ! De va då dom förklarade att värdena inte blev bra med för mycke E85 i! Max ett par liter till en tank.
Å får man en nitisk besiktningsman kanske han vill ha ombesiktning PGA att du bytt bränsle! hehe!
Dom kände på avgaslukten på min bil att jag försökt me mycke etanol...

43 Inlägg
20 januari 2010
islurren1 skrev:
Näää... Jag tror nog på mina kompisar som jobbar på besiktningen! För mycke etanol ger fel på avgasvärdena. Dom borde veta eller? Tror inte dom försöker luras! Försökte ju själv de, men de gick inte ! De va då dom förklarade att värdena inte blev bra med för mycke E85 i! Max ett par liter till en tank.
Å får man en nitisk besiktningsman kanske han vill ha ombesiktning PGA att du bytt bränsle! hehe!

Då får TS bestäma själv om han vill ta en ombesiktning direkt utan att ens testa, eller om han vill prova på etanol och kanske med lite tur ta sig igenom och få ett helt år på sig att ordna det hela.

Jag körde iaf igenom min 740 på det sättet, riktigt varmkörd och en ordentligt del etanol i tanken.
Men se även till att byta stift olja osv osv.
Senast redigerat av Frankisch (20 januari 2010)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
20 januari 2010
islurren1 skrev:

hur många liter? 1? 3? 7? till hur stor tank? 30? 50? 110 liter? jag har fuskat igenom flera fordon med E85 i tanken, men kör man med ren E85 så är det klart att det inte går bra när bilen inte är anpassad till det.

7 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
var på besiktningen igår men den gick inte igenom ändå, var ingen skillnad på avgasvärdena ändå när jag hällt i k-sprit i tanken. så får väl bli att byta katalysator inom en vecka o hoppas på att det fixar problemet !smile

drifter
95 Inlägg
22 januari 2010
hade dåliga avgasvärden på min 240 glt 230E -86 körde i 50/50 med etanol, besikningsmannen sa att det var nog dom bästa värdena han sett på en 240 big_smile

//Chrille

Maskinförare
287 Inlägg
22 januari 2010
Hade samma problem med min gamla 740 glt16v bytte givaren på katalysatorn (hjärnsläpp på vad den heter) men sen va allt okej på besiktningen och den drog mindre bränsle efter.. smile

Sök