2581
Sök

Köpa skinnstolar till 9-5 1998

Livsnjutare
31 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Så här är det.
Jag går och funderar på att köpa ny inredning.. Stolar hela köret..
Har hittat ett komplett kit för 5000kr.
Stolarna fram är elstyrda. Mina nuvarande stolar är inte det.

Min fråga är alltså. Är den elen fördragen på bilen?
Det hade ju varit kanon att bara byta stolar och sen plugga i kontakten och vipps så funkar allt..
Du kanske har ett komplett kit liggandes hemma.. I så fall hör av dig.. Vill ha mörk klädsel.

Jag kör en Saab 9-5 2,0t vector 1998

Tacksam för hjälp
Senast redigerat av livet__leker (23 januari 2010)

Ja, så tror jag att det är..

457 Inlägg
23 januari 2010
Precis satt i el-stolar med minne i min og9-3 och där var det inte framdraget! Läst på STCS- forumet och det är nog något liknande på 9-5:an. Men det är inte mycket du behöver göra egentligen! Det beror lite på vad du har för utrustning på din bil. Vad som är framdraget och inte!

Xenoholic
2 559 Inlägg
23 januari 2010
Tänkte byta till elmanövrerade i min men hörde att det var ett jäkla jobb, eftessom elen inte är framdragen om det inte sitter "elstolar" i från början, så jag gav upp den iden o satte i manuella igen.
Har mina gamla beiga skinnstolar kvar om du är intresserad wink
Edit
Såg att du hade en sedan o då passar ju inte mina i alla fall, o inte till en silvergrå heller för den delen wink
Senast redigerat av Aerocombi (23 januari 2010)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Livsnjutare
31 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Känns som jag får ge upp den tanken då ju.. Jäkla vad dumt av saab.. haha

Jag har just nu Grå plysh inredning.. Åh det är jag ruggit trött på.. Vill ha skinn i hela bilen..
Har du baksäte me?

Jag vill ju ha det komplett..

Xenoholic
2 559 Inlägg
23 januari 2010
livet__leker skrev:
Känns som jag får ge upp den tanken då ju.. Jäkla vad dumt av saab.. haha

Jag har just nu Grå plysh inredning.. Åh det är jag ruggit trött på.. Vill ha skinn i hela bilen..
Har du baksäte me?

Jag vill ju ha det komplett..

Svar ovan wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

457 Inlägg
23 januari 2010
Ta loss stolen, sitter med fyra bultar (Torx). Ta loss kontakten ur stolen och titta vad du har för kablar upp till stolen. Det är värt mödan att titta vad du har för kablar, sen kan du ju utgå därifrån om du tycker det är för mycket jobb eller inte. Jag drog fram strömkabel bara. Det var allt som fattades på 9-3an.

Livsnjutare
31 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Jag ska ta en titt.. Så jag vet hur det ser ut..
Hur vet jag om jag slipper dra dit ström?
Har inte tagit bort stolen innan.. Sitter det i samma kontakt som stolsvärmen eller?

I så fall kan man väl använda ström därifrån..?

Handledare
1 481 Inlägg
23 januari 2010
Använd inte samma kabel som stolsvärmen. Då bränner du reglaget till värmen. Du behöver bara + och jord. Dra en kabel från elcentralen i motorrummet, leta på en punkt där du har ström när tändningen är påslagen. En multimeter är mycket användbar i sådana här lägen. Sätt en hängsäkring på kabeln så det inte brinner ifall det blir kortis.  Jorda en kabel i någon av infästningarna till stolen eller ännu hellre, leta på en jordpunkt inuti bilen. Inte svårare än att dra elkabel till ett slutsteg.
Anslut till stolarna och du ska se att det fungerar
Senast redigerat av saab_sonett (23 januari 2010)

I got Dubs!
2 423 Inlägg
23 januari 2010
På min lexus är det konstant plus på stolarna
på mercan funkar det när tändningen är på, eller när dörren är öppen.

7 274 Inlägg
23 januari 2010
Finns en hel hög med info om hur man kopplar in dom på KORREKT sätt på saabturboclub.
Min 9-3 behövde jag bara koppla in en konstantström till förarstolen.
Då fungerade den enbart när bilens tändning var igång och en liten stund efteråt.
Passagerarstolen däremot ska jordas när den ska slås igång.
Den ska kopplas in på rätt stift på någon box under förarstolen om jag inte minns helt fel.

Visserligen blev jag utan ljudet när man sparar minnet man jag klarade mig ändå;)

Men som sagt, kolla på STCS så kan du få fram exakt vilka kablar du ska ha, stift och vart dom ska kopplas in så allt fungerar.
Senast redigerat av Brains (23 januari 2010)

Livsnjutare
31 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Tackar Brains för det.. Jag ska in och bläddra lite på den sidan...
Tack för alla svar.. Jag har nog så jag klarar mig nu..

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
23 januari 2010
livet__leker skrev:

Tänk på att inte slå på tändningen med urkopplad stol. Airbag lampan tänds då och kan bara släckas med Tech-2

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

7 274 Inlägg
23 januari 2010
hotrodder skrev:
livet__leker skrev:

Tänk på att inte slå på tändningen med urkopplad stol. Airbag lampan tänds då och kan bara släckas med Tech-2

Min 9-3 släckte lampa av sig själv efter vecka eller så när stolen satt i bilen igen.

457 Inlägg
24 januari 2010
Ström får du nog lov att dra in till säkringshållaren, dra sedan ström därifrån till stolarna! Passagerar stolen ska jordas som den har nämnts ovan när tändningen vrids till on. Den kopplar du in på TWICE, som sitter under förarstolen. Men som sagt, finns bra med trådar på STCS om hur du kopplar in stolar. Annars kan jag ge dig lite hjälp! smile

Sök