2917
Sök

Automatisk strålkastarjustering kaputt?

89 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Har upptäckt ett irriterande fel på min S40 -96:a.
Strålkastarjusteringen (som är automatisk med reglade på strömställaren i kupén) är totalt ur gängorna!

Ibland står den vänstra och buzzar av sig själv. *bbzzzzz* *bbzzzzzz*
Samtidigt står den högra i lägsta läget, dvs - den pekar rakt ned i backen.

Jag har kollat och kontaktsprejat kontakterna till själva motorerna som sitter vid sidan av lamphuset. Vet inte vad jag mer kan göra.

När jag rör den vänstra justeringsmotorn så "bzzz":ar den ibland. Det är som om det var glapp någonstans.

Talade med en mekaniker på Volvo som sa något om att "när det är fel på den ena justeringsmotorn så pekar den andra automatiskt ned i marken".

Så nu återstår frågan: hur går jag tillväga för att hitta vad som är felet?
Vad är troligast? En av dessa fantastiska små motorer som justerar strålkastarna eller någon kabel?

Erfarenheter? Funderingar? Öppen för all hjälp!
Tack på förhand!

//Bubbe

664 Inlägg
12 januari 2010
#2
Alltså det kan ju inte vara fel på någon sensor precis, när du rör den så *bzzzzzr* den.
Alltså jag vet inte, det låter ju ologiskt, men den kan inte ha frusit eller något?

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
12 januari 2010
#3
Jordfel kanske? Eller nåt glapp nånstans? Jobbigt i vilket fall.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

89 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#4
Retepoj skrev:
Alltså det kan ju inte vara fel på någon sensor precis, när du rör den så *bzzzzzr* den.
Alltså jag vet inte, det låter ju ologiskt, men den kan inte ha frusit eller något?

Det har du ju rätt i. Den får ju kräm och fungerar således på det sättet.
Men jag och en kompis tog isär en sån där justermotor och kollade inuti. Den bestod av ett gäng kugghjul och grejer.

Frusit? Näpp. Bilen står i varmgarage. +19 hela tiden, så om den har frusit vill jag hitta den som smyger in i garaget och sprejar kylspray på mina justermotorer! big_smilebig_smilelol

När man tittar på högermotorn så "bzzz":ar den också men strålkastaren vill absolut inte höja sig.
Kan felet ligga i själva strålkastaren?

Som Bosse Bildoktorn säger: "dyrt dyrt dyyyyrt"!

89 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#5
Märkte ígår kväll att bilen "skelar" rejält nu...
Det vänstra ljuset står i trädtopparna och det högra är i backen!

När jag rör på justeringen flyttar sig det vänstra ljuset minimalt medan det högra inte rör sig alls!

Vet någon vad som styr själva inställningen inne i strålkastaren? Eftersom justermotorerna fungerar kan jag väl utesluta dem - men det kanske inte "greppar" ordentligt inne i lamphuset så motorerna kan vrida strålkastarna till rätt läge..? Bara en fundering.

Om allt detta skulle skita sig - kan jag då bara dra ut kontakterna till motorerna och manuellt justera ljuset med insexnyckel (permanent)?

Cupra_
13 januari 2010
#6
Armen som går från motorn och in i strålkastaren sitter bara med en kulled inne i strålkastaren, kan den ha släppt? Bara vrid och dra bakåt för att lossa motorn så känner du direkt om den sitter fast eller "vispar luft"

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 januari 2010
#7
Det är inte så enkelt att det har kuggat över i lyktan ??

Vet iaf att på min 9-5:a (utan någon automatisk ljuslängdsreglering iofs men ändå) så stod lamporna helt åt h-vete och den ena rörde sig knappt när man försökte ändra innifrån kupén. Då var det en av justerskruvarna eller något som hade hoppat av.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

89 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#8
Bra grabbar!

Tack! Fortsätt gärna att "brainstorma" lite!

Om det "kuggat över" - hur löser man det då?
Ska ta tag i detta nu på morgonen, tänkte jag. Gå ned och lossa justermotorerna och riktigt känna hur det känns när jag sätter i dem igen.

Men det förbryllar mig att den ena står i luften och den andra i backen.
Ser ut som ögonen på "Bärgar'n" i filmen "Bilar". rolllol

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
15 januari 2010
#9
Hur går det nu då ?

Min ljusinställning fixades enkelt genom att helt enkelt skruva på justerskruven så att ljusinställningen skruvades på skruven igen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

89 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#10
TBOC_Razor skrev:
Hur går det nu då ?

Min ljusinställning fixades enkelt genom att helt enkelt skruva på justerskruven så att ljusinställningen skruvades på skruven igen.

Aha! Ska kolla så att alla skruvarna sitter som de ska. Har ju Haynes-boken, men är ingen höjdare på att läsa sånt pill-pill. Men det borde åtminstone visa mig hur det egentligen borde se ut!

Nä, jag har inte varit i garaget och pillat loss det än. Tänkte göra två flugor på smällen imorgon är jag ändå ska en trappa ned till tvättstugan. Då har jag ändå lyft arslet och kan lika gärna fortsätta runt gaveln och påbörja inspektionen. big_smile

Återkommer så fort jag fått arslet ur vagnen. roll

Fortsatt tacksam för alla tips ni kan komma med om eventuella orsaker till detta.

89 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#11
Bumpar tråden lite så här på kvällskvisten. Har kollat min Haynes-bok och inte f-n fanns där någon skiss över strålkastarens/reflektorns uppbyggnad!

Därav frågan: någon som har tillgång till en sprängskiss över lamphuset/reflektorn/strålkastaren på en Volvo S40 1996 fas 1?

UPPDATERING! Sprängskiss funnen i Volvos datorprogram Vadis... Kan ladda upp om någon behöver i framtiden. Har en särskild "Volvomapp" i datorn där jag sparar allt sådant! smile
Senast redigerat av Bubbe (18 januari 2010)

89 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#12
Uppdatering!

Var nere i garaget och skulle ta loss strålkastarj*veln. Gick ju inte att rubba!
Hittade ett antal clips runt den, dock kom jag inte åt dem underst. Lossade på en skruv uppifrån i hörnet av bilens kaross - den höll samman blinkers och strålkastare. Men fortfarande satt strålkastaren som sten. Jag gav upp och satte ihop allt igen. Kanske jag skulle gjort det här med mer sömn i kroppen?

Gick då istället till höger fram som ju pekar rakt ner i marken. Tänkte att "nåja, jag kan väl åtminstone tillfälligt skruva upp den så att den pekar rakt fram". Satte insexnyckeln i justerskruven - POFF, plastbitar - japanska plastbilar i smådelar!
Där sprack den åt skogen!

Nu behöver jag följande: justerskruv (ersättning) till höger fram.
Och så kvarstår problemet med min lösa reflektor i vänster fram!

Någon som har tips?
Justerskruvar - det finns väl något reparationskit, hörde jag någonstans?

Och slutligen - HUR ska jag få loss strålkastaren?
Skiss på hur det sitter då?

Tacksam för alla era erfarenheter, tips och hjälp!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 januari 2010
#13
Kan det inte vara så illa att du måste bort med stötisen för att komma åt alla skruvar som håller lyktan ??

Är ju många bilar som har det så idag (tyvär).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

89 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#14
TBOC_Razor skrev:
Kan det inte vara så illa att du måste bort med stötisen för att komma åt alla skruvar som håller lyktan ??

Är ju många bilar som har det så idag (tyvär).

Yepp. Det verkar så. Jag skrev nyss i ett annat forum om detta. Jag hittade bultarna och allt men troligen måste stötfångaren av.

Såg nu att justermotorn i vänster strålkastare skulle sättas i "i samspel" med reflektorn - då blev plötsligt reflektorn stabil igen. Men den följer ändå inte med när jag styr ljusregleringen från kupén. Rör sig inte upp och inte ned...

Strålkastaren på höger: justerskruven i småsmulor... Kostar 170:- på Volvo. Nytt plastpiss för nästan 200:-!
Och sen ska man väl ha av hela strålkastaren för att byta justerskruven... Tänk om det även är fel på reflektorn/strålkastaren!

Såg att Biltema har nya strålkastare till min bil för 995:-/st. Lockande, mycket lockande.
När man ändå ska obducera hela bilen kan man lika gärna lägga in nytt som man vet är i sin ordning istället för att lappa och laga gammalt skit som kanske håller i en månad (eller för evigt)...

Jag är förvirrad. Vet inte riktigt vad jag ska göra just nu.

Höger strålkastare pekar fortfarande ner i backen - ej justerbar. Justermotorerna surrar men jag vet inte om de greppar tar i vad de ska inne hos reflektorn.

Blir snart galen på det här. DILEMMA!
Köper jag justerskruvar för 340:- kanske det är något mer som ska ordnas - eventuellt ny reflektor - kostade närmare 700:-/st på Volvo. Fan, man är ju ändå uppe i pris för nya från Biltema!

Nästa dilemma: köper man nya strålkastare kanske man snart inser att det är fel på justermotorerna så behöver byta dem också. (Fast det är väl större chans att hitta något på skroten)

Ni får gärna hjälpa mig att brainstorma lite. Vad är mest värt? Försöka lappa ihop detta och spara ett par hundra eller helt enkelt byta allt som kan bytas, kommer att kosta 2000:- och då ingår ju justerskruvarna med strålkastarna.

Jösses, jag känner mig så förvirrad i nuläget!

89 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#15
ORDNAT! KLART!

Nya justerskruvar, allihop! Samtliga fyra stycken. Sammanlagt 650:- på Volvo.
Men nu smörjs det varje gång jag ens tittar ner i motorn! lol Aldrig mer att det ska kärva fast! Spray-vaselin i överflöd!!!

Japp, det var att lossa på stötfångaren och hela tjottahejset för att få loss strålkastarna.
Sedan skulle man ju sitta och pilla med de nya justerskruvarna. Ställde sedan in ljusbilden efter ögonmått i behaglig nivå.

Passade även på att rycka loss torkarmotorerna och torkararmarna till strålkastarna, de fungerade ju ändå inte. Täckbrickor och kromspray på de svarta "fickorna" som armarna satt i. Nu ser det trevligt ut i fronten.

Men den här operationen vill jag inte genomgå en gång till! Hellre byter jag bil! Tro mig! tongue


Sök