3798
Sök

Cheva Van, B-körkort, 7 sits

3 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
Hejsan!
Efter ungefär ett halvår med min 740 har jag nu blivit extremt sugen på att köpa en van till sommaren som färdmedel till festivaler, europatripper osv. Problemet är att jag inte riktigt förstår vad som gäller för passagerare och olika registreringar sad

Jag vill ha en van, som jag med mitt B-körkort, vill kunna ha plats för 6 passagerare, dvs 7 platser totalt(och kunna åka lagligt).
Jag har tittat på många vanar på blocket, främst cheva vanar(high top). De har fyra stolar samt en soffa för tre personer=7 personer får plats i bilen. Men vad jag har förstått så får de platserna där bak(soffan+två stolar) inte utnyttjas om bilen är lb-reggad.

Måste jag hitta en van som är registrerad som vanlig personbil plus att den är registrerad så att 7 personer får färdas i bilen?

http://www.blocket.se/sodermanland/Chev … =9&w=3

Exakt en såndär vill jag ha som länken visar.

Kan mina drömmar gå i uppfyllelse?
(ursäkta för rörig text)

Os Difuntos
1 822 Inlägg
25 januari 2010
Så som jag fattat det det får du köra LB-reg på B kort om totalvikten inte överstiger 3,5 ton eller nått. (rätta mig gärna om jag har fel) Har själv skaffat mig den fetaste av Cheva Van å jag bara kör och hoppas på att jag inte blir stoppad. (jag kommer sälja min snart så om du e sugen kan du få köpa den billigt).
Senast redigerat av baca (25 januari 2010)

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 januari 2010
Upp till 3,5 ton på ett B-kort (vissa fall tyngre beroende på reggning och hur länge du haft körkort) LB-reggad van har ofta dispans på passagerare i lastutrymmet bl.a. min har det.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

3 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
Tackar för svaret!

Fast om den är Lb-regad får man väl bara ha en passagerare?
haha jag har läst att många gör så att dom köper LB-regade och hoppas på att inte bli stoppade, men jag känner mig lite för feg för sånt xD

Hur många säten har du i vanen?

3 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
Så man kan alltså köpa vilken van som helst som är LB-regad och sedan få dispens för, som i mitt fall 6 passagerare?
Hur gör man detta i så fall och kostar det pengar? smile

1 697 Inlägg
25 januari 2010
Jag tror inte att det går att ha en cheva van med 6 passagerare och lb-reggad lagligt. Dock VET jag att det går att ha lb-reggad med dispens för fyra passagerare. Det har farsans van smile

Men ska du ha sex pers och dig själv i den så måste den nog vara personbils reggad.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 januari 2010
Mattematte skrev:
Tackar för svaret!

Fast om den är Lb-regad får man väl bara ha en passagerare?
haha jag har läst att många gör så att dom köper LB-regade och hoppas på att inte bli stoppade, men jag känner mig lite för feg för sånt xD

Hur många säten har du i vanen?

Sitter 5 st kaptensfåtöljer i den så min är godkänd för 3 pass. i lastutrymmet + förare och 1 passagerare i stolen brevid.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

81 Inlägg
25 januari 2010
jag hade en som det stod i papperna att det var 1 passagerare i den. men att jag hade dispens för 4 i lastutrymmet och det var då inge problem men man kan ju ha papperna med sig om man skulle bli stoppad så kan man ju bara vissa dom.

Good Girl Gone Bad
607 Inlägg
25 januari 2010
Våran van är lb-reggad med dispens för två pers bak. Men vill du ha en och lagligt ha sex pers. med lär du hitta en som går som personbil smile

Mitsubishi Colt GLXi "La Colt II"
Good Girl Gone Bad

Os Difuntos
1 822 Inlägg
25 januari 2010
Handlar väl också om hur mkt lastutrymme du har kvar efter att den blir reggad för fler personer, jag har en Cheva g30 (den stora) och där får man åka 6 st + förare för det fanns tillräckligt med lastutrymme kvar efter att den andra soffa gick in och att lastgallret gick in bakom soffan. Dock behöver du inte ha lastgaller längre så tror det är lite av en gråzon hur mkt lastutrymme det måste finns.
Kom massa nya regler för ett tag sen gällande LB bilar så det finns massa fina kryphål dom inte har tätat till än big_smile

1 697 Inlägg
25 januari 2010
baca skrev:
Handlar väl också om hur mkt lastutrymme du har kvar efter att den blir reggad för fler personer, jag har en Cheva g30 (den stora) och där får man åka 6 st + förare för det fanns tillräckligt med lastutrymme kvar efter att den andra soffa gick in och att lastgallret gick in bakom soffan. Dock behöver du inte ha lastgaller längre så tror det är lite av en gråzon hur mkt lastutrymme det måste finns.
Kom massa nya regler för ett tag sen gällande LB bilar så det finns massa fina kryphål dom inte har tätat till än big_smile

just det, bara antog att det snackades om g20 tongue

Os Difuntos
1 822 Inlägg
25 januari 2010
Juvakka skrev:
baca skrev:

just det, bara antog att det snackades om g20 tongue

Ja jävlar det var ju en G20 grabben ville ha haha, Kan bli svårt att hitta nån som går som lb och köra lagligt med så många personer. Fan sikta hellre då på en G30 (typ min big_smile ) kanske inte lika snygg men fan så mkt mer brutal och manlig.

12 Inlägg
25 januari 2010
Det finns lb-reggade g20 med dispans för 6 pass, så här står det om min van på vv: T20E FÅR FÖRSES MED SÄTE FÖR 6 PASSAGERARE I LASTUTRYMMET. På grund av att den är lb-reggad så behöver man inte bälten bak heller. Men man får ha med sig pappret från vv för det finns många poliser som har dålig koll på dispanser....

Fetast i stan !!
991 Inlägg
25 januari 2010
lamsa skrev:
Det finns lb-reggade g20 med dispans för 6 pass, så här står det om min van på vv: T20E FÅR FÖRSES MED SÄTE FÖR 6 PASSAGERARE I LASTUTRYMMET. På grund av att den är lb-reggad så behöver man inte bälten bak heller. Men man får ha med sig pappret från vv för det finns många poliser som har dålig koll på dispanser....

Alltså får du ha sammanlagt 8 platser i bussen smile  förar, 1 passagerare fram och 6 passagerare bak   det är nice det smile

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Os Difuntos
1 822 Inlägg
25 januari 2010
Men då måste man ha busskort tongue

Sök