2554
Sök

Ang:rost

1 339 Inlägg
23 september 2009
#21
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Rost skall man helst ha bort, tyvärr är det svårt att få garantirep på rost. Favoritordet bland bilhandlare är påslag, de kommer du få höra ofta. Med det menas alltså att skadan kommit utifrån, som tex ett obehandlat stenskott.

Ex på påslag? Rost som kryper under en list på min grå, enligt Mercedes har ett stenskott på något sätt letat sig in där. För jävligt att de (alla tillverkare mer eller mindre) får hålla på så här roll

Man får nog helt enkelt se till att skaffa en bil som har bra rostskydd från början, helst då i karossen för att undertill så hade jag nog lämnat in en ny bil direkt till en rostskyddsfirma o bajsat på deras tillverkarena  "rostskyddsgaranti"


Slutnotan för omlackeringen av Mercan har infunnit sig, 9000 kr landade den på mad (Dörrar, baklucka, bakskärmar, framskärmar & lite på tröskeln)...Gah ännu en gång, varför gör man ett superbra rostskydd undertill men ger fan i karossen? roll

Haha sitter du också på en Merca? Rostar rätt bra gör dom, behöver förmodligen göra något liknande på min bil.

Jajamensan, jodå dom rostar rätt fint i karossen, men som sagt i övrigt undertill så är där inte en rostfläck och den är ju lite till åren trots allt (dock fortfarande ingen ursäkt för karossen). Du har ju otur för din är ju en -03 och -04 så fick dom ju bra rostskydd igen roll


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 september 2009
#22
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:

Man får nog helt enkelt se till att skaffa en bil som har bra rostskydd från början, helst då i karossen för att undertill så hade jag nog lämnat in en ny bil direkt till en rostskyddsfirma o bajsat på deras tillverkarena  "rostskyddsgaranti"


Slutnotan för omlackeringen av Mercan har infunnit sig, 9000 kr landade den på mad (Dörrar, baklucka, bakskärmar, framskärmar & lite på tröskeln)...Gah ännu en gång, varför gör man ett superbra rostskydd undertill men ger fan i karossen? roll

Haha sitter du också på en Merca? Rostar rätt bra gör dom, behöver förmodligen göra något liknande på min bil.

Jajamensan, jodå dom rostar rätt fint i karossen, men som sagt i övrigt undertill så är där inte en rostfläck och den är ju lite till åren trots allt (dock fortfarande ingen ursäkt för karossen). Du har ju otur för din är ju en -03 och -04 så fick dom ju bra rostskydd igen roll

Och därför såg de väl till att 2003an rostar rejält, så kunderna verkligen märker hur mkt bättre det blir om man köper en ny(are) modell tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

124 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
#23
jag fick svaret "detta är endast ytlig rost, ej genomborrande"...hur blästrar man på rostlr rättare sagt va e blästring för nåt??

Got VTEC?
1 593 Inlägg
24 september 2009
#24
Lämna in bilen istället för att göra det själv såvida du inte vet hur man gör och är säker på det, lika bra att få det rätt från början så man slipper göra om det om några månader. Rostskydda hela bilen är också ett stort plus för framtida bruk.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 september 2009
#25
h30aad skrev:
jag fick svaret "detta är endast ytlig rost, ej genomborrande"...hur blästrar man på rostlr rättare sagt va e blästring för nåt??

Det är ändå för jävligt på en 2005a, stå på dig och krångla lite så kanske de ändrar sig. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

14 Inlägg
4 januari 2010
#26
Läs allt om ämnet på http://www.rostskydd.info
Senast redigerat av jidubbelve (4 januari 2010)


VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 januari 2010
#27
Angående den webbplatsen som skriver följande om rostskyddsgaranti:

"Men det skall börja rosta inifrån och vara hål. En bil kan vara ordentligt rostig innan detta händer."

Min motorhuv fick jag bytt på rostskyddsgarantin (golfen) utan att det var genomrostning eller rost på andra platser.
Hävdade helt enkelt att det var en konstruktionsmiss (vilket de erkände till slut eftersom det var någon typ av list/limning som var otät).

Om TS nu fortfarande bevakar den här tråden så kan han väl bifoga en bild i tråden?
För det går att tolka rosten på två sätt, antingen att det är PRECIS i själva glappet mellan dörr och framskärm, eller (som jag tror) vid stänkskyddet, eller under det och då kan man tyvärr inte göra ett dugg för det är tydligen ägarens ansvar att se efter och skydda rätt...även om det är i princip omöjligt.


14 Inlägg
12 januari 2010
#28
Mortalis skrev:
Angående den webbplatsen som skriver följande om rostskyddsgaranti:

"Men det skall börja rosta inifrån och vara hål. En bil kan vara ordentligt rostig innan detta händer."

Min motorhuv fick jag bytt på rostskyddsgarantin (golfen) utan att det var genomrostning eller rost på andra platser.
Hävdade helt enkelt att det var en konstruktionsmiss (vilket de erkände till slut eftersom det var någon typ av list/limning som var otät).

Om TS nu fortfarande bevakar den här tråden så kan han väl bifoga en bild i tråden?
För det går att tolka rosten på två sätt, antingen att det är PRECIS i själva glappet mellan dörr och framskärm, eller (som jag tror) vid stänkskyddet, eller under det och då kan man tyvärr inte göra ett dugg för det är tydligen ägarens ansvar att se efter och skydda rätt...även om det är i princip omöjligt.

Då är nog din huv utbytt på "goodwill" mycket byts på detta just för att garantin inte gäller för något..
läs här http://www.rostskydd.info/rostskydds-garanti.html#vw


196 Inlägg
26 januari 2010
#29
Jag gjorde en plåtbesiktning av min bil, rosten hade börjat kommit ytligt på ena dörren men hade inte inte gått igenom, dom drog bort listerna och slipade ner halva dörren och på andra sidan kunde man se att det hade börjat komma luftblåsor av rosten men där va det inte heller igenom, men med god charm och hänvisande till rostskyddsgarantin fick jag 2 nya dörrar, lackerade och monterade på 3dagar. Så alla bilföretag är faktiskt inte omöjliga.

Full fart spar tid!


Sök