2448
Sök

BMW X-drive bättre än motsvarande Haldex/Torson hos Audi?

16 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#1
Hävdade tidigare bestämt att Audi har överlägsen fyrhjulsdrift, men efter att ha läst på lite (i smyg) ser jag att framförallt BMWs X-drive har placerat sig bra i tester. Vad är de största skillnaderna mellan X-drive kontra senaste generationens Haldex eller Torson?
Senast redigerat av AudiRS8 (25 januari 2010)

(r)s8-power

16 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#2
Ingen?

(r)s8-power

463 Inlägg
25 januari 2010
#3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 januari 2010
#4
habomaster skrev:
Används X-drive i X6?

http://www.youtube.com/watch?v=IkxAd7Er-mQ

Eftersom X-drive är fyrhjulsdrift för Bmw, så ja. Men utan att hävda att X6 är en terrängbil eller praktisk någonstans (missförstå mig inte, jag hade mer än gärna kunnat tänka mig en) så vet jag av erfarenhet att en sådan gräsbacke eller snötäckt backe inte är några problem för mig i en RWD Bmw, så jag känner mig rätt säker på att jag tagit mig upp med även en X6, Porsche Cayenne och liknande "asfalts-SUVar".

Jag kan tom bekräfta att en annan bil som anses värdelös offroad, Lexus hybridjeep, utan problem tar sig upp för en betydligt brantare, istäckt, backe än den Jeremy gav sig på. Till och med varje dag, då denna ligger på väg till huset.

Jag tvivlar starkt på att X6 är värre i terräng än en Lexus som enbart driver på alla fyra så länge batteriet orkar driva elmotorn bak, vilket inte är någon längre stund om man pressar den. För övrigt kan både Lexus och en rwd Bmw stanna i denna backe och starta igen utan problem.

Top gear är mer underhållning än fakta, och varken Audi quattro eller Bmw X-drive sitter på några bilar som kan klassas som "riktiga terrängbilar".

Sedan har jag aldrig heller tyckt att Audi har "överlägsen fyrhjulsdrift", allt quattro gör är att få grymt understyrda bilar att bli lite mer normalt understyrda. Samtidigt som det ger lite bättre stabilitet på vinterväg och något bättre framkomlighet, men samtidigt högre förbrukning. Som all fyrhjulsdrift, vad gör Quattro så bra?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

16 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#5
Tack för svaren grabbar. Man kan säga att det är lite hugget som stucket vilket system man bör välja.

(r)s8-power

820 Inlägg
25 januari 2010
#6
Audi, subaru och mitsiubishi där har du dom tre bästa tycker jag. Bmw har väl börjat komma nu på lite senare år(säger inte att det dåligt eller så inann, bara att det blivit lite mer uppmärksammat), så dom lär ju inte göra dig besviken. Men jag hade(har) valt Audi.

Om man säger

1 582 Inlägg
25 januari 2010
#7
Går att diskutera länge om vilka bilar som gör bäst fyrhjulsdrift. Har av egen erfarenhet kört både Audi, Subaru och Bmw med 4wd och kan säga att Audi och Subaru har stabilare/bättre fyrhjulsdrift än vad Bmw har, men det är bara min åsikt/erfarenhet smile

2 751 Inlägg
25 januari 2010
#8
Vill bara tillägga att Quattro(Torsen) i den nya A4B8 är ganska stor skillnad mot den jag hade i A4B7. 60/40 drivning bidrar till mer neutral väghållning till skillnad från B7an. Sen att S4an har fått sportdiffen också gör inte saken sämre.


Varken Bmw eller Audi är några renodlade offroad maskiner, men Audi har i alla fall vad jag har läst på fått mycket bättre betyg vad det gäller 4x4. Det är ju som sagt framkomligheten som räknas, och då kan det kvitta om det är lite understyrt. Varför välja 4x4 överhuvud taget om man nu vill ha det överstyrt, finns ju RWD till det.
Senast redigerat av DasAuto (25 januari 2010)

Who Djaa bless no man curse

564 Inlägg
25 januari 2010
#9
Teknikens värld testade på 80-talet bmw 325ix mot Audi 90 Q och där fick bmw´n högre poäng tack vare bättre framkomlighet.

Både Audis och BMW´s system är bra. Lite smaken som avgör vilken man trivs med. Jag själv föredrar helt klart bmw´s tack vare att de har lite mer överstyrd karaktär och bilarna i allmänhet bjuder på mer körglädje.
Min förra 525iX drev 64% bak och 36% fram vilket gjorde den väldigt skoj att köra. Senaste RS4án driver ju 60% bak vilket tyder en del på att man tagit efter bmw´s koncept för att få den lite mer körglad och mindre understyrd.

19 Inlägg
26 januari 2010
#10
Fyrhjulsdrift känns stabilt oavsett vilket märke för min del iaf eftersom
jag oftast befinner mig platten, nackdelen är den dagen man kör fast
för då sitter man oftast rejält med skägget i lådan.

Prövade att hänga på en X6a härom dagen med en Volvo S60 (fwd) och
BMW stack som en raket genom rondellen, och ja man är väl ingen
Schumacher men man hänger på så gott det går och den såg ut att ha
snuskigt (?) bra grepp på lite frostig vägbana.

Det blir kanske för komplicerat för lyxklassen med låg-låda och manuell
diff men skulle vara riktigt prima när man ska ut på äventyr.

820 Inlägg
26 januari 2010
#11
Jag körde häromdagen ut på en en åker med snö upp till underredet på bilen, var bara att låsa bakdiffen(har tyvärr ingen låsbar diff fram på 100an) och köra, tog sig fram utan bekymmer. Det skulle förmodligen en BMWix också göra, men där har jag ett bevis på att den kan ta sig fram bra iaf.

Om man säger

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
26 januari 2010
#12
Att likställa haldex vid torsen är väl ändå som att jämföra äpplen och päron? En haldexbil är framhjulsdriven tills dess att fyrhjulsdrift behövs, dvs om ett framjhul slirar till så hjälper bakaxeln till att behålla drivet framåt. Haldex styrs med elektronik, Torsen är i grund och botten mekanisk, Torsen har konstant drivning både bak och fram men kan variera kraftöverföringen mellan axlarna efter behov. Torsen står för Torque Sense och fördelade ursprungligen kraften över axlarna utefter vilket vridmoment som levererades från motorn, dvs ju mer du stampar på desto mer hamnar bak och bilen kan om man vill köras som en 740, gasa för lite och den kasar på framhjulen vilket de flesta yngre herrar som precis köpt sin första quattro märker första gången de ska ut och leka i snön. Detta gäller dock för de tidigare versionerna av torsen som inte hade integrerats i ABS, antispinn, anti-dethär-anti-detdär. Dock så går det även med de nya modellerna att åka riktigt brett om man bara kopplar ur vissa anti-allt funktioner. BMW:s X-drive är roligare att köra men quattron känns stabilare och mindre temperamentsfull, kör man quattron lugnt på gränsen till aktivt så är den nästan lika spännande som en tegelsten, men om man pressar lite så blir den helt plötsligt hysteriskt rolig, dock så har man då problemet att farten har ökat och skulle det då skita sig så skiter det sig duktigt, med BMW:n har man tillgång till det roliga redan vid lägre farter. (och ja detta är högst personliga åsikter och jag förutsätter att en hel hög med folk förbehåller sig rätten att inte hålla med, men det skiter jag i wink

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!


Sök