2523
Sök

Köpråd: VW vs Fiat vs peugeot eller annat?

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#41
jorgen72 skrev:
mr_right skrev:
jorgen72 skrev:

Dom är ju klart bättre än både renault o ford mondeo men dom är ganska rostkänsliga titta på passater audi saab eller japanskt

denna volvon sägs inte ha något rost, defekter eller annat fel, ska vara i perfekt skick.


men en lustig grej.


ägare som jag tog kontakt med nyss. säger att det är 8 personer till som rigt angående bilen,
och eftersom det är 4 timmars körning från karlstad till falun, så om han ska spara bilen tills kl 15 ( då vi är i falun) så vill han ha 500kr i hands pening.

O.o ?

sist jag lämnade hands pening fick jag inte något tillbaka och då hade personen sålt bilen.


vad är lustig är ju att 8x 500kr:  4000.-  snabba pengar som man inte kan få tillbacka på något sett, jag har innen anning om han har sagt likadant till andra.



vad har ni för erfarenheter när det gäller hand pening o sånt?

Jag har bara fått handpening o då har det ju funkat. jag kollade på blocket nyss o dukan ju få en 9-5 aero 00 - 02 för dom pengarna o det tycker jag är otroligt mycke bil för 40000 o dom går ju riktigt bra också

beror ju på vilket miltal vi snackar om smile
helst under 20k

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#42
Rquired skrev:
mr_right skrev:
oki  så länge de bilar jag ska kolla imorgon


volvo v40   2000                       vs    BmW 520i   2000

för och nakdelar med dessa bilar?

Beror väl lite på vilken motor där sitter i V40n, men förutsatt att det är någon av de mindre 4cyl i Volvon (Du skrev om en 1.8 ovan?) så kommer ju den bli billigare att äga i förbrukning och försäkring framför allt. Men Bmwn är ju "mer bil" än vad lilla mitsubishi-volvon är, större, bekvämare och säkrare.

http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_V40 … =7&w=1

ja en 1.8
fast jag ska inte kolla på den längre.


har en bmw 250i   2000   i tanken och en renault megane II  2003 ( såg väldig fräsh ut)

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 januari 2010
#43
mr_right skrev:
Rquired skrev:
mr_right skrev:
oki  så länge de bilar jag ska kolla imorgon


volvo v40   2000                       vs    BmW 520i   2000

för och nakdelar med dessa bilar?

Beror väl lite på vilken motor där sitter i V40n, men förutsatt att det är någon av de mindre 4cyl i Volvon (Du skrev om en 1.8 ovan?) så kommer ju den bli billigare att äga i förbrukning och försäkring framför allt. Men Bmwn är ju "mer bil" än vad lilla mitsubishi-volvon är, större, bekvämare och säkrare.

http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_V40 … =7&w=1

ja en 1.8
fast jag ska inte kolla på den längre.


har en bmw 250i   2000   i tanken och en renault megane II  2003 ( såg väldig fräsh ut)

Megane är inget jag ens övervägt, knepig fransk bil. Inte vidare beväm eller tyst, inte speciellt stabil att köra och inte kul någonstans och håller inte ihop på någon allt för imponerande nivå heller.

En typisk basbil, och då tycker jag man gör så mycket bättre iom att köpa en något äldre "riktig bil" istället, som tex en 520i smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
24 januari 2010
#44
Turbomatte skrev:
Aerodynamik skrev:
Jag hade satsat på en OG 9-3. Säkra, bekväma, hållbara och relativt snåla!

Den fick 3 stjärnor i euro ncap. Grymt säker!

4 stjärnor enligt EuroNCAP.
20% säkrare än medelbilen enligt Folksams statistik.

(Till skillnad mot tvåstjärnan NG 900 som har "medelhög säkerhet").

http://www.folksam.se/testergodarad/hursakerarbilen/


jorgen72
24 januari 2010
#45
mr_right skrev:
jorgen72 skrev:
mr_right skrev:

denna volvon sägs inte ha något rost, defekter eller annat fel, ska vara i perfekt skick.


men en lustig grej.


ägare som jag tog kontakt med nyss. säger att det är 8 personer till som rigt angående bilen,
och eftersom det är 4 timmars körning från karlstad till falun, så om han ska spara bilen tills kl 15 ( då vi är i falun) så vill han ha 500kr i hands pening.

O.o ?

sist jag lämnade hands pening fick jag inte något tillbaka och då hade personen sålt bilen.


vad är lustig är ju att 8x 500kr:  4000.-  snabba pengar som man inte kan få tillbacka på något sett, jag har innen anning om han har sagt likadant till andra.



vad har ni för erfarenheter när det gäller hand pening o sånt?

Jag har bara fått handpening o då har det ju funkat. jag kollade på blocket nyss o dukan ju få en 9-5 aero 00 - 02 för dom pengarna o det tycker jag är otroligt mycke bil för 40000 o dom går ju riktigt bra också

beror ju på vilket miltal vi snackar om smile
helst under 20k

Det går o få tag på aeros som gått under 20000 men det är ingen fara o köpa en som gått mer heller det viktiga o det gäller alla bila är ju att dom är riktigt skötta

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#46

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

jorgen72
25 januari 2010
#47
Aeron har mer hk all utr org kjolpaket org första saaben såg ut o va riktigt fin klart snyggast av dom bilarna a3 va också fin men den va ju såld

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 januari 2010
#48
Jag hade aldrig köpt en ungefär lika gammal Saab som rullat 2k mil mer än en Bmw för ungefär samma pengar, Saab står inte högt i värde dessa dagarna och den bilen ligger väl högt i pris.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#49
hur brukar en bmw 520i's  försäkring ligga på?

plus de dricker rätt mkt va? 0.9/mil, är det mkt eller lite?
och hur säkra är de?

syftar på denna
http://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_5 … =7&w=1

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

186 Inlägg
26 januari 2010
#50
0.7 långkörning skulle jag tippa att den ligger på... sedan runt 0.9 blandad..


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 januari 2010
#51
mr_right skrev:
hur brukar en bmw 520i's  försäkring ligga på?

plus de dricker rätt mkt va? 0.9/mil, är det mkt eller lite?
och hur säkra är de?

syftar på denna
http://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_5 … =7&w=1

E39 är en bil med mycket hög säkerhet och 4 stjärnor i Euro-ncap, ett bra betyg för en konstruktion från 1996. Bmw anger att den skall dricka 9.0L/100Km, och det klarar den vid normal körning. Kör du däremot hårt är det liten motor i stor bil och den får jobba hårt, kör du på det viset är de större motorerna lämpligare; mer effekt och samma förbrukning. Och 0.9 för en så tung bil var på den tiden en riktigt hyfsad siffra, Bmw är duktiga på att bygga motorer som går snålt.

Även när det kommer till service och underhåll är E39 med sexa ett bra köp, billigast att underhålla i storbilsklassen enligt undersökning av Teknikens Värld år 2005. Bilen har dessutom kamkedja, ett plus är att man slipper byta rem.

Försäkring? Bmw brukar ofta ligga lite högre i premie, stöldbegärliga bilar som ofta körs hårt (och därmed automatiskt ofta(re) är inblandade i olyckor än genomsnittsbilen) är anledningen. Men 520i är ingen allt för populär ungdomsbil eller busbil och brukar därför klara sig hyggligt. Premien varierar mycket, bäst vore att du själv gick in på ditt försäkringsbolags hemsida och gjorde en prisuppgift.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#52
Rquired skrev:
mr_right skrev:
hur brukar en bmw 520i's  försäkring ligga på?

plus de dricker rätt mkt va? 0.9/mil, är det mkt eller lite?
och hur säkra är de?

syftar på denna
http://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_5 … =7&w=1

E39 är en bil med mycket hög säkerhet och 4 stjärnor i Euro-ncap, ett bra betyg för en konstruktion från 1996. Bmw anger att den skall dricka 9.0L/100Km, och det klarar den vid normal körning. Kör du däremot hårt är det liten motor i stor bil och den får jobba hårt, kör du på det viset är de större motorerna lämpligare; mer effekt och samma förbrukning. Och 0.9 för en så tung bil var på den tiden en riktigt hyfsad siffra, Bmw är duktiga på att bygga motorer som går snålt.

Även när det kommer till service och underhåll är E39 med sexa ett bra köp, billigast att underhålla i storbilsklassen enligt undersökning av Teknikens Värld år 2005. Bilen har dessutom kamkedja, ett plus är att man slipper byta rem.

Försäkring? Bmw brukar ofta ligga lite högre i premie, stöldbegärliga bilar som ofta körs hårt (och därmed automatiskt ofta(re) är inblandade i olyckor än genomsnittsbilen) är anledningen. Men 520i är ingen allt för populär ungdomsbil eller busbil och brukar därför klara sig hyggligt. Premien varierar mycket, bäst vore att du själv gick in på ditt försäkringsbolags hemsida och gjorde en prisuppgift.

tack för allt info.
jag ska åka och kolla på bilen imorgon.

jag pratade med killen som äger bilen, och när det kom till
antisladd  och antispin
så visste han inte om bilen hade det eller inte !?  nu kan det bero på att killen kan inget om bilar som jag.


isf  hur vet man om ens bil har antisladd och antispin?
och hur vet man att de fungerar som de ska?

tack

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 januari 2010
#53
mr_right skrev:
Rquired skrev:
mr_right skrev:
hur brukar en bmw 520i's  försäkring ligga på?

plus de dricker rätt mkt va? 0.9/mil, är det mkt eller lite?
och hur säkra är de?

syftar på denna
http://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_5 … =7&w=1

E39 är en bil med mycket hög säkerhet och 4 stjärnor i Euro-ncap, ett bra betyg för en konstruktion från 1996. Bmw anger att den skall dricka 9.0L/100Km, och det klarar den vid normal körning. Kör du däremot hårt är det liten motor i stor bil och den får jobba hårt, kör du på det viset är de större motorerna lämpligare; mer effekt och samma förbrukning. Och 0.9 för en så tung bil var på den tiden en riktigt hyfsad siffra, Bmw är duktiga på att bygga motorer som går snålt.

Även när det kommer till service och underhåll är E39 med sexa ett bra köp, billigast att underhålla i storbilsklassen enligt undersökning av Teknikens Värld år 2005. Bilen har dessutom kamkedja, ett plus är att man slipper byta rem.

Försäkring? Bmw brukar ofta ligga lite högre i premie, stöldbegärliga bilar som ofta körs hårt (och därmed automatiskt ofta(re) är inblandade i olyckor än genomsnittsbilen) är anledningen. Men 520i är ingen allt för populär ungdomsbil eller busbil och brukar därför klara sig hyggligt. Premien varierar mycket, bäst vore att du själv gick in på ditt försäkringsbolags hemsida och gjorde en prisuppgift.

tack för allt info.
jag ska åka och kolla på bilen imorgon.

jag pratade med killen som äger bilen, och när det kom till
antisladd  och antispin
så visste han inte om bilen hade det eller inte !?  nu kan det bero på att killen kan inget om bilar som jag.


isf  hur vet man om ens bil har antisladd och antispin?
och hur vet man att de fungerar som de ska?

tack

Sitter det en knapp framför växelspaken märkt ASC eller DSC på en Bmw vet man att där sitter antispinn eller antisladd, antingen det eller stampa till på gasen på ett halt underlag (grus/snö). Då bör du märka det själv på bilens uppträdande, annars ser du det på den orange varningstriangeln som blinkar mellan hastighetsmätaren och varvräknaren smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök