2242
Sök

Regga om bilen för 3 passagerare, får bara vara 1 passagerare nu. Går det?

183 Inlägg
16 september 2008
Du kan åka dit stenhårt på det isåfall om det inte var stor risk skulle ju alla lastbilsregga sina bilar, vet en kille som hade en 945 som var lastbilsreggad han åkte på grova böter när han sjyssade ett par kompisar!

379 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
Celica89 skrev:
Ja men har det blivit fel behöver han inte betala en spänn vilket det verkar vara förresten du killen som hade bilen hur gick det? skjutsar du polarna nu lr=)?

Om du frågar mig så är svaret nej smile Min morsa som jag övningskör med vill inte ha med ngn mer i bilen om det inte får vara det. lol

183 Inlägg
18 september 2008
Men har du inte kollat upp om eller rättare sagt hur du gör för att fixa bilen så du får skjutsa i den:P?smile

Avstängd
962 Inlägg
18 september 2008
Celica89 skrev:
Men bilen är tillhundra % lasbilsreggad! Du tjänar på det! Dock är det inga problem att regga om bilen till 4:a igen skicka mejl till vägverket och få ny tid till sbp! Bara så de kollar att du har säte och bälte mm=) Och jag du får givetvis har personer med dig när du övningskör i alla lägen lärarna tycker ju tillochmed det är bra!

öhm, för att regga om till lätt lastbil så måste det väll vara en dieselmotor, eller har jag fel?

För att få lägre skatt alltså...
Senast redigerat av prodrive (18 september 2008)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 september 2008
Det måste inte vara dieselmotor, min blazer är llb-reggad o vad jag vet är det en bensinmotor i den. (det finns iaf tändsystem, o den går på bensin tongue )

Skatten är numera inte speciellt låg på lätta lastbilar (min blazer kostar drygt 3000/år nu), för att regga en bil som llb krävs att den har ett lastytrymme med skiljevägg. Och dom är då oftast bara godkända för passagerare i framsätena då baksätet brukar hamna bakom lastväggen. (finns en del bilar som har dispens för passagerare i lastutrymmet/baksätet)

prodrive skrev:
Celica89 skrev:
Men bilen är tillhundra % lasbilsreggad! Du tjänar på det! Dock är det inga problem att regga om bilen till 4:a igen skicka mejl till vägverket och få ny tid till sbp! Bara så de kollar att du har säte och bälte mm=) Och jag du får givetvis har personer med dig när du övningskör i alla lägen lärarna tycker ju tillochmed det är bra!

öhm, för att regga om till lätt lastbil så måste det väll vara en dieselmotor, eller har jag fel?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

KHRacing
19 september 2008
prodrive skrev:
Celica89 skrev:

jag vet en Civic Type R här på garaget som är reggad som lastbil... (lätt såklart)

183 Inlägg
19 september 2008
Är detta problemet löst nu? haha, man får/kan regga vilken bil som helst till lätt lastbil men det lönar ju sej inte med tanke på att skatten höjts, i övrigt kollade runt lite idag bland kompisar och nätet, För att du skall kunna lastbils regga bilen behövs följande saker!
1:Bilen får inte väga över 3,5 ton då är det andra regler.
2:Bilen skall ha skiljevägg mellan bak och framsäten.
3:Bilen skall besiktas.
Dessa punkter går ju även att få dispans på, men således för killen som har Celican är det inga problem ring Vägverket fråga hur du skall gå tillväga med tanke på att du inte har skiljevägg eller liknande så är det inga problem=)

133 Inlägg
28 januari 2010
för att blåsa liv i en gammal tråd så kommer jag med frågan...

om man kör med en lb reggad bil som man tagit ut gallret och satt tillbaka baksätet och en olycka inträffar. vad säger försäkrings bolaget om det då?

då har det ju åkt folk i ett lastutrymme och det får man ju inte göra enligt lag.

är på väg att köpa min en mondeo diesel. funderade på att lb regga den. men så om det sitter ngn bak och man är emd om en olycka så kan alla försäkringar bli ogiltliga?

ngn som vet mer om detta?

1 265 Inlägg
28 januari 2010
dumpis skrev:

om man kör med en lb reggad bil som man tagit ut gallret och satt tillbaka baksätet och en olycka inträffar. vad säger försäkrings bolaget om det då?

då har det ju åkt folk i ett lastutrymme och det får man ju inte göra enligt lag.

är på väg att köpa min en mondeo diesel. funderade på att lb regga den. men så om det sitter ngn bak och man är emd om en olycka så kan alla försäkringar bli ogiltliga?

nu mera går de inte och fuska.
skattemärket försvann ju så polisen måste titta med dator oftare då ser dom direkt om den är lb reggad

I got Dubs!
2 423 Inlägg
28 januari 2010
dumpis skrev:

Du behöver inget galler längre.

133 Inlägg
28 januari 2010
Adde666 skrev:
dumpis skrev:

men frågan gäller ju om försäkringen om ngt händer

Olika
907 Inlägg
28 januari 2010
Adde666 skrev:
dumpis skrev:

Det behöver man, däremot behövdes det inte under en period under 2009 men lagen ändrades igen. Däremot är det inte lika hårda krav på lastförkjutningsskyddet längre, inte heller på extra fästöglor.

Mvh
Fredrik

133 Inlägg
28 januari 2010
ringde och kollade med svensk bilprovning. på en kombi behövs inga lastöglor för det ska finnas original. men lastgaller är ett måste. priset på detta  är totalt 1270kr och skatten minskar från 6065 till 3051kr.

(skatte räkningen gäller en ford mondeo turbo diesel-99)

har även ringt försäkrings bolaget och kollat vad som gäller vid en olycka. om man har folk i lastutrymmet när den är lb reggad.det går på bilens försäkring och det ska även gälla om olycka inträffar.så det är väl bara att köra på.

tack för ordet och jag hoppas jag skapat lite klarhet för dom som undrar!

Sök