3605
Sök

generator laddar dåligt

39 Inlägg
31 oktober 2007
Trådstartare
#1
hej..

  jag har problem med generatorn på min volvo 360. när jag startar bilen med starthjälp och sedan låter bilen gå själv mäter jag med voltmetern enbart 12.5V det är la ganska galet ska inte det ligga över 13 iallafall. då så laddas inte batteriet upp, och bilen är helt stendöd efter att jag har låtit den stå på i 10 min.

kan det vara kolen i generaton som är kass kanske och hur byter man dem isåfall...

736 Inlägg
31 oktober 2007
#2
Du bör ha minst 1500 rpm på motorn när du läser av spänningen, (dock ej än 2000 ska behövas) Spänningen ska ligga på minst 13,5 volt. Att byta kolen är lätt och billigt. De sitter med två skruvar på baksidan av generatorn. En vit plastgrej ca 5 cm med en svart sak i mitten ( vilket är laddningsregulatorn som byts på samma gång). Ny köper du ex på Ok för runt 150-200 pix. Kan ju vara generatorn som är kass, men börja där i alla falL!


21 761 Inlägg
31 oktober 2007
#3
För att få rätt mätvärde på laddspänningen så ska egentligen batteriet vara fulladdat eller nästan fulladdat, annars belastas generatorn en hel del och ger då ut en lägre spänning. Men 12,5V är ändå för lite, helt klart.

Lyser laddlampan när tändningen är på, men motorn avslagen?

121 Inlägg
1 november 2007
#4
bjornsson skrev:
hej..

  jag har problem med generatorn på min volvo 360. när jag startar bilen med starthjälp och sedan låter bilen gå själv mäter jag med voltmetern enbart 12.5V det är la ganska galet ska inte det ligga över 13 iallafall. då så laddas inte batteriet upp, och bilen är helt stendöd efter att jag har låtit den stå på i 10 min.

kan det vara kolen i generaton som är kass kanske och hur byter man dem isåfall...
Kolla vad du har för spänning på generatorn. (direct från den.)
Ibland är det kablage till och från den som är kass. oftast jord.
en minus kabel alá svets kabel direct till batteriet tex. kan göra susen.
/Mvh Raz


141 Inlägg
31 januari 2010
#5
Jag lånar tråden lite. Har nog samma problem som trådskaparen. Är det mycket jobb att skruva ner generatorn? Ovan- eller underifrån?
/johan

198 Inlägg
31 januari 2010
#6
Boren skrev:
Jag lånar tråden lite. Har nog samma problem som trådskaparen. Är det mycket jobb att skruva ner generatorn? Ovan- eller underifrån?
/johan
de är väll bara att prova byta kolen lär sitta i 2 skruvar på baksidan av generatorn:P



Sök