steifan skrev:
Jag valde 10 mån (gamla systemet) stridsfordonsförare (Strf 90 fick jag veta då) på Jämtlands Fältjägarregemente I5 vid mönstringen nångång 2002-2003. Fanns inte så mycket annat kvar att välja på, typ bevakningsoldat på Livgardet (
) och just I5 skulle ha den hårdaste GSUn efter de riktiga jägarförbanden så tyckte det lät häftigast. Hade 5 i alla testerna och B i tjänstbarhet (stridande i anfallsförband, A är ju jägare/wursting).
Den slutgiltiga befattningen blev stridsfordonsskytt, vi hade gemensam grundläggande stridsfordonsutbildning
sen fick man komma med önskemål vilken befattning man ville ha. Vissa som ryckte in "som" stridsfordonsförare fick till slut skyttegruppchefsbefattningar m.m. (verkar kunna ändras friskt under GSUn).
Jäkligt kul att skjuta (med Strf 9040), jag själv sköt nog bort närmare 200 000 i ammunitionsvärde på tre olika skjutveckor, men själva förarbefattningen kan vara mycket trevlig då de alltid får sin vila ute i fält på övningar till skillnad mot skyttarna som får rullar nästan dygnet runt (totalt 8 timmar sömn under de aktivaste tre-fyra dagarna av slutövningen i Norge för min del samtidigt som förare/VC fick bra mycket mer). Så rent bekvämlighetsmässigt så är förare en fördel
Lastbilsförare tyckte jag mest tittade på film och rullade tummarna.
Säkert mera civilt meriterande men lumpen är ett minne för livet,
dvs man ska kriga så mycket som möjligt när det är på "låtsas"! (mek/pansarskytte FTW!
)
Googla lite mekskytte/pansarskytte/strf 9040/osv på Youtube så får du se
massor med inspirerande material om vad som är 'rätt' val
->
http://video.google.com/videoplay?docid … 138525792#Edit:
Kan tänka mig att det är jäkligt skoj att vara en i stridsvagnsbesättningen också
om du stridsfordonsförare-befattningen även tycker in detta (som beskrivningen verkar
säga).