3709
Sök

Lumpen. Vilken utbildning ska man välja?

551 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#1
hmm.. vad ska man välja inför lumpen? skulle vara skitkul att få köra stridsfordon men man vill ju vara ute lite som lastbilsförarna. så... vilken skulle du ha valt? motivera!

MK929 Lastbilsförare
(Mer detaljerad information från förbandet finner du under www.mil.se)
Som lastbilsförare eller terrängbilförare ingår du i en grupp som består av ungefär 10 soldater.
Gruppens huvuduppgift är att med lastbil eller terränggående hjulfordon transportera bland annat ammunition, drivmedel, livsmedel och vatten, samt att vårda och underhålla fordonen.
Ni ska också försvara er arbetsplats mot angripare.
Du får lära dig att köra lastbil eller terrängbil. Några förare får dessutom utbildning i att köra lastbil eller terrängbil med tungt släp. Du och de övriga i gruppen får också lära er att hantera den övriga materiel och de eldhandvapen ni är utrustade med.
För att få den här befattningen måste du ha B-körkort när du rycker in.

GC901 Stridsfordonsförare
(Mer detaljerad information från förbandet finner du under www.mil.se)
Som stridsfordonsförare ingår du i besättningen i något av Arméns stridsfordon.
Enheten består av 3-10 soldater och ett stridsfordon. Stridsfordonet kan vara en stridsvagn eller ett splitterskyddat fordon. Du får lära dig att köra och vårda fordonet.
För att få den här befattningen måste du ha B-körkort när du rycker in.

Haters gonna hate.

Supraman
2 300 Inlägg
24 januari 2010
#2
Ta det du har mest nytta av i det civila.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

huh?
10 427 Inlägg
24 januari 2010
#3
Jag valde 10 mån (gamla systemet) stridsfordonsförare (Strf 90 fick jag veta då) på Jämtlands Fältjägarregemente I5 vid mönstringen nångång 2002-2003. Fanns inte så mycket annat kvar att välja på, typ bevakningsoldat på Livgardet ( roll ) och just I5 skulle ha den hårdaste GSUn efter de riktiga jägarförbanden så tyckte det lät häftigast. Hade 5 i alla testerna och B i tjänstbarhet (stridande i anfallsförband, A är ju jägare/wursting).

Den slutgiltiga befattningen blev stridsfordonsskytt, vi hade gemensam grundläggande stridsfordonsutbildning
sen fick man komma med önskemål vilken befattning man ville ha. Vissa som ryckte in "som" stridsfordonsförare fick till slut skyttegruppchefsbefattningar m.m. (verkar kunna ändras friskt under GSUn).
Jäkligt kul att skjuta (med Strf 9040), jag själv sköt nog bort närmare 200 000 i ammunitionsvärde på tre olika skjutveckor, men själva förarbefattningen kan vara mycket trevlig då de alltid får sin vila ute i fält på övningar till skillnad mot skyttarna som får rullar nästan dygnet runt (totalt 8 timmar sömn under de aktivaste tre-fyra dagarna av slutövningen i Norge för min del samtidigt som förare/VC fick bra mycket mer). Så rent bekvämlighetsmässigt så är förare en fördel tongue


Lastbilsförare tyckte jag mest tittade på film och rullade tummarna.
Säkert mera civilt meriterande men lumpen är ett minne för livet,
dvs man ska kriga så mycket som möjligt när det är på "låtsas"! (mek/pansarskytte FTW! big_smile)

Googla lite mekskytte/pansarskytte/strf 9040/osv på Youtube så får du se
massor med inspirerande material om vad som är 'rätt' val wink

-> http://video.google.com/videoplay?docid … 138525792#

Edit:
Kan tänka mig att det är jäkligt skoj att vara en i stridsvagnsbesättningen också
om du stridsfordonsförare-befattningen även tycker in detta (som beskrivningen verkar
säga).
Senast redigerat av steifan (24 januari 2010)


551 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#4
steifan skrev:
Jag valde 10 mån (gamla systemet) stridsfordonsförare (Strf 90 fick jag veta då) på Jämtlands Fältjägarregemente I5 vid mönstringen nångång 2002-2003. Fanns inte så mycket annat kvar att välja på, typ bevakningsoldat på Livgardet ( roll ) och just I5 skulle ha den hårdaste GSUn efter de riktiga jägarförbanden så tyckte det lät häftigast. Hade 5 i alla testerna och B i tjänstbarhet (stridande i anfallsförband, A är ju jägare/wursting).

Den slutgiltiga befattningen blev stridsfordonsskytt, vi hade gemensam grundläggande stridsfordonsutbildning
sen fick man komma med önskemål vilken befattning man ville ha. Vissa som ryckte in "som" stridsfordonsförare fick till slut skyttegruppchefsbefattningar m.m. (verkar kunna ändras friskt under GSUn).
Jäkligt kul att skjuta (med Strf 9040), jag själv sköt nog bort närmare 200 000 i ammunitionsvärde på tre olika skjutveckor, men själva förarbefattningen kan vara mycket trevlig då de alltid får sin vila ute i fält på övningar till skillnad mot skyttarna som får rullar nästan dygnet runt (totalt 8 timmar sömn under de aktivaste tre-fyra dagarna av slutövningen i Norge för min del samtidigt som förare/VC fick bra mycket mer). Så rent bekvämlighetsmässigt så är förare en fördel tongue


Lastbilsförare tyckte jag mest tittade på film och rullade tummarna.
Säkert mera civilt meriterande men lumpen är ett minne för livet,
dvs man ska kriga så mycket som möjligt när det är på "låtsas"! (mek/pansarskytte FTW! big_smile)

Googla lite mekskytte/pansarskytte/strf 9040/osv på Youtube så får du se
massor med inspirerande material om vad som är 'rätt' val wink

-> http://video.google.com/videoplay?docid … 138525792#

Edit:
Kan tänka mig att det är jäkligt skoj att vara en i stridsvagnsbesättningen också
om du stridsfordonsförare-befattningen även tycker in detta (som beskrivningen verkar
säga).

bra! du har lyckats övertala mig smile

Haters gonna hate.

tratt
353 Inlägg
25 januari 2010
#5
Allt beror på mönstringen, man kan inte bara välja hur man vill. Och snart försvinner mönstringen och befattningarna. Och tro inte alla utbildningar finns kvar, då försvarets budget är mycket liten. I mitt kompisgäng, vi är 14 stycken, kom bara 1 in i lumpen och det var jag. Jag hade tur och fick min befattning men en bekant som gjorde den 2 månader efter mig har ingen befattning och ska bara göra sina 3 månader i början, sen får man se vad de blir av honom.

Bara för att vara klar angående lastbilschaffis, kortet du får där inne får du inte köra lastbil civilt med.

Jag ryker in augusti detta året, någon mer här som gör de? smile

47 Inlägg
25 januari 2010
#6
du kommer inte kunna välja alls då det nästan är klart nu att alla som ska göra i fortsättningen ska göra en GSU och därefter välja en gren men et kommer inte bli som man kan *välja* nu


Cupra_
25 januari 2010
#7
Det jag gick/blev tror jag hette GC800?, stridsfordonsbefäl. I kalla Boden. Det var kul men hur mkt användning man kommer ha av det i det civila vet jag inte tongue

945 Inlägg
25 januari 2010
#8
Man får alltså inte köra lastbil på c-kort i det civila. Eftersom man fick kortet i lumpen. Hur funkar det?
Har några bekanta som tagit sitt kort genom lumpen och kört mycket lastbil idag till vardags.

Dessutom, uppskrivning och uppkörning görs genom vägverket eller gjordes.
Tror knappast att dom delar ut "begränsade" körkort bara för att lumpen är inblandad.

Jag kan ha fel. Någon mer som vet?


Team dBakuten
3 453 Inlägg
26 januari 2010
#9
Bjare skrev:
Man får alltså inte köra lastbil på c-kort i det civila. Eftersom man fick kortet i lumpen. Hur funkar det?
Har några bekanta som tagit sitt kort genom lumpen och kört mycket lastbil idag till vardags.

Dessutom, uppskrivning och uppkörning görs genom vägverket eller gjordes.
Tror knappast att dom delar ut "begränsade" körkort bara för att lumpen är inblandad.

Jag kan ha fel. Någon mer som vet?

C-kort som tas i lumpen är samma som vilket annat normalt C-kort som helst.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

213 Inlägg
26 januari 2010
#10
Tokken skrev:
Bjare skrev:
Man får alltså inte köra lastbil på c-kort i det civila. Eftersom man fick kortet i lumpen. Hur funkar det?
Har några bekanta som tagit sitt kort genom lumpen och kört mycket lastbil idag till vardags.

Dessutom, uppskrivning och uppkörning görs genom vägverket eller gjordes.
Tror knappast att dom delar ut "begränsade" körkort bara för att lumpen är inblandad.

Jag kan ha fel. Någon mer som vet?

C-kort som tas i lumpen är samma som vilket annat normalt C-kort som helst.

du kan ta ett militärt C-kort om du bara vill det. sen kan du ta ett civilt genom lumpen. så var det förra året då jag låg inne iaf

HEAVY METAL
765 Inlägg
26 januari 2010
#11
Jag va Flyg Platts Brandmann på F16,,   Kanon då det ofta genererar jobb efter åt.,!! mm mm.,!! Tyckte det va guld!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

<3 Japs
680 Inlägg
27 januari 2010
#12
Inget av det tongue, jag hoppade av lumpen och det är nog det bästa jag någonsin gjort - ångrar inte det en sekund.

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan


Sök