3139
Sök

SAAB 9-5 -04 2.3T 221hk. Mappa eller chippa?

337 Inlägg
3 juli 2009
#21
NiV3Rt skrev:
Beatdiz skrev:
NiV3Rt skrev:
Enligt beskrivningen av det du vill ha så skulle jag tro att ett steg1 skulle duga gott för dig (iaf ett tag wink). Steg2 ger inte nämnvärt mer än steg1, men du får ett lite skönare ljud. Ett steg1 ger strax över 260hk.

Det är bara att skriva om det är nåt mer du undrar. Jag är väl hyfsat "saab-allmänbildad" och kan svara på det mesta så länge det inte är åt helvete för tekniskt big_smile

Ja det låter ju bra.
Men om vi nu tar och pratar Steg 1.

Visst, jag har läst om att mjukvaran ändras och eventuellt sportluftfilter ska sättas i.
Jag själv tror på luftfilter som ett extra komplement till trimningen. Men varför är det många som ändå ifrågasätter dess funktionalitet?

Jag har väl pratat löst med folk lite här och där och känner en viss skeptism gentemot viss personers kunskaper. he he
"- Du, skaru trimma blire till attt byta hela skiten i motorn, du ska ha en annan kam, ny topp, smidda kolvar, nya vevlager och växellådan, den drar åt helvete direkt, köp nytt"

Då pratar man om max 100hk till.
Helt plötsligt så kostade steg 1 inte längre 9800kr utan 36900kr.

Vad är det man ska tänka på då?

Kan ju då säga att mina kunskaper i praktiken sträcker sig till att kunna byta EGR rör på en Golf Mk2 tongue

Öppet filter är grymt bra...för den som säljer det. Undvik wink
Det du ska lägga pengarna på istället är insugsröret som tydligen ska vara lite begränsat på 9-5.

Om du kör som folk och tar det lugnt innan motorn är varm så ska det inte vara några problem. Saab har ju dessutom själva krämat ur mer effekt ur samma hårdvara själva (aero) smile

Instämmer kanske inte riktigt fullt ut.
Har sett bänkningspapper på Honda Civic Type-r med förhållandevis grymma effektökningar med enbart ett Cold Air. Hur detta är på Saab kan jag ju givetvis inte garantera men några negativa siffror skulle jag ju inte kunna tänka mig. Å isf har man ju lagt pengarna för att få ett skönt motorljud smile

Mvh Erik


371 Inlägg
4 juli 2009
#22
Eiiiiik skrev:
NiV3Rt skrev:
Beatdiz skrev:

Ja det låter ju bra.
Men om vi nu tar och pratar Steg 1.

Visst, jag har läst om att mjukvaran ändras och eventuellt sportluftfilter ska sättas i.
Jag själv tror på luftfilter som ett extra komplement till trimningen. Men varför är det många som ändå ifrågasätter dess funktionalitet?

Jag har väl pratat löst med folk lite här och där och känner en viss skeptism gentemot viss personers kunskaper. he he
"- Du, skaru trimma blire till attt byta hela skiten i motorn, du ska ha en annan kam, ny topp, smidda kolvar, nya vevlager och växellådan, den drar åt helvete direkt, köp nytt"

Då pratar man om max 100hk till.
Helt plötsligt så kostade steg 1 inte längre 9800kr utan 36900kr.

Vad är det man ska tänka på då?

Kan ju då säga att mina kunskaper i praktiken sträcker sig till att kunna byta EGR rör på en Golf Mk2 tongue

Öppet filter är grymt bra...för den som säljer det. Undvik wink
Det du ska lägga pengarna på istället är insugsröret som tydligen ska vara lite begränsat på 9-5.

Om du kör som folk och tar det lugnt innan motorn är varm så ska det inte vara några problem. Saab har ju dessutom själva krämat ur mer effekt ur samma hårdvara själva (aero) smile

Instämmer kanske inte riktigt fullt ut.
Har sett bänkningspapper på Honda Civic Type-r med förhållandevis grymma effektökningar med enbart ett Cold Air. Hur detta är på Saab kan jag ju givetvis inte garantera men några negativa siffror skulle jag ju inte kunna tänka mig. Å isf har man ju lagt pengarna för att få ett skönt motorljud smile

Mvh Erik

Hur som helst så begränsar originalfiltret inte flödet på ett lätt trimmad 9-5 aero, så varför man skulle sätta dit ett sämre filter i onödan undgår mitt förstånd. Ett öppet filter har dock fördelen att det är mer lättplacerat, vilket gör att man exempelvis kan ha det framför hjulhuset (med de uppenbara för och nackdelar det medför).

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

32 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#23
Hej igen.. Jag har läst era svar och har väl inte riktigt bestämt mig i detta.

Sitter i funderingarnas land.. Dessutom ska jag försöka lura till mig lite extrapengar av chefen (ja, sambon alltså) tongue

Jag måste be och få tacka för alla riktigt bra svar.
Kul när man får bra respons.
Återkommer givetvis när jag blivit klar med allt som jag känner kommer att bli bra...


Teknisk Försäljning SKF
15 Inlägg
20 oktober 2009
#24
Ursäkta att jag lägger in mitt veto här! Det som jag tidigare nämde till Beatdiz är att det är orginalmapp för 9-5 Aero som han lägger in, dvs från 220hk/310nm till 250hk/350nm, däremot så skulle jag gladeligen betala 6-7 lök för att få ett S1 eller mer för S2 av en känd leverantör än att köpa ett eget avg-system och låta någon mappa för 2 lök med 0% säkerhet att det är stabilt!

Iallafall så har jag kört snart 1500mil med Aero-mappen, och gick in med Tech 2 för ett par veckor sedan, och allt ser ut att vara i sin ordning, tillomed stiften ser ut som dom skall!


MVH J

Vw CC 170TDI DSG -2013

25 Inlägg
22 oktober 2009
#25
hejsan en liten fundering  till detta jag har en saab 9-5 combi 99 2.0t det sitter magnetventil i denna men till det tråkiga tycker inte det är något tryck i turbon man hör den låter den går ju i 170 utan problem men känns som en vanlig insprutare vad kan jag göra för att höja laddtrycket på denna bil sant någon som kan gifta in box själv eller har en steg 1 eller 3 box till salu köpte i kväll helt system 3 tums nästan nytt inklusive kat för 500kr helt otroligt så det blir att sätta på i morgon till det bhöver jag tips till lite trim kan man kapa slang som lit fusk så att laddtrycket blir mer tacksam för svar och en super bra sida med mycket kuniga personer

Teknisk Försäljning SKF
15 Inlägg
22 oktober 2009
#26
master78 skrev:
hejsan en liten fundering  till detta jag har en saab 9-5 combi 99 2.0t det sitter magnetventil i denna men till det tråkiga tycker inte det är något tryck i turbon man hör den låter den går ju i 170 utan problem men känns som en vanlig insprutare vad kan jag göra för att höja laddtrycket på denna bil sant någon som kan gifta in box själv eller har en steg 1 eller 3 box till salu köpte i kväll helt system 3 tums nästan nytt inklusive kat för 500kr helt otroligt så det blir att sätta på i morgon till det bhöver jag tips till lite trim kan man kapa slang som lit fusk så att laddtrycket blir mer tacksam för svar och en super bra sida med mycket kuniga personer

Vi börjar med att sätta gränser! 2,0t är ingen monstermaskin, det sitter en halvkass GT17-turbo på din bil om den dvs är orginal samt att komponenterna som sitter i inte kan ge upphov till någon monstereffekt! Jag har för mig att man brukar plocka ut strax över 200hk ur en 2,0t genom att ändra i styrsystemet! Skulle man vilja ha mer effekt så kan man börja med att byta till en mer driftsäker turbo t.ex TD04HL som sitter på B205R (9-3 AERO) samt B235L & B235R (9-5Aero samt 9-5 2,3T).

Turbon i sig styrs ju av MV som i sin tur får signalerna från styrboxen, så det bästa man kan göra är att åka in till din lokala programmerare och be dom lägga in ett prog som passar just din motor, att bara köpa en S1 box av någon och gifta in den kan ge upphov till skrot eftersom den är anpassad för deras spec! Många brukar börja med att kliva upp på dom större spisarna om man vill plocka ut lite effekt o vrid utan att behöva byta allt för mycket! Motsvaraden S1 till min bil ger ca 270hk samt 440nm! Ett S1 till 2,0t -99 ger ca: 215hk samt 350nm enligt SP. Vill man ha upp en 2,0t till min S1-prestanda så snackar vi upp mot 30000:- för att få någon hyffsad hållbarhet i det hela! Om jag vore dig så skulle jag lätta på lädret och börja med att investera i en 2,3:a dom pengarna kommer likförbannat annars hamna på motorn i diverse reparationer samt övriga utgifter på 2,0:an!


smile

MVH J

Vw CC 170TDI DSG -2013

mästarenen o_O
92 Inlägg
22 oktober 2009
#27
master78 skrev:
hejsan en liten fundering  till detta jag har en saab 9-5 combi 99 2.0t det sitter magnetventil i denna men till det tråkiga tycker inte det är något tryck i turbon man hör den låter den går ju i 170 utan problem men känns som en vanlig insprutare vad kan jag göra för att höja laddtrycket på denna bil sant någon som kan gifta in box själv eller har en steg 1 eller 3 box till salu köpte i kväll helt system 3 tums nästan nytt inklusive kat för 500kr helt otroligt så det blir att sätta på i morgon till det bhöver jag tips till lite trim kan man kapa slang som lit fusk så att laddtrycket blir mer tacksam för svar och en super bra sida med mycket kuniga personer

nej nej nej och åter nej!
Motorn i din Saab är av typen T7. Att börja pilla med t-kors och dylikt skapar bara mer problem!
Skaffa ett riktigt steg1 istället. Din turbo laddar 0.4 bar som den är nu och med ett steg 1 så laddar den kring 1.0bar

Snäll pöjk
703 Inlägg
5 november 2009
#28
Vad tror ni om att chippa sin saab hos http://www.streetgear.se/ ? Någon som har erfarenheter?

Ack vet jag förgasarmotorer!

mästarenen o_O
92 Inlägg
1 februari 2010
#29
mangedif skrev:
Vad tror ni om att chippa sin saab hos http://www.streetgear.se/ ? Någon som har erfarenheter?

Jag skulle akta mig för streetgear.
Verkar som dom håller på att konka?

Svåra att få tag i verkar dom vara iaf.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … streetgear


Sök