3000
Sök

S40, 1,8l motor " När jag släpper på gaspedalen så stänger motorn av sig + avgaslukt i bilen"

1 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
Hej.

Skulle ut och köra igår men så märkte jag att det luktade lite avgaser i bilen, tänkte att det berodde på att den var kallstartad och forsatte att köra ca 5km. Till slut så kändes det som om bilen blev strypt att den inte fick tillräckligt med bensin och stannade + att det luktade mycket avgaser. Fick sedan igång bilen igen på tomgångsläge men så fort jag släpper på gaspedalen så stannar motorn.

Nån som vet nåt om dessa symtom? Bilen har gått ca 12500mil.

Mvh: Shuanne

582 Inlägg
31 januari 2010
Snö eller en ispropp i avgasröret? Senast i veckan kom det in en bil med en ispropp i mellanröret mellan ljuddämparna bak
Senast redigerat av norpan (2 februari 2010)

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

2 982 Inlägg
31 januari 2010
ställ in bilen i garage. ( i solna har du ett parkeringsgaraget mittemot busshållsplats solna C där du kan parkera med betalning) låt den stå ett tag, sen är det löst nästa dag. smile

OM det nu är en ispropp....
Senast redigerat av Residence (31 januari 2010)

31 Inlägg
2 februari 2010
hade nått liknande problem med min v40 2.0 -97 och far min hade typ samma på sin v40 1.8 -99. det kan vara så att det är tändmodulen, tror jag den heter iaf. (det som tändstiften är kopplade till med sladdar). en av dem funkar inte som den ska så du får byta ut dem.

582 Inlägg
2 februari 2010
skylinx skrev:
hade nått liknande problem med min v40 2.0 -97 och far min hade typ samma på sin v40 1.8 -99. det kan vara så att det är tändmodulen, tror jag den heter iaf. (det som tändstiften är kopplade till med sladdar). en av dem funkar inte som den ska så du får byta ut dem.

Tändmodulen bör inte leda in avgaserna i bilen va? roll

31 Inlägg
5 februari 2010
norpan skrev:
skylinx skrev:

Var skrev ts att det leddes in avgaser i bilen? Han skrev att det luktade avgaser i bilen. Har man en grundläggande läsförståelse så uppfattar man denna lilla skillnad. roll
Senast redigerat av skylinx (5 februari 2010)

1 353 Inlägg
5 februari 2010
Precis samma fel hade en bekant på sin S40 med GDI motor, det började med att den gick dåligt och kändes precis som den inte fick nån soppa, men blev bara sämre och sämre. till slut så stannade den helt, och var jättesvårstartad.

Då var det Katten som var helt tät, gick inte ens att blåsa igenom den med tryckluft.
Den hade börja trycka ut avgaser vid konan mellan grenrör och övriga avgasröret, så det luktade avgaser i kupén.

Kan vara ett tips.
Den bilen hade iofs gått 18xxx mil
Senast redigerat av Batta (5 februari 2010)

There's no replacement for displacement

582 Inlägg
5 februari 2010
skylinx skrev:
norpan skrev:
skylinx skrev:

Var skrev ts att det leddes in avgaser i bilen? Han skrev att det luktade avgaser i bilen. Har man en grundläggande läsförståelse så uppfattar man denna lilla skillnad. roll

Har man grundläggande teknisk förståelse så kan man läsa en rubrik! avgaslukt i bilen = avgaser i bilen, men vad vet jag... har ju bara jobbat som fordonstekninker i 10 år wink  (btw, det som tändkablarna sitter kopplade till heter tändspole.)

31 Inlägg
6 februari 2010
norpan skrev:
skylinx skrev:
norpan skrev:

Har man grundläggande teknisk förståelse så kan man läsa en rubrik! avgaslukt i bilen = avgaser i bilen, men vad vet jag... har ju bara jobbat som fordonstekninker i 10 år wink  (btw, det som tändkablarna sitter kopplade till heter tändspole.)

Ah var lite osäker på om det var tändspole eller tändmodul. Däremot så bör ju du med din grundläggande förståelse förstå av den löpande texten som ts skrev att det inte handlade om att det "leddes" in avgaser i bilen, vilket dessutom är en potentiell livsfara. Utan det handlar om att det luktade mkt avgaser om bilen. Som sagt viss distinkt skillnad.

All hail the fordonsmekaniker sen 10 år tillbaka and his big e-penis wink

Sök