3218
Sök

Drivaxel renault

36 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
hejsan! jag hade ett knackande ljud när jag svänger med bilen och fick veta att de var drivaxeln. Ljudet vart värst vid vänster sväng så bytte den sidan till en ny axel men felet är kvar som innan hmm någon som vet vad det kan vara ?

Motborgare
1 099 Inlägg
10 februari 2010
technics skrev:
hejsan! jag hade ett knackande ljud när jag svänger med bilen och fick veta att de var drivaxeln. Ljudet vart värst vid vänster sväng så bytte den sidan till en ny axel men felet är kvar som innan hmm någon som vet vad det kan vara ?

Drivaxeln låter sällan. Dom yttre drivknutarna, däremot. De kan låta. Det kan också vara ett utslitet hjullager som knäpper.
Är damasken sönder till drivknuten på den sidan det låter, så är det nästan 100% säkert att det är där problemet ligger, fast den kan även gå sönder om damasken är hel.

-- K

36 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
okej okej men nu är problemet att jag bytte hela axeln på den sida det låter så den e helt ny men blev inget bättre ändå:/

Motborgare
1 099 Inlägg
10 februari 2010
technics skrev:
okej okej men nu är problemet att jag bytte hela axeln på den sida det låter så den e helt ny men blev inget bättre ändå:/

Om du bytte axel med knut och hela faderullan, ja då har du hjullageret kvar då.

Steg 1 är att lyfta upp så hjulet är fritt, och rycka i det och känna om det glappar.
Glappar det är det trasigt.

-- K

36 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
okej skall göras:) men kan hjullagret ge ett knackande ljud när man svänger ? eftersom det låter inget när man kör rakt fram ?

Motborgare
1 099 Inlägg
11 februari 2010
technics skrev:
okej skall göras:) men kan hjullagret ge ett knackande ljud när man svänger ? eftersom det låter inget när man kör rakt fram ?

Ja, det är ett gaska typiskt beteende för ett glappt hjullager.

-- K

36 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
okejokej tack så mycket skall kolla detta sedan återkommer jag !

Sök