4301
Sök

R kam i en orginal volvo b230k

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#1
hej!

har en b230k med förgasare. som jag tänkte vässa lite.
jag tänker nog sätta ditt en k kam men jag jag kan köpa en ny R kam för en skapling peng så jag funderar lite hur kommer bilen bete sig med en sån?

kan man inte säga att en r kam är en värre k kam?
tomgången blir piss men när man väll varvar upp den så får varvstoppet vingar?

mvh david?

8 253 Inlägg
13 februari 2010
#2
R-kam? Finns dem ens till B230? Förknippar jag ju mest med B18/20 och är inget som funkar på en vanlig motor.


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
R-kam? Finns dem ens till B230? Förknippar jag ju mest med B18/20 och är inget som funkar på en vanlig motor.

jag fråga marcusk ek som har annonser på blocket. har mycket volvo grejor.
han hade R kam till b230 med bakmonterad tänding.

jag har nämligen hört folk som har slängd tid såna kammar på orginalare och det har funkat.
men jag tänkte kolla om det verkligen kan stämma?

mvh

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#5
100% säker...
han påstog det iaf. markus ek från masikin och bil i ludvika

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#6
Nagz skrev:
100% säker...
han påstog det iaf. markus ek från masikin och bil i ludvika

men om man säger såhär då. i b18 och b20 hur gick en orginal sådan motor med endast r kam som trimmning?

8 253 Inlägg
13 februari 2010
#7
Låter ju om omstämplade V-kammar eller liknande sådär rent spontant utan att veta mer exakt eller nåt eget slipat. R-kam vaa inget volvo gjorde själva. Dem fanns bara till B18/20 och va för rena racemotorer.


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#8
Marlboroman skrev:
Låter ju om omstämplade V-kammar eller liknande sådär rent spontant utan att veta mer exakt eller nåt eget slipat. R-kam vaa inget volvo gjorde själva. Dem fanns bara till B18/20 och va för rena racemotorer.

okej...
men om jag skulle köpa denna och sätta ditt så kanske dne inte skulle gå så bra?
vet inte vad de är ör topp på en volvo 740 - 86 med k motorn? och vilken kam sitter oginal i denna?

har ju en t kam fårn en 940 turbo men med t kam får man bara vridmoment? men det är det bra prestanda med t kam?

mvh

erixon89
13 februari 2010
#9
Kollar man på kg.se så står det att deras värsta kammar inte går att ha i en typ orginal topp måste ha steg 5 osv.

Volvoskadad
127 Inlägg
13 februari 2010
#10
Nagz skrev:
Marlboroman skrev:
Låter ju om omstämplade V-kammar eller liknande sådär rent spontant utan att veta mer exakt eller nåt eget slipat. R-kam vaa inget volvo gjorde själva. Dem fanns bara till B18/20 och va för rena racemotorer.

okej...
men om jag skulle köpa denna och sätta ditt så kanske dne inte skulle gå så bra?
vet inte vad de är ör topp på en volvo 740 - 86 med k motorn? och vilken kam sitter oginal i denna?

har ju en t kam fårn en 940 turbo men med t kam får man bara vridmoment? men det är det bra prestanda med t kam?

mvh

b230k har 631topp.
T-kam sitter original monterad i denna motor

I'm living the life I was born to live

P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 februari 2010
#11
Boggieman skrev:
Nagz skrev:
Marlboroman skrev:
Låter ju om omstämplade V-kammar eller liknande sådär rent spontant utan att veta mer exakt eller nåt eget slipat. R-kam vaa inget volvo gjorde själva. Dem fanns bara till B18/20 och va för rena racemotorer.

okej...
men om jag skulle köpa denna och sätta ditt så kanske dne inte skulle gå så bra?
vet inte vad de är ör topp på en volvo 740 - 86 med k motorn? och vilken kam sitter oginal i denna?

har ju en t kam fårn en 940 turbo men med t kam får man bara vridmoment? men det är det bra prestanda med t kam?

mvh

b230k har 631topp.
T-kam sitter original monterad i denna motor

Sitter X-kam i b230K enligt min volvomanual jag sitter och läser i nu. ET och FT har T-kam



Vi kan ju säga så här: Ägna inte för mycke tid åt ditt k-block för de är den sämsta motorn som volvo har producerat lol De enda bra är tändningen och de höga kompet


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 februari 2010
#12
Bensinskallen skrev:
Boggieman skrev:
Nagz skrev:

okej...
men om jag skulle köpa denna och sätta ditt så kanske dne inte skulle gå så bra?
vet inte vad de är ör topp på en volvo 740 - 86 med k motorn? och vilken kam sitter oginal i denna?

har ju en t kam fårn en 940 turbo men med t kam får man bara vridmoment? men det är det bra prestanda med t kam?

mvh

b230k har 631topp.
T-kam sitter original monterad i denna motor

Sitter X-kam i b230K enligt min volvomanual jag sitter och läser i nu. ET och FT har T-kam



Vi kan ju säga så här: Ägna inte för mycke tid åt ditt k-block för de är den sämsta motorn som volvo har producerat lol De enda bra är tändningen och de höga kompet

740 med 230ET har A-kam och 531 topp

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

357 Inlägg
13 februari 2010
#13
Har suttit T-kam i dom b230k jag ägt och skruvat med.


1 915 Inlägg
14 februari 2010
#15
R-kamaxel finns inte till b230. Så bör vara någon omslipad kamaxel med liknande/samma spec, som R som finns till b18/b20.

T-kam är stark och pigg på lågvarv, mkt bra kamaxel om man drar mycket släp, men det händer inte så mkt över 3500rpm.

Tycker A är en bra allround kamaxel.

Finns trimkamaxlar att köpa på tex folkraceshopen, de ger lite mer än volvos kamaxlar.

Du kan även byta ut din förgasare till en stående weber 36/36, så blir bilen lite piggare.


Nagz skrev:
okej...
men om jag skulle köpa denna och sätta ditt så kanske dne inte skulle gå så bra?
vet inte vad de är ör topp på en volvo 740 - 86 med k motorn? och vilken kam sitter oginal i denna?

har ju en t kam fårn en 940 turbo men med t kam får man bara vridmoment? men det är det bra prestanda med t kam?

mvh

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01


Sök