3615
Sök

Programera om mjukvara för konstant/"riktig" 4WD? Kia Sportage 05

313 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#1
Har idag en Kia sportage -05 som verkligen suger vid terrängkörning; stänger av 4wdsystemet när något hjul spinner för mycket osv.

Läste lite om bilen på internet och det ska tydligen vara haldex 4wd system i bilen.

Min tanke: Haldex=bra stuff
                Kia=Har fuckat upp systemet med dåligt programerad mjukvara
                Kan man programmera om så att bilen blir konstant/"riktig" 4wd? För jag antar att i dagens bilar styrs allt med elektronik och att det egentligen inte är något vidare fel på hårdvaran i bilen. Och kan man i sådana fall kontakta Haldex? Kia har jag redan pratat med utan resultat.

Tack för svar.

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

Pro detailer
417 Inlägg
14 februari 2010
#2
Slå dom en pling men jag tror att det är Kia som är boven i dramat tyvärr.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

1 062 Inlägg
14 februari 2010
#3
http://www.haldex.com/sv/GLOBAL/
ring lr maila haldex å fråga wink

Team Björkeryd

313 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#4
tack förs var, har inte hunnit ringa idag, men en annan sak slog mig när en vän började prata om sin volvo x awd som flippade ur när en absgivare pajade. Då blev hans bil konstant och 50/50 4wd, kunde göra donats. Kan man koppla bort något i elektronikboxen som gör att systemet flippar? Testade dra ut säkringen för 4wd men då blev den bara framhjulsdriven.

edit: ser att jag lagt in tråden i fel del, flytta gärna till avancerad motorteknik, tack
Senast redigerat av mrdanjel (15 februari 2010)

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

528 Inlägg
15 februari 2010
#5
jag kanske är dum, men sådana där bilar är inga terrängbilar. de är till för stadsfolk eller folk som vill sitta i en större bil av olika skäl.   har du köpt dig en terrängbil så är det fel bil.  det finns 3e-parts företag som ställer om styrningen till exempelvis audi tt med haldex,  så rent tekniskt går det ju men jag gissar att du har en mellandiff mellan fram och bak-axel (dvs, inte nyaste modellen av haldex som även har diffbroms på bakaxeln)   så bilen kan maximalt driva på två hjul. Det blir inte mycket till terrängbil av det.  Sådana bilar är riktigt fina när man ska ta sig fram i lite extra mycket snö en vinterdag innan plogbilen kommer; men de är inte terrängbilar. 

Men jag är riktigt nyfiken på vad du menar med att bilen stänger av 4hjulsdriften om något hjul spinner för mycket? Det är inte så enkelt som att bilen bara inte kan ta sig fram på 2 drivande hjul i det läget? Jag menar, trots att bilen driver på 2 hjul, till skillnad från vanliga som driver på 1; så är det ju fortfarande de hjul som driver lättast som driver,  så det är ju fullt möjligt att bli ståendet på en isfläck eller lite djupare snö och spinna ner sig..     Det vore kul att veta om det verkligen är så att bilen står och spinner enbart med ett enda hjul när du kör fast?    För de 4wd som driver på just alla 4 (eller 3,) har diffspärr eller diffbroms även på fram eller bakaxel, vilket du inte har.   Farsan har en Nissan Patrol med 4wd och diffspärr och det är en hiskelig skillnad mellan alla lägen.   Normalt bakhjulsdriven och då slirar den lätt i snön,  med 4wd ikopplat tar den sig fram nästan överallt, och med spärrade diffar går den precis överallt. smile

313 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#6
Rensvinf skrev:
jag kanske är dum, men sådana där bilar är inga terrängbilar. de är till för stadsfolk eller folk som vill sitta i en större bil av olika skäl.   har du köpt dig en terrängbil så är det fel bil.  det finns 3e-parts företag som ställer om styrningen till exempelvis audi tt med haldex,  så rent tekniskt går det ju men jag gissar att du har en mellandiff mellan fram och bak-axel (dvs, inte nyaste modellen av haldex som även har diffbroms på bakaxeln)   så bilen kan maximalt driva på två hjul. Det blir inte mycket till terrängbil av det.  Sådana bilar är riktigt fina när man ska ta sig fram i lite extra mycket snö en vinterdag innan plogbilen kommer; men de är inte terrängbilar. 

Men jag är riktigt nyfiken på vad du menar med att bilen stänger av 4hjulsdriften om något hjul spinner för mycket? Det är inte så enkelt som att bilen bara inte kan ta sig fram på 2 drivande hjul i det läget? Jag menar, trots att bilen driver på 2 hjul, till skillnad från vanliga som driver på 1; så är det ju fortfarande de hjul som driver lättast som driver,  så det är ju fullt möjligt att bli ståendet på en isfläck eller lite djupare snö och spinna ner sig..     Det vore kul att veta om det verkligen är så att bilen står och spinner enbart med ett enda hjul när du kör fast?    För de 4wd som driver på just alla 4 (eller 3,) har diffspärr eller diffbroms även på fram eller bakaxel, vilket du inte har.   Farsan har en Nissan Patrol med 4wd och diffspärr och det är en hiskelig skillnad mellan alla lägen.   Normalt bakhjulsdriven och då slirar den lätt i snön,  med 4wd ikopplat tar den sig fram nästan överallt, och med spärrade diffar går den precis överallt. smile

Tja, visst är det ingen terrängbil man mejjar ner träd med och klättrar över stock och sten men nog allt har jag vart ute i skogen och kört på skogsmaskiners gamla vägar.

http://www.youtube.com/watch?v=0o_2UlvFCEc
http://www.youtube.com/watch?v=12Qq6QAqWyI

Vid de tillfällen där jag fastnat har det vart just det jag pratade om, att den enbart spinner på ett eller två hjul. Rätt löjligt när de två andra står stabilt i marken. Men visst minns jag när jag körde 740 som bara spann på ena hjulet. Är det samma med min bil då? Fast den spinner ett fram och ett bak, något med diffen, hårdvarubaserat och inte mjukvarubaserat?

edit: självklart är det inget man kör offroad med, men gillar bilen och hade vart kul om det blev möjligt, nästa bil blir en jeep utan tvekan men just nu tillåter inte ekonomin det, därför hade jag gärna velat att det fungerade med denna.
Senast redigerat av mrdanjel (15 februari 2010)

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

528 Inlägg
15 februari 2010
#7
Din bil kan bara driva på ett hjul fram och ett bak.  Inte 4 samtidigt.     Att bilen kan driva fram och bak beror på din haldex-diffrential som sitter mellan fram och bakaxeln.  Nyare versioner av haldex har en diffbroms på bakaxeln som kan låsas ihop så att båda bakhjulen driver samtidigt (dvs, bilen driver då maximalt på 3 hjul) , men den versionen har inte du.   Saabs XWD är en sådan version av haldex.    När försäljaren sa att din bil är 4hjulsdriven så varken ljög eller talade han sanning för bilen kan driva på vilket som helst av dina 4 hjul, men bara 2 samtidigt och då ett fram och ett bak.    Jag hade en S40 T5 AWD med samma haldex som sitter i din och det fungerade utmärkt till det jag hade bilen till.   Rent tekniskt är det en lamellkoppling som slås ihop av hydraltryck blixtsnabbt  när framhjulet spinner så det går givetvis programera den annorlunda än tillverkaren men jag tror inte det är meningsfullt.

Som med din gamla volvo driver alltid det eller de hjul som snurrar lättast.  I ditt fall de två hjulen som driver lättast.   Med diffbroms på bakaxeln så fungerar den diffbromsen så att det maximalt får skilja en viss procent mellan hur de snurrar så ena hjulet kan inte spinna ner sig,
Senast redigerat av Rensvinf (15 februari 2010)

313 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#8
Rensvinf skrev:
Din bil kan bara driva på ett hjul fram och ett bak.  Inte 4 samtidigt.     Att bilen kan driva fram och bak beror på din haldex-diffrential som sitter mellan fram och bakaxeln.  Nyare versioner av haldex har en diffbroms på bakaxeln som kan låsas ihop så att båda bakhjulen driver samtidigt (dvs, bilen driver då maximalt på 3 hjul) , men den versionen har inte du.   Saabs XWD är en sådan version av haldex.    När försäljaren sa att din bil är 4hjulsdriven så varken ljög eller talade han sanning för bilen kan driva på vilket som helst av dina 4 hjul, men bara 2 samtidigt och då ett fram och ett bak.    Jag hade en S40 T5 AWD med samma haldex som sitter i din och det fungerade utmärkt till det jag hade bilen till.   Rent tekniskt är det en lamellkoppling som slås ihop av hydraltryck blixtsnabbt  när framhjulet spinner så det går givetvis programera den annorlunda än tillverkaren men jag tror inte det är meningsfullt.

Som med din gamla volvo driver alltid det eller de hjul som snurrar lättast.  I ditt fall de två hjulen som driver lättast.   Med diffbroms på bakaxeln så fungerar den diffbromsen så att det maximalt får skilja en viss procent mellan hur de snurrar så ena hjulet kan inte spinna ner sig,

Okej, förstår. Men hur är det med 4WD LOCK knappen som finns i bilen, när jag trycker in den och kör så kränger bilen eller vad det kallas, Det knackar när jag svänger, precis som om den vore låst?

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

528 Inlägg
15 februari 2010
#9
Lockup-knappen låser mellan-diffen till att hela tiden driva på bak och fram-axel (läste jag i bilrecension på nätet precis,).  Men då, som sagt,  ett hjul fram och ett bak.  Men frågan är om du har haldex i din bil?  jag har ingen aning och såg inget givet svar när jag googlade.  Haldex-kopplingen i sig är ganska enkel teknik och andra tillverkare med liknande funktioner finns ju.
Senast redigerat av Rensvinf (15 februari 2010)


Sök