3198
Sök

Föröka trimmet på b20, värt det?

99 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#1
har en volvo 142 med b20 borrad 2.1l, en topp som är portad, planad 2 mm och har 46/37 ventiler. , r kam, 2.5 avgas.. dubbla solex 45or.

undrar iallafall om det är värt att köpa sig en modernare kam, alltså typ en kg-6 ? märks skillnaden?

Har även turbokolvar i den.. kollade kompet, ligger lite lågt, under 10 på 3 cylindrar..
Har b21 kolvar plana liggandes och nya kolvringar, är det bättre att stoppa i dom? dom är begagnade men ser inte så slitna ut, har inte planer på att köpa nya då dom är dyra..

toppen är planad 2 mm, så det blir väl inte för mycket komp i den ? det känns som det är värt jobbet att byta kolvar? tjänar jag några hästar på detta då?

tack för svar.
Senast redigerat av Latexi (25 oktober 2009)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
24 oktober 2009
#2
turbo kolvarna är ju inge bra om du inte ska ha turbo på , så ja byt till  dom andra

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

219 Inlägg
25 oktober 2009
#3
Ja byt kovarna,och visst är en KG6 kam bättre.Och se en fråga,vad är en "steg 2 ½ " topp,?skriv vad du har för ventiler i den,och är toppen portad?

Kostar att ligga på topp

219 Inlägg
25 oktober 2009
#4
Ja,det kan ju vara klokt att stoppa i.Då har vi ungefär lika toppar då.

Kostar att ligga på topp

99 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#5
tyckte kg att en kg6 skulle passa bäst till din motor eller köpte du bara? funderar även på "timo 840", som finns på blocket..

219 Inlägg
25 oktober 2009
#6
Bådee ja och nej,jag pratade med an.Och sa vilken karaktär jag ville ha på min kam.Därav valet.
Timo-840 vet ja inte så mycket om,men jämför datn mellan dom.

Kostar att ligga på topp

4 001 Inlägg
26 oktober 2009
#7
Det låga kompet kan ju bero på att du har fel kolvar i men den som byggt motorn borde ha tänkt på detta.

Du måste ha koll på vilket kompförhållande du har/ska ha innan du börjar byta kolvar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

99 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#8
kollade för länge sen.. tror det var 9.1 , 9.1, 10, 10.5. så fastän jag byter så får jag ju lite högre, alltså kring 12 eller mer som dom flesta "trimmade b20" har?

Olika
907 Inlägg
26 oktober 2009
#9
Latexi skrev:
kollade för länge sen.. tror det var 9.1 , 9.1, 10, 10.5. så fastän jag byter så får jag ju lite högre, alltså kring 12 eller mer som dom flesta "trimmade b20" har?

Kompression som mäts i bar och kompressionsFÖRHÅLLANDE är två helt olika saker.

Det första är bara ett tecken på hur "tät" cylindern är och det andra är förhållandet mellan förbränningsrum och cylindervolym.

Mvh
Fredrik

24 Inlägg
16 februari 2010
#10
kompresions trycket beror ju på kamen å, jag har ett jäkla korsdrag i min motor så jag får lågt komptryck

-"nu vill jag ha en cigg å sen hem å skita"
yttrat av mig i polarens omega 24v efter ett 4hjuls ställ mot en lyktstolpe med 30 mm till godo, med nuvarande frun i baksätet.


Sök