2255
Sök

Köpråd: Volvo 745

36 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#1
Hej.

Som rubriken lyder är jag inne på att köpa mig en 745:a. Dom kanske inte är världens snyggaste bilar men jag gillar dom ändå, framför allt för drift säkerheten och tillgången på reservdelar.

Vilken skall jag då köpa?
Ska jag ha en förgasare eller insprut?
Vilken årsmodell borde jag satsa på om man tänker på vanliga fel, rost o.s.v?

Den ska användas som allt i allo i princip. Den ska starta när jag vrider om nyckeln och transportera mig dit jag ska.
Samtidigt vill jag inte att den ska va hur trög som helst, det står man inte ut med i längden smile

Tacksam för svar.

Mvh Tommy

86 Inlägg
21 december 2009
#2
Snuez skrev:
Hej.

Som rubriken lyder är jag inne på att köpa mig en 745:a. Dom kanske inte är världens snyggaste bilar men jag gillar dom ändå, framför allt för drift säkerheten och tillgången på reservdelar.

Vilken skall jag då köpa?
Ska jag ha en förgasare eller insprut?
Vilken årsmodell borde jag satsa på om man tänker på vanliga fel, rost o.s.v?

Den ska användas som allt i allo i princip. Den ska starta när jag vrider om nyckeln och transportera mig dit jag ska.
Samtidigt vill jag inte att den ska va hur trög som helst, det står man inte ut med i längden smile

Tacksam för svar.

Mvh Tommy

Du ska köpa en mellan 90 och 92. Du ska ha B230F motor om du vill åka snålt.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
21 december 2009
#3
b230f -90 och framåt är bäst. drar ca 1-1,1 liter milen blandat. Skitslö men funkar...

Titta även på 945 den är lika bra och en GL där har väl ca 130hk om jag inte minns fel, min kompis -91 sedan har det iaf. och den finns även med turbo om du så vill...

Men sen är det ju en nyare bil och det är lättare att hitta en i bra skick.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Bärs!
3 456 Inlägg
21 december 2009
#4
Då hade jag köpt en -89'a. Samma som -90, B230F & LH2.4.

Garaget.org peakade 2008.

1 380 Inlägg
21 december 2009
#5
745 glt - 89 b234f rolig och driftsäker 159 hk original och 210 nm
Senast redigerat av joelimmo (21 december 2009)


Bärs!
3 456 Inlägg
21 december 2009
#6
joelimmo skrev:
745 glt - 89 b234f rolig och driftsäker 159 hk original och 210 nm

Där håller jag inte med.

Rolig? Oja! smile
Driftsäker? Ånää. sad

Garaget.org peakade 2008.

Smålänning
7 883 Inlägg
21 december 2009
#7
Jag skulle satsat på en 91-92 (om du inte går direkt på 940).

Bättre instrumenthus utan stulande mätare, men annars en 89 eller 90.

GL med B230F är mest ekonomisk, ligger man och kör normalt och håller sig under 3000 rpm för det mesta så hamnar man kring 0,9... Mycket mer än 1 liter/mil ska den itne ta, då ska du inte köpa den då det är fel på den.
Jag rekommenderar M47 växellåda (sitter i om inte alla, så 90% av alla GL) om du inte ska vråltrimma. Vanlig 5 växlad traktorlåda som aldrig krånglar som som går finfint på samma billiga mineralolja som motorn om den skulle börja föra oväsen eller bli alltför tungväxlad smile

Kollar med ficklampa genom oljelocket; Mörkbrunt eller svart = dåligt, Ljusbrunt eller alufärgat = bra, detta gäller oavsett om bilen gått 5000 eller 50 000.

Stirra dig inte blind på milen, känns den bra och fungerar bra är den oftast bra. 740 går väldigt långt och länge om dom sköts smile

Kolla efter rost i torpedplåt, golv, trösklar och länkarmsinfästningar. 88- Rostar inte gärna, men om den rostar är det där.

Dåliga dämpare bak är vanligt, tyder på mycket släp eller mycket tung last.

Kolla felkoder om bilen verkar allför slö eller törstig. Även om ingen lampa lyser... Har en snorunge ägt bilen kan denne pillat bort lampan (lätt gjort) istället för att fixa felet. Vanligast på 88:or som klarar bes även med fel på motorstyrningen. Finns även 88:or som har självdiagnosbox men ingen CE-lampa.

Annars är det stabila kärror som tål mycket stryk.
Min 90:a har gått 46400 mil och jag är 15:e ägaren. Fungerar perfekt. Och jag är inte snäll emot den smile
Full service för mindre än 500 kr smile

Aga_Diff: 16v är lika driftsäker som vanlig F, men tål inte vanskötsel lika bra... Lyftarna pajar om man byter olja för sällan, och ventilerna kröker sig om kamremmen går av. Drar även mer soppa. Men lätt den roligaste motorn i en busbil big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
21 december 2009
#8
Köp en med turbo istället för GL ;P.. Roligare.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Smålänning
7 883 Inlägg
21 december 2009
#9
Memme skrev:
Köp en med turbo istället för GL ;P.. Roligare.

Men dyrare i drift och mer som kan gå sönder.
Då skulle jag föredra 16v istället.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

36 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#10
Tack för alla svar. Speciellt twin_cam för ett mycket detaljerat inlägg som gav mig de svar jag letade efter.
Lutar väl åt en 90:a nånting med b230F.

Mvh Tommy

Finlirare
478 Inlägg
21 december 2009
#11
Så länge du håller dig från -88 och uppåt ska det vara lugnt. B230F ska motorn vara också.
Försök hitta en med så lite lull-lull som möjligt om du vill att det ska funka också.


Fetast i stan !!
991 Inlägg
21 december 2009
#12
twin_cam skrev:
Jag skulle satsat på en 91-92 (om du inte går direkt på 940).

Full service för mindre än 500 kr smile

En jävla billig FULL service yikes  spillolja, gammalt oljefilter och begagnade tänddelar då eller??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Smålänning
7 883 Inlägg
21 december 2009
#13
Klorin_Elvis skrev:
twin_cam skrev:
Jag skulle satsat på en 91-92 (om du inte går direkt på 940).

Full service för mindre än 500 kr smile

En jävla billig FULL service yikes  spillolja, gammalt oljefilter och begagnade tänddelar då eller??

Okej... Full va kanske fel, men en normal 1500:mils service smile

Förutatt att bromsbelägg och sånt är OK

Olja 150 kr
Oljefilter 70 kr
Spolarvätska 150 kr

Men en stor service hamnar på betydligt mer, men det är ju bara vart 6000:e mil med kamremsbyte smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
18 februari 2010
#14
Snuez : köp dig en Volvo 745a GLT från 1990 tongue de e mitt tips , jag är mycket njöd med 745:an som jag köpte i går big_smile

Nissan Silvia

1 638 Inlägg
18 februari 2010
#15
Aga_Diff skrev:
joelimmo skrev:
745 glt - 89 b234f rolig och driftsäker 159 hk original och 210 nm

Där håller jag inte med.

Rolig? Oja! smile
Driftsäker? Ånää. sad

Jorå dom är driftsäkra sålänge du har olja i motorn och byter kamrem i tid smile

Förbaskat mycket roligare maskin än B230 sugisar big_smile


4 637 Inlägg
18 februari 2010
#16
87 eller något fick de väl bättre rostskydd? Och så B230F (volvos bästa motor kanske) som faktiskt kan gå snålt för bilens storlek/ålder om den är välskött och en bil som inte rullat extremt långt är nog lite snålare. 0,9 kanske? GLT 16V är väldigt törstig och mer svårmekad sägs det...

Håll dig borta från ungbilar utsatta för plågeri så ska det vara lungt, en gammal Volvo är tålig men ingen bil mår bra av misshandel och vanskötsel. Oljebyten o s v är viktigt även i en B230F

Jag älskar designen på dessa men det är en smaksak. Dock tror jag många tycker den kantiga designen är charmig, rätt fränt gjort av Volvo smile

940 kostar samma summa men 940GL 91 är nog törstigare än 740GL 91 så kolla vikt, effekt, skillnaden på motorer mellan olika årsmodeller...
Senast redigerat av EmilHammarlund (18 februari 2010)


Sök