Jag skulle satsat på en 91-92 (om du inte går direkt på 940).
Bättre instrumenthus utan stulande mätare, men annars en 89 eller 90.
GL med B230F är mest ekonomisk, ligger man och kör normalt och håller sig under 3000 rpm för det mesta så hamnar man kring 0,9... Mycket mer än 1 liter/mil ska den itne ta, då ska du inte köpa den då det är fel på den.
Jag rekommenderar M47 växellåda (sitter i om inte alla, så 90% av alla GL) om du inte ska vråltrimma. Vanlig 5 växlad traktorlåda som aldrig krånglar som som går finfint på samma billiga mineralolja som motorn om den skulle börja föra oväsen eller bli alltför tungväxlad
Kollar med ficklampa genom oljelocket; Mörkbrunt eller svart = dåligt, Ljusbrunt eller alufärgat = bra, detta gäller oavsett om bilen gått 5000 eller 50 000.
Stirra dig inte blind på milen, känns den bra och fungerar bra är den oftast bra. 740 går väldigt långt och länge om dom sköts
Kolla efter rost i torpedplåt, golv, trösklar och länkarmsinfästningar. 88- Rostar inte gärna, men om den rostar är det där.
Dåliga dämpare bak är vanligt, tyder på mycket släp eller mycket tung last.
Kolla felkoder om bilen verkar allför slö eller törstig. Även om ingen lampa lyser... Har en snorunge ägt bilen kan denne pillat bort lampan (lätt gjort) istället för att fixa felet. Vanligast på 88:or som klarar bes även med fel på motorstyrningen. Finns även 88:or som har självdiagnosbox men ingen CE-lampa.
Annars är det stabila kärror som tål mycket stryk.
Min 90:a har gått 46400 mil och jag är 15:e ägaren. Fungerar perfekt. Och jag är inte snäll emot den
Full service för mindre än 500 kr
Aga_Diff: 16v är lika driftsäker som vanlig F, men tål inte vanskötsel lika bra... Lyftarna pajar om man byter olja för sällan, och ventilerna kröker sig om kamremmen går av. Drar även mer soppa. Men lätt den roligaste motorn i en busbil