4564
Sök

Hjälp med 4st 2or på besiktningen

GARAGET V.D.
900 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej goa Garagare lol
fick 4 2or på bilprovningen som jag skulle behöva ha hjälp med
bilen är en ford mondeo clx 97a.
1. färdbroms, bromskraftfördelning bak , bromsverkan ojämn
vänster bak 0.5
höger bak 1,2
2. hjullager fram höger, glappt
3. strålkastare halvljus ljusbild felaktig ( lätt fixat) big_smile
4. fjädersäte bak båda sidor rostskadat ?? :o

vad gör jag ? jag behöver lite tips så att säga, e händig å orkar.. men har inte tillräckligt med kunskaper om allt detta.
bromsarna, måsta man byta något eller räcker det bara med att göra rent dem?
hjullager glappt, går det att fixa eller måste bytas? isåfall hur?
fjädersäte bak, vad e det ? går det att fixa eller ska det bytas det med?
jag är jätte tacksam om jag får tips, jag använder bilen på jobbet å måste köras dagligen
MVH
Marcus
Senast redigerat av MaRcUs_BMW (8 februari 2010)

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

CNC-Operatör
561 Inlägg
8 februari 2010
#2
kan ju säkert göra rent lite där på bromsarna på spänna så det verkar ta lika, så gjorde jag! gick igenom big_smile


GARAGET V.D.
900 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#3
Coolingen skrev:
kan ju säkert göra rent lite där på bromsarna på spänna så det verkar ta lika, så gjorde jag! gick igenom big_smile

ok största problem e med hjullager och fjädersäte, jag vet inte hur ska man göra me dem hmm

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

Bärs!
3 456 Inlägg
8 februari 2010
#4
Coolingen skrev:
kan ju säkert göra rent lite där på bromsarna på spänna så det verkar ta lika, så gjorde jag! gick igenom big_smile

Berätta gärna mer ingående hur du "spännde" bromsarna, det vore intressant. smile

Garaget.org peakade 2008.

Motborgare
1 099 Inlägg
8 februari 2010
#5
MaRcUs_BMW skrev:
Coolingen skrev:
kan ju säkert göra rent lite där på bromsarna på spänna så det verkar ta lika, så gjorde jag! gick igenom big_smile

ok största problem e med hjullager och fjädersäte, jag vet inte hur ska man göra me dem hmm

Hjullager byter man.
Fjädersäten svetsar man i ny plåt.

Angående dina bakbromsar, så har du nog en läcka i calipern på den svaga sidan.

-- K
Senast redigerat av Kavli (8 februari 2010)

GARAGET V.D.
900 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#6
Kavli skrev:
MaRcUs_BMW skrev:
Coolingen skrev:
kan ju säkert göra rent lite där på bromsarna på spänna så det verkar ta lika, så gjorde jag! gick igenom big_smile

ok största problem e med hjullager och fjädersäte, jag vet inte hur ska man göra me dem hmm

Hjullager byter man.
Fjädersäten svetsar man i ny plåt.

Angående dina bakbromsar, så har du nog en läcka i calipern på den svaga sidan.

-- K

hur ser dem ut? finns det nån bild så man kan se hur dem ser ut? kallar man de något annat än fjädersäte? går ej det att byta dem ? hjälp :s

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

GARAGET V.D.
900 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#7
https://www1.garaget.org/gallery/archive/118604/855876_4ixyjp.jpg
ser fjädersäte ut så här???

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

Motborgare
1 099 Inlägg
8 februari 2010
#8
MaRcUs_BMW skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/118604/855876_4ixyjp.jpg
ser fjädersäte ut så här???

Det där är en länkarm. Det har det undre fjädersätet. Sen finns det ett övre fjädersäte.
Vet ej vilka säten som är trasiga hos dig.

-- K

57 Inlägg
8 februari 2010
#9
tips: lämna in det om du ändå inte vet vad du letar efter..
Senast redigerat av jalmar (8 februari 2010)

Lär av andras misstag
för du kan inte leva tillräckligt länge
för att själv hinna begå dem alla.

57 Inlägg
8 februari 2010
#10
Aga_Diff skrev:
Coolingen skrev:
kan ju säkert göra rent lite där på bromsarna på spänna så det verkar ta lika, så gjorde jag! gick igenom big_smile

Berätta gärna mer ingående hur du "spännde" bromsarna, det vore intressant. smile

Ja precis big_smile

Lär av andras misstag
för du kan inte leva tillräckligt länge
för att själv hinna begå dem alla.

GARAGET V.D.
900 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#11
jalmar skrev:
tips: lämna in det om du ändå inte vet vad du letar efter..

ja men man kan ändå få tips när man kan laga själv! inte så svårt att fixa bild tror ja om man vet hur dem ser ut, kan det heta något annat? jag har sökt på fjädersäte men fick inget hmm
vad kan man göra åt brosarna då? jag har tillgång till en garage, men jag vill inte börja med fel steg så att säga .. det e just därför jag skrev här .

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

458 Inlägg
10 februari 2010
#12
Lämna in till en verkstad istället om du inte vet vad du pillar med eller vet hur ett fjädersäte ser ut, du kommer ju endå att få lämna in navet för lager pressning. För det är väll pressade på mondeo och inte hela navet man byter?


1 313 Inlägg
10 februari 2010
#13
Jonnsard skrev:
Lämna in till en verkstad istället om du inte vet vad du pillar med eller vet hur ett fjädersäte ser ut, du kommer ju endå att få lämna in navet för lager pressning. För det är väll pressade på mondeo och inte hela navet man byter?

Håller med!, jag det är pressade lager, breda som fan och sitter som satan. brukar använda skär brännare till att få ut yttre ringen på lagret:-)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

GARAGET V.D.
900 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#14
Volvofarfar skrev:
Jonnsard skrev:
Lämna in till en verkstad istället om du inte vet vad du pillar med eller vet hur ett fjädersäte ser ut, du kommer ju endå att få lämna in navet för lager pressning. För det är väll pressade på mondeo och inte hela navet man byter?

Håller med!, jag det är pressade lager, breda som fan och sitter som satan. brukar använda skär brännare till att få ut yttre ringen på lagret:-)

ja visst det ska jag göra, men bromsarna kan ja väll fixa själv, men jag undrar vad kan det var för fel när dem e ojämna?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

Motborgare
1 099 Inlägg
10 februari 2010
#15
MaRcUs_BMW skrev:
Volvofarfar skrev:
Jonnsard skrev:
Lämna in till en verkstad istället om du inte vet vad du pillar med eller vet hur ett fjädersäte ser ut, du kommer ju endå att få lämna in navet för lager pressning. För det är väll pressade på mondeo och inte hela navet man byter?

Håller med!, jag det är pressade lager, breda som fan och sitter som satan. brukar använda skär brännare till att få ut yttre ringen på lagret:-)

ja visst det ska jag göra, men bromsarna kan ja väll fixa själv, men jag undrar vad kan det var för fel när dem e ojämna?

Plocka loss bromstrumman, ta en bild på alla detaljer, så kan vi fortsätta att gissa.

-- K

564 Inlägg
10 februari 2010
#16
Det övre fjädersätet är den anläggningsyta som fjädern har i ovankant. Jag har ingen aning om hur det ser ut på mondeo, men på vissa bilar kan man byta endast dessa "säten".

Jag tycker definitivt du kan testa att fixa felen själv. Det knepigaste är nog hjullagret om det är pressat som folk skriver.

Det kan ju däremot bli lite bekymmer om du behöver köra bilen varje dag. Beroende på vad som är knas med bromsarna så kanske den kan bli ståendes ett tag. Har du trummor bak kan det vara så att det kärvar och backarna är slut/dåliga på ena sidan. Ta isär, gör rent och justera så du får så stor anläggningsyta som möjligt av backarna mot trumman.

CNC-Operatör
561 Inlägg
11 februari 2010
#17
jalmar skrev:
Aga_Diff skrev:
Coolingen skrev:
kan ju säkert göra rent lite där på bromsarna på spänna så det verkar ta lika, så gjorde jag! gick igenom big_smile

Berätta gärna mer ingående hur du "spännde" bromsarna, det vore intressant. smile

Ja precis big_smile

jag snurrade lite på justeringen som finns innanför bromsskivan. se där,där gick den igenom ^^


Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
11 februari 2010
#18
Sälj bilen.Det är ju en ford wink
Problemen löst big_smile

Nä men bromsarna är hyfsat lätt.
Är det skivbromsar bak så kärvar garanterat kolven i oket.
Du får motionera den lite genom att plocka bort oket och bromsa lite och trycka tillbaka kolven med en stor tång och en stark kompis å göra det där några ggr.
Är det bromstrummor så har du en justering innanför skivan som behövs spännas lite gissar jag.

Hjullager brukar vara ett helvete så försök hitta en polare som gjort det innan så du inte står där sen =]

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

CNC-Operatör
561 Inlägg
18 februari 2010
#19
zakademus skrev:
Sälj bilen.Det är ju en ford wink
Problemen löst big_smile

Nä men bromsarna är hyfsat lätt.
Är det skivbromsar bak så kärvar garanterat kolven i oket.
Du får motionera den lite genom att plocka bort oket och bromsa lite och trycka tillbaka kolven med en stor tång och en stark kompis å göra det där några ggr.
Är det bromstrummor så har du en justering innanför skivan som behövs spännas lite gissar jag.

Hjullager brukar vara ett helvete så försök hitta en polare som gjort det innan så du inte står där sen =]

hehe,går skitbra för att vara ford cool



Sök