3924
Sök

Volvo 740 gle - 85 svårstartad !

10 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
Hej.

har problem vid kallstart med min Volvo 740 gle - 85 ..
Igår så fick jag ta till starthjälp + att jag fick "gnugga" ett bra tag på tändningen dock så
fick jag ta till bogseringslina idag för att få igång den..

Stog o gnuggade i 2 minuter utan det minsta livslust i bilen..dock så startade han direkt när vi bogserade ..
startmotorn snurrar på bra den oxå..
Bilen startar perfekt när den har ståt i garage ..

Kom gärna med förslag på vart jag skall börja söka !

islurren1
18 februari 2010
Efter som den startar med en gång när du bogserar igång den så låter det som att starten tar lite för mycke ström så det inte räcker till för att få en stark gnista tycker jag iallafall..
När var fördelarlocket rotorn kablarna och stiften bytta sist?
Senast redigerat av islurren1 (18 februari 2010)

583 Inlägg
18 februari 2010
Se ifall bilen för brännsle (ifall det givetvis inte redan stinkerbensin på ifrån avgasröret efter att ha matat så länge).

Som en kortsiktig lösning, testa att köpa startspray och spraya in i luftinloppet. För att se ifall den får för för mager brännsletillförsel nu på sina kallstarter.

Annars går det att kolla fördelaren såsom islurren1 sa.

Ifall batterit skulle vara dåligt skulle den nog inte orka att dra i 2minuter på startmotorn i detta kalla vädret.

Lycka till med felsökandet

Even with cruise control.. you still have to steer.

21 761 Inlägg
18 februari 2010
Tänddelar skadar aldrig att se över, motorn kan bli ganska svårstartad när de är slitna. Jag tror inte heller på batteriet, i så fall borde startmotorn gå ganska trögt och sacka ordentligt när man nöter i ett par minuter.

Bilen bör ha elektronisk tändning och då ska det räcka med 8-9 V spänning (vilket det faktiskt kan bli vid rejäla kallstarter) för att ge tillräcklig gnista.
Senast redigerat av Drönirettab (18 februari 2010)

Sök