3443
Sök

Sänkfjädrar till Volvo 945, var finns det, och hur mkt kan man sänka med köpta fjädrar?

Bilplåtslagare
324 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej, är inte intresserad av att kapa mina fjädrar på bilen, men vill sänka den ganska mycket. Den är på tok för hög och gungig och jag måste få bättre koll på bilen. Körde en Mondeo med 235/35R19 och 50mm sänkning innan, så visst är det skillnad:P Så bara fyll på med leverantörer som säljer sänkfjädrar, samt hur mycket dom sänker.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 februari 2010
#2
http://www.chassit.se/ 40mm från original

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

123 Inlägg
12 februari 2010
#3
min erfaranhet av sänk fjädar är att dom tvärtom nästa blir högre..! vill du ha en låg och stabil så får du sätta kapen till.. Köp sänkfjädrar och kapa på dom istället..

Gör som Ford köp Volvo!

Bilplåtslagare
324 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#4
turboforssen skrev:
http://www.chassit.se/ 40mm från original

Tackar;) Har du monterat på någon av dina bilar`?






Karlstrand_ skrev:
min erfaranhet av sänk fjädar är att dom tvärtom nästa blir högre..! vill du ha en låg och stabil så får du sätta kapen till.. Köp sänkfjädrar och kapa på dom istället..

Och hur vet man hur mycket man ska kapa? Ska man hålla på att montera och demontera till det känns bra eller?

123 Inlägg
12 februari 2010
#5
jag kapar alltid mina fjädrar på plats, är en smaksak, kan va lite läskigt dom första varven när där e bra spänn på fjädern..

Men kapar du 2varv fram på dina org fjädrar så sitter fjäder fortfarande ispänn = att det går igenom bes.
Till 2 varv fram brukar det bli lagom att ta 3varv bak så blir bilen jämn hög. och bak sätter du ju bara fast fjädrarna med slangklämma el avgasklämma så går det igenom bes med.

Gör som Ford köp Volvo!

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
12 februari 2010
#6
nån som vet om de finns nåstans där de är ännu billigare? SBP gillade inte mina kapade fjädrar nämligen hmm
Senast redigerat av Moser (12 februari 2010)

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

123 Inlägg
12 februari 2010
#7
bara ha ett par bes fjäderben juh;)

Gör som Ford köp Volvo!

56 Inlägg
12 februari 2010
#8
Alla som kör sänkt bakhjuldriven volvo, vet att ingen sänkningssats sänker bilen till den höjd som folk tycker är snyggt, antingen köper du coilovers på blocket, finns en firma som är ensam om att erbjuda detta, eller så tar 240:ins dämpare fram, svarvar av kolven till valfri längd, fjädern ligger inte lös vid besiktning. Eller så finns det många alternativ, har du tilgång till svarv gör du egna fjäderben i fram och kollar på rejsa efter hårdhet på fjäder.. I bak kan man kapa och montera rem, för att bakaxeln inte ska kunna komma tillräckligt långt ner för att fjädern ska hoppa ur. Eller så kör man på coilovers där också.. Kör du framhjulsdrivet finns det många firmor som erbjuder coilovers.. och inga jävla idiot inlägg.. vart köper man det???? Googla eller kör original......
Senast redigerat av Breisladd (12 februari 2010)

243 Inlägg
12 februari 2010
#9
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … artgrp=247

sänker betydligt bättre än lesjöfors iaf!

Forummoderator
26 361 Inlägg
12 februari 2010
#10
Breisladd skrev:
Alla som kör sänkt bakhjuldriven volvo, vet att ingen sänkningssats sänker bilen till den höjd som folk tycker är snyggt, antingen köper du coilovers på blocket, finns en firma som är ensam om att erbjuda detta, eller så tar 240:ins dämpare fram, svarvar av kolven till valfri längd, fjädern ligger inte lös vid besiktning. Eller så finns det många alternativ, har du tilgång till svarv gör du egna fjäderben i fram och kollar på rejsa efter hårdhet på fjäder.. I bak kan man kapa och montera rem, för att bakaxeln inte ska kunna komma tillräckligt långt ner för att fjädern ska hoppa ur. Eller så kör man på coilovers där också.. Kör du framhjulsdrivet finns det många firmor som erbjuder coilovers.. och inga jävla idiot inlägg.. vart köper man det???? Googla eller kör original......

..ett jävla skitprat tycker jag det där var men vi säger väl det så är alla nöjda och glada.
Är nämligen personligen väldigt nöjd med hur mina sänkfjädrar - Lesjöforsfjädrar som sänker 30mm - och har aldrig haft nån tanke på att sänka mer då det ser alldeles förträffligt ut som det nu gör. Men det är vad jag tycker..roll

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
12 februari 2010
#11
Mr_V skrev:
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=247

sänker betydligt bättre än lesjöfors iaf!

trodde inte det fanns 60/40 till 740, tack för länken!! big_smile

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

huh?
10 427 Inlägg
13 februari 2010
#12
Moser skrev:
Mr_V skrev:
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=247

sänker betydligt bättre än lesjöfors iaf!

trodde inte det fanns 60/40 till 740, tack för länken!! big_smile

Det var som fasen, man kanske lär köpa nya framfjädrar snart då! tongue


.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
13 februari 2010
#13
steifan skrev:
Moser skrev:
Mr_V skrev:
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=247

sänker betydligt bättre än lesjöfors iaf!

trodde inte det fanns 60/40 till 740, tack för länken!! big_smile

Det var som fasen, man kanske lär köpa nya framfjädrar snart då! tongue

blev en sån sats till min bil nu iaf smile

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

Bilplåtslagare
324 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#14
Mr_V skrev:
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=247

sänker betydligt bättre än lesjöfors iaf!

Okej, det var ett hett tips. Tackar så mkt. Så med 60/40-fjädrar behöver man inte byta dämpare eller modifiera en massa?

243 Inlägg
15 februari 2010
#15
FordEsci skrev:
Mr_V skrev:
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=247

sänker betydligt bättre än lesjöfors iaf!

Okej, det var ett hett tips. Tackar så mkt. Så med 60/40-fjädrar behöver man inte byta dämpare eller modifiera en massa?

jag gjorde inga modifikationer iaf, dock satte jag dit nya dämpare när det ändå va isär, funkar än iaf, har dock inte suttit på så länge än så jag kan uttala mig om dämparna håller.

Bilplåtslagare
324 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#16
Mr_V skrev:
FordEsci skrev:
Mr_V skrev:
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=247

sänker betydligt bättre än lesjöfors iaf!

Okej, det var ett hett tips. Tackar så mkt. Så med 60/40-fjädrar behöver man inte byta dämpare eller modifiera en massa?

jag gjorde inga modifikationer iaf, dock satte jag dit nya dämpare när det ändå va isär, funkar än iaf, har dock inte suttit på så länge än så jag kan uttala mig om dämparna håller.

Tackar återigen för informationen. Det får nog bli en sådan sats, du har inte några bilder på din bil så man kan få se hur det ser ut?

761 Inlägg
15 februari 2010
#17
Det finns alltid lösningar till att åka riktigt lågt, men allt hänger ju på plånboken tyvärr.

Men tänkt på spindelleden när ni sänker 740/940, vid ett visst läge så går den i ändläge, och det blir en brytkraft, jag har aldrig hört talas om någon som kört av en spindelled, men det är vanligt att dom tar slut snabbt på toksänkta bilar.

Det finns lösningar för detta också, men återigen... plånboken smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/854201_vf4983.jpg


Bilplåtslagare
324 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#18
dannnej skrev:
Det finns alltid lösningar till att åka riktigt lågt, men allt hänger ju på plånboken tyvärr.

Men tänkt på spindelleden när ni sänker 740/940, vid ett visst läge så går den i ändläge, och det blir en brytkraft, jag har aldrig hört talas om någon som kört av en spindelled, men det är vanligt att dom tar slut snabbt på toksänkta bilar.

Det finns lösningar för detta också, men återigen... plånboken smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive … vf4983.jpg

Hur har du gått tillväga dÅ? Så mkt vill jag dock inte sänka min bil. Visst, det ska synas, men det är en bruksbil och är egentligen mest ute efter en styvhet i chassiet.

761 Inlägg
16 februari 2010
#19
Allt finns beskrivet i min projekttråd.

Men är det bara styvare bil du vill ha så är det sänkfjädrar som gäller, köp 60/40, är dämparna friska så behåll dom.

Sen får man absolut inte missa krängningshämmarna, det är där problemet är med dessa skepp, på 745 sitter aldrig krängningshämmare bak, är nästan hundra på att det är samma på 945, sätt dit en 19mm krängare från någon turbomodell så gör det hur mycket som helst på stabiliteten.

Bak är alltid viktigast, en bil som kränger och svajar är det alltid baken som är för mjuk, även om det inte känns så.


86 Inlägg
20 februari 2010
#20
tror att vparts är det billigaste jag har hittat, vet inte hur bra dom är jämnfört med andra men jag har dom själv och är hyssat nöjd, det är ju trots allt mest för syns skull, jag tror dom sänker 40mm men har hört att turbo modellerna är lite lägre från början och då sänker dom väl 20-25mm eller något, kan inte tänka mig att det ska vara några problem att kapa dom om man vill ha lägre heller...

mvh Tomas


Sök