3585
Sök

Byta ut orginalhögtalarna i en VOLVO 850 -97

15 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
Har en 850 sedan från 97. Ska byta ut bandspelaren mot en CD-stereo och tänkte passa på att byta högtalarna med. Tänkte köpa PROSON högtalare för tycker dem är prisvärda.

Hur skall jag gå tillväga med att sätta i nya högtalare?
Tog bort gallret i dörren bak och där fanns inga högtalare men kontakt satt fast i skyddet.

Fram i dörren. Hur tar man bort gallret där?
Sen sitter det högtalargaller på instrumentpanelen intill balken. Vad är det för högtalare som sitter där och hur byter man ut den utan att riva sönder allt?

ljudfantast
1 372 Inlägg
6 september 2009
bra tips: PMa någon med en snarlik bil som har gjort ljudmoddar.

f.ö. drar Volvo kablar i fabrik till de ställena där det är "menat" att man kan sätta högtalare. Kabelkontakten brukar köras in i ett typ av skydd och vara nåbart så man kan strippa kablarna och sätta skor på dem.

35 Inlägg
6 september 2009
Plasten över högtalaren är bara att bända loss lika så gallret på brädan.

Så som det sitter i min just nu efter att förra ägaren bytt högtalare så är det diskanter i instrumentbräda men har hört att det är 3,5" org. eller något sådant.
Högtalarna i dörrarna är ett par 5,25"are som är skruvade i ramen som skruvas fast i dörrsidan. Dom sitter inte i org.

jag skulle fixa nya högtalare till org. hålen men att få det bra kändes som mer jobb än att bygga om dörren så jag håller på med det i stället nu.

/Kim

560 Inlägg
6 september 2009
Det sitter 5,25" i framdörrarna, men bak behöver du ha ett par distanser: Högt.distans SAK-3205

Men efter du satt dit distanserna bak så är det även 5,25" som gäller.

På brädan blir det till att såga till en liten masonit eller 3mm MDF bit så du kan fälla ner en 3,5" högtalare, för annars kommer det läcka luft runt högtalaren och då låter det illa.

necroshine skrev:
Har en 850 sedan från 97. Ska byta ut bandspelaren mot en CD-stereo och tänkte passa på att byta högtalarna med. Tänkte köpa PROSON högtalare för tycker dem är prisvärda.

Hur skall jag gå tillväga med att sätta i nya högtalare?
Tog bort gallret i dörren bak och där fanns inga högtalare men kontakt satt fast i skyddet.

Fram i dörren. Hur tar man bort gallret där?
Sen sitter det högtalargaller på instrumentpanelen intill balken. Vad är det för högtalare som sitter där och hur byter man ut den utan att riva sönder allt?

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

15 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Nu har jag köpt stereo o satt i. Bytt högtalarna fram. Bak är måtten rätt men måste göra en adapter och såga lite för att de ska passa rätt. Men vill nog sätta dem i hatthyllan istället.
Finns ju färdiga hål i plåten men inte i själva hyllan. Hur ska man såga till det för att det ska vara enkelt och bli bra?

21 Inlägg
20 februari 2010
lånar trådel lite necroshine

jimmyostrom. du snackade om några distanser osv osv till högtalarna.. vad är de för några.. jag har inge högtalare eller galler alls i min 850 så jag vet inte alls hur de ska vara hmm

Sök