3665
Sök

Olja i expansionkärl, Saab 900V6!

7 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#1
hej jag har köpt en gammal saab 900se v6 2,5 24v års mod 94 ,bilen går kanon fint jämn tomgång och jätte bra när man kör men igår när jag skulle kolla vattnet fick jag se att det är fullt med olje gegga i expansionskärlet så jag kollade oljan i bilen men den är ok och fin inget vatten på den. Vad är det för fel kan det vara farligt att köra med bilen? är det svårt att laga kan man hälla i sån där motor svets eller vad det heter Tack på förhand mvh Kim


Fixade till rubriken.
mvh ´jonTe/moderator

110 Inlägg
19 februari 2010
#2
hur ser det ut undertill på ventilkops locket? vitt?. ingen fara att köra men klart antagligen läcker topppackningen, men såndär kemiskt svets vette huggan. ätter mest bara igen kylet och termostaten och andra småutrymmen. hmm men a. kan du se om han läcker ut från toppackningen ut på själva motorblocket?


7 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#3
inget vitt på motor olje locket och det är torrt runt topparana bara olja i expansionskärlet och det är ganska mycket. jag körde ner fingret i hålet till motoroljan och där är det bara olja inget vatten alls jättefin där.

110 Inlägg
19 februari 2010
#4
åhå kattten, hmm a ne de vet inte tillräkligt bra om det är någon mer skarv där både olja och vatten går igenom på dem motorerna men de du skulle kunna göra är att tömma hela systemmet på vatten och spola in nytt, köra några mil och se om det börjat samla sig olja där igen. glöm inte att spola igenom värmepaketet där det lätt samlar sig en massa gammelt rostjokk som iböand kan likna olja så att det på lättast möjliga kan se skillnaden wink


7 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#5
jag har redan kört igenom hela systemet och det blir gegga direkt i exkärl + att jag vart och bes bilen igår med rent papper inga dåliga värden men jag har klen varme och olja i exkärl ?

7 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#6
djkim skrev:
jag har redan kört igenom hela systemet och det blir gegga direkt i exkärl + att jag vart och bes bilen igår med rent papper inga dåliga värden men jag har klen varme och olja i exkärl ?

tempmätaren stiger inte så mycket heller

1 327 Inlägg
19 februari 2010
#7
Om det blir olja i expansionkärlet trots att du bytt glykol så låter det ju som att det kan vara topplockspackningen eller spricka i topplocket.


7 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#8
Aj då ok det låter dyrt ! hmm någon som kanske vill byta åt mig? jag kan inte själv . och lämna in den lär väl kosta en del.

3 259 Inlägg
19 februari 2010
#9
Motorsvets kommer inte hjälpa dig, byt topplockspackningen, när du har allt nere kan du kolla efter sprickor! Hittar du inga så är det bara att plocka ihop det och hoppas på det bästa! Till 99% är det topplockspackningen!

Det är ingen automatbil va? Kolla isåfall om du har kombinerad vattenkylare/oljekylare till växellådan, i sällsynta fall kan oljan smita in i vattnet den vägen!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

7 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#10
JonR skrev:
Motorsvets kommer inte hjälpa dig, byt topplockspackningen, när du har allt nere kan du kolla efter sprickor! Hittar du inga så är det bara att plocka ihop det och hoppas på det bästa! Till 99% är det topplockspackningen!

Det är ingen automatbil va? Kolla isåfall om du har kombinerad vattenkylare/oljekylare till växellådan, i sällsynta fall kan oljan smita in i vattnet den vägen!

MVH/Jon

nej manuell låda .

ok tack för allt jag får helt enkelt lämna in bilen på rep och åter igen tack för alla svar mvh Kim

5 710 Inlägg
19 februari 2010
#11
JonR skrev:
Motorsvets kommer inte hjälpa dig, byt topplockspackningen, när du har allt nere kan du kolla efter sprickor! Hittar du inga så är det bara att plocka ihop det och hoppas på det bästa! Till 99% är det topplockspackningen!

.....topplockspackningarna smile
Vilken det är vetti f-n hur man tar reda på.
Just att det är en V6:a gör nog att det kan bli extra dyrt.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 februari 2010
#12
kanske kan va nån som kört kylarcemet på bilen 1 gång i tiden då ja inte vet om du nyss köpt den lr haft den 1 tag..

på bilar man använder de ser bruken inte fin ut alls.

om inte så äre bara byta toppacking


3 235 Inlägg
19 februari 2010
#13
Du har inte nämnt om det försvinner olja.
Att få kylsystemet helt rent är inte lätt, oftast finns det en del rester kvar.


Bilmekaniker
20 Inlägg
20 februari 2010
#14
Har på en 9000 v6 råkat ut för att oljekylaren pajat och fyllt kylsystemet med olja.. 
Bytte troligtvis 2 cylinderpackningar i onödan..

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 februari 2010
#15
MrEricsson skrev:
kanske kan va nån som kört kylarcemet på bilen 1 gång i tiden då ja inte vet om du nyss köpt den lr haft den 1 tag..

på bilar man använder de ser bruken inte fin ut alls.

om inte så äre bara byta toppacking

behöver inte vara toppackning som är kass, kan lika gärna vara oljekylaren om den ät vätskekyld som den är på många standard bilar..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

5 710 Inlägg
22 februari 2010
#16
SafetyCar skrev:
Spola ur kyl systemet.

....och då lagar sig läckan av sig själv? jodåsatteee......


Det kan ju vara läge att läcktesta kylsystemet innan man börjar byta massa prylar.
>>Kim, har du inte tillgång till prylarna själv så är det bara lämna in.....bara bita i det sura.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............


Sök