3541
Sök

Peugeot 206 Gti 01 Koppling Missljud

3 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
Hej. Som Ämnet lyder, i några dagar har jag tyckt mig höra att min bil fått ett nytt ljud från motorn först endast vid kallstart, har haft en sliten multirem då den tenderade ett tag att endast vid start hoppa över ett steg utåt. varpå man fick krypa under och lägga tillbaka då det hördes rätt direkt.

Va in till min polare nu i förrgår. Bytte remmen aah så tyst och skönt det blev inget gnissel. men kopplingen har kännts en liten gnutta annorlunda, rent på äh va fan vi byt motorolja och växelåds olja när vi ändå stor i gropen.

Ingen fara att hitta tapp skruv på varken växellåda eller motor, dock innan man tappar ur ska man hitta var man fyller på , det gjorde vi inte med säkerhet på växelådan varpå jag tänkte, Äh va fan jag går ut och googlar fram det så gör vi det efter helgen. Dålig idè.

Nu i går när vi tog en sväng för att käka mat kände jag koppingen blev som trög. men växlade och drog som vanligt. när vi stannade för en cigg hörde jag ett tyst gnissel om bilen då jag lät den gå när det va 20 minus. klev in i bilen tryckte ner kopplingen och det vart 50 ggr värre. stängde av bilen och fundera vad som kunde inträffat   befarande urtrampningslagret och låg olje nivå. kopplingen vart för övrigt helt normal i kännsla när jag stängde av.

så frågorna är  vad tror ni det kan vara och var hittar jag en överblickande bild på växelådan med på fyll och tömmning`s skruvar synliga.  misstänker jag måste demontera framhjulet och innerskärmen för att komma åt då det va nödvändigt på min gamla 205 gti.

tråkigt att jag förmodligen måste riva kopplingen.

/ mvh

3 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
Kom fram till att det garanterat är  urtrampningslagret.

Får se vart dom säljer det till ett bra pris.

växelåds oljan var mycket lätt att fylla på efter avmontering av framhjul kopplingssidan. 19 mutter och 20 på tömnings tappen går ej att missa 2 L påfyllningshålet är även nivå reglering.

så andra som undrar slipper  ^^

Sök