Mortalis skrev:
Behöver oftast inte köra defrag på någon hårddisk längre med ett modernt OS...
Men hur som, tycker folk ska ta å hålla i plånboken ett tag till o inte förköpa sig på SSD, det är på väg massvis med nya SSD- diskar nu. Såg t.ex. Kingston (har jag för mig, kan ha varit corsair) som har mer än 3 dubblat sin hastighet på de
billigaste hårddiskarna de har i sitt segment, så vänta er definitivt detsamma för Intel...dessutom utan högre pris
I win7 körs det automatiskt men den funktionen stängs av om man har en SSD-disk.
Sen ska man stänga av Superfetch och annat som används för att optimera prestandan för mekaniska diskar.
Ja det händer saker hela tiden, snart är de nya också omoderna. Man kan ju börja med att köpa en liten 32 eller 64GB och enbart ha spel på om man inte vill lägga så mycket pengar på nånting som snart blir omodernt.
Noxxer skrev:
SSD är iof snabbare, priset motsvarar absolut inte prestandskillnaden.
Det får stå för dig, du är den första jag har hört som inte tycker att en SSD-disk är värd pengarna.
Jag märkte en stor skillnad trots att jag redan hade en snabb 10'000rpm-disk.
Sätter man i en SSD-disk märker man vilken flaskhals mekaniska hårddiskar är, hur de tvingar hela datorn att jobba långsammare.
Eftersom detta är en bilsida gör jag en jämförelse som alla kan relatera till:
Tänk er en bil som alltid har haft ett släp tillkopplat, sen tar man bort släpet. Samma bil men oj vad snabb den blev helt plötsligt.
Visst, använder man bara datorn till att surfa och kolla på film är det kanske en onödig utgift men spelar man märker man hur snabbt allt laddas in.