Börjar från början. Jag körde en längre vända för första gången med min 740 då det var som kallast (ca -21) efter ett tag försvann värmen i fläktarna och efter ännu lite längre började bilen sacka på 5:an och det gick bara nerför till den knappt drev längre. När jag stannade rykte det fram ur grillen, och det såg ut som om det hade sprutat olja mot torpedväggen och på grenröret. Eftersom jag inte har någon tempgivare så vet jag inte om den blev överhettad eller inte, men vattnet var slut i behållaren.
Idag tänkte jag prova starta den, efter att ha nött lite med startkablar osv så smällde det till och "oljepåfyllningslocket" (minns ej det rätta namnet) på ventilkåpan flög iväg och oljestickan åkte upp en bra bit.
Så, vad är felet? har någon varit med om något liknande och vad bör jag göra?
när jag testade starta den idag så hände samma sak, locket flög av och oljestickan stack upp, redan efter motorn hade gått ca 2 varv.. om detta hjälper något?
Jag är ganska säker på att det frusit så toppackningen gått och förmodligen har vevhusventen frusit också. Lyft av toppen och kolla hur packningen ser ut.
Ja dom klokaste svaren är redan skrivna. Det är nog säkert en ispropp som orsakat att packningen gått, som sagt. Just i den här kylan har jag lagt märke till att många är dåliga på att kolla glykolen. (Ingen nämnd, ingen glömd brukar det väl heta? Kan säga så att jag åker buss nu för tiden )
Det är bara till att börja skruva isär och kolla skicket på övriga delar av motorn. Bara att hoppas att allt klarat sig så det bara är att byta packningen och göra rent allting