2555
Sök

Volvo 740 gle 88 B230E dricker förmycket bensin

81 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Hej! Vad är det för fel om bilen dricker förmycket bensin? tror att de är beninpumpen som sitter under förarsätet som är dålig för den låter väldigt konstigt. men hur är det då med pumpen i tanken? ska jag byta ut den med? kom gärna med tips hur man kan kolla upp felet. blir så trött när man kan fylla bilen med ungefär 17 liter och kan köra 7 mil sen börjar den rycka när man svänger åt höger. (Läcker inget)

erixon89
19 december 2009
Tung högerfot:).Ne men kolla slangar vakum osv..

81 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
kollade stiften och såg att ena va svart kan de vara så att ena spridaren läcker??

15 Inlägg
14 februari 2010
Jag har samma problem och jag börja med att ställa tändningen... sen finns det en liten "co" skruv på bränslehuvudet som man kan skruva lite försiktigt på till vänster... prova det o känn efter lite...min drack nästan 3 liter milen när tändningen stod jättefel... satte tändningen rätt så drack den kanske 2 liter milen.. nu ska jag iaf skruva lite på co skruven för att se om det går att få ner det till ca 1 liter...

du har inte levt förens du har upptäckt någonting att dö för!

islurren1
14 februari 2010
Kallstartsventilen som inte slutar spruta in extra bränsle kanske?

15 Inlägg
28 februari 2010
jag provade att koppla ur den... gjorde ingen skillnad på förbrukningen.. blev bara svårstartad..

du har inte levt förens du har upptäckt någonting att dö för!

21 761 Inlägg
28 februari 2010
Om huvudpumpen låter konstigt hela tiden så är den troligen i dåligt skick, som i sin tur kan bero på dålig tankpump. När tankpumpen fungerar dåligt eller inte fungerar alls, då slits huvudpumpen ut betydligt fortare.

Insprutningsventilerna kan läcka och även spruta in bränslet felaktigt (det blir "klumpigt" istället för en "sprejdimma"), kolla upp detta och eventuellt rengör ventilerna. Med tanke på att ena stiftet var svart så kan det nog bero på läckande insprutningsventil i den cylindern. smile

Sök