3642
Sök

Vad är detta för kulor? låg innanför kamremskåpan på 740in min!

NissanMotorsport
1 mars 2010
Trådstartare
Kanske även ska förklara snabbt vad som hände med bilen när den dog. Den började koka och några sekunder efter la den av och det hade sprutat olja mot torpedväggen. Toppackningen såg bra ut när jag montera ner allt. Men är iaf bara ute efter vad detta är..som sagt låg innanför kamremskåpan och nån plastbit fanns med..kan ha kommit från plastkåpan men..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14451/868586_7lfa5x.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14451/868587_nrru4y.jpg

Bilen: 740 -88 GLT 16v

sportluft
1 mars 2010
Trådstartare
för mig så ser det ut som kullager ? sad

oo=00=oo
374 Inlägg
1 mars 2010
sportluft skrev:
för mig så ser det ut som kullager ? sad

instämmer med föregående talare

Freude am fahren!

NissanMotorsport
1 mars 2010
Trådstartare
Okej, kan det här ha gjort att motorn dog? spruta olja och greja..

38 Inlägg
1 mars 2010
vattenpumpen måste ju ha skurit? för de lär ju vara nån form av lager där. Och eftersom den började koka så kan de ju bero på att vattnet slutade cirkulera? Och så har jag hört att om vattenpumpen pajjar så följer även kamremmen med och då dog alltså bilen. Iaf min teori! smile
Senast redigerat av Saecken (1 mars 2010)

NissanMotorsport
1 mars 2010
Trådstartare
Saecken skrev:
vattenpumpen måste ju ha skurit? för de lär ju vara nån form av lager där. Och eftersom den började koka så kan de ju bero på att vattnet slutade cirkulera? Och så har jag hört att om vattenpumpen pajjar så följer även kamremmen med och då dog alltså bilen. Iaf min teori! smile

Ja, något i den stilen kan de ju vara smile

FreddeK
1 mars 2010
Trådstartare
ja du har skickat ett kullager åt fanders=) du kör för hårt pöjk!

NissanMotorsport
1 mars 2010
Trådstartare
FreddeK skrev:
ja du har skickat ett kullager åt fanders=) du kör för hårt pöjk!

höhö big_smile Men varför spruta det olja då? någon som kan berätta hela händelseförloppet va som händer/hänt? smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 mars 2010
det ända lagret jag kan komma på som sitter fram är till kamremsspännaren

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Xenoholic
2 559 Inlägg
1 mars 2010
Det är ingen spännrulle till kamremmen då?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

NissanMotorsport
1 mars 2010
Trådstartare
Mjo den kan de va, kollade aldrig närmare på den när jag plocka ner den..ska försöka hitta den någonstans och kika tongue

Pan
1 mars 2010
Trådstartare
Saecken skrev:

Tänker nu! tongue Vatten pumpen går på en kilrem. Som drivs av vevaxeln som i sin tur driver kamrem och toppen. Skulle kilremmen ha så bra grepp så den skulle stanna veven på bilen vilket låter omöjligt skulle ju bilen bara dö?. Kilremmen börjar snarare slira sen går den av.

Tror snarare på att lagret i spännaren skurit och sen har remmen hoppat av. Prova att dra runt vatten pumpen smile Går det spola av oljan på med ny rem och spännare. Dra igång aset se vad som händer om den trycker olja någonstans hade jag gjort.

Mvh

EDIT: Fast den kokade ju i samband med det hela hmm??? hehe knasigt fel smile
Senast redigerat av Pan (1 mars 2010)

NissanMotorsport
1 mars 2010
Trådstartare
Motorn är isär plockad helt och ligger i skuffen på bilen..så blir inte att testa av något här inte big_smile blir en ny motor isåfall.

Ja jag märkte att de inte kom varmluft så försökte skynda mig till macken som va några meter bort men..tongue

Kamremmen satt på när ja demonterade motorn, den satt även hårrt fastspänd..inga ventiler krökta eller så heller..
Senast redigerat av NissanMotorsport (1 mars 2010)

Pan
1 mars 2010
Trådstartare
NissanMotorsport skrev:
Motorn är isär plockad helt och ligger i skuffen på bilen..så blir inte att testa av något här inte big_smile blir en ny motor isåfall.

Ja jag märkte att de inte kom varmluft så försökte skynda mig till macken som va några meter bort men..tongue

Kamremmen satt på när ja demonterade motorn, den satt även hårrt fastspänd..inga ventiler krökta eller så heller..

Oki trode remmen krängt av. Men det är lungt för den går fritt på Volvos rödblockare om du inte har b234f och b230k? Ingen varmluft=Ingen ciruklation i systemet frusit? Eller skuren vattenpump kanske. Kulorna är ju garanterat från ngt lager frågan vilket? Kanske vi aldrig får veta tongue Fan vad du verkar ha otur med dina bilar. Köra ju mina slädar som ett svin har ju bara fått småras smile

NissanMotorsport
1 mars 2010
Trådstartare
Pan skrev:
NissanMotorsport skrev:

Oki trode remmen krängt av. Men det är lungt för den går fritt på Volvos rödblockare om du inte har b234f och b230k? Ingen varmluft=Ingen ciruklation i systemet frusit? Eller skuren vattenpump kanske. Kulorna är ju garanterat från ngt lager frågan vilket? Kanske vi aldrig får veta tongue Fan vad du verkar ha otur med dina bilar. Köra ju mina slädar som ett svin har ju bara fått småras smile

De är väl en b234f jag har.. skulle då tro att vattenpumpen skurit och inte frysit smile..

Ja skulle varit kul att få reda på va som hände tongue  Den hade kokat flera gånger innan. Otur med denna var det nog inte tror ja, hade kunnat åtgärdat när det kokade men blev bara inte av.. sen körde jag väl med kamremmen och med samma olja i lite längre än vad man bör göra..hur länge vågar ja inte säga big_smile så det är mitt fel att den dog.. roll

Sök