3859
Sök

Kupévärmare - I motorrummet?

75 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Hejsan

Tänkte när vintern kommer på att då bilen kommer stå ute ibland så undrade jag vad ni tycker om att sätta en kupevärmare i motorutrymmet för att skapa en sommaratmosfär och på så vis slippa kallstarterna som sliter så mycket.

Funkar detta som jag tror eller e de helt fel?

Såg de fanns sånna riktiga motorvärmare som värmer vattnet men undrade ändå om detta skulle funka

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
30 augusti 2009
Kupevärmare skulle jag skippat och monterat en motorvärmare istället. Funkar hur bra som hällst för alla jag känner, 1-2timmar bör den dock gå beroende på tempratur

Men visst skulle det vara fysiskt möjligt även med en kupevärmare men jag tror energiförlusterna blir bra mycket större än en effektiv motorvärmare
Senast redigerat av TenZer (30 augusti 2009)

Rock'n Roll

75 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
TenZer skrev:
Kupevärmare skulle jag skippat och monterat en motorvärmare istället. Funkar hur bra som hällst för alla jag känner, 1-2timmar bör den dock gå beroende på tempratur

Men visst skulle det vara fysiskt möjligt även med en kupevärmare men jag tror energiförlusterna blir bra mycket större än en effektiv motorvärmare

Energiförlusterna har jag räknat med! Har gratis el även ifall jag inte bor hemma så det är inga problem, har så hög hyra så de får dom ta, flyttar snart ändå tongue.

Vill helst inte behöva montera motorvärmare, är bara denna vinter som det behövs sen blir det garage smile Kostar trots allt 1000-1500 kr + en massa tid, känns lite onödigt kanske om jag inte har nytta av det sen.

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
31 augusti 2009
Herald skrev:
TenZer skrev:

Energiförlusterna har jag räknat med! Har gratis el även ifall jag inte bor hemma så det är inga problem, har så hög hyra så de får dom ta, flyttar snart ändå tongue.

Vill helst inte behöva montera motorvärmare, är bara denna vinter som det behövs sen blir det garage smile Kostar trots allt 1000-1500 kr + en massa tid, känns lite onödigt kanske om jag inte har nytta av det sen.

Aja men kör med en kupevärmare då, kan ju inte bli mycket värre än att motorn är kall wink Man brukar ju värma med blåslampa och varmluftpicka på motorer som inte vill starta i kyla så visst går det cool

Rock'n Roll

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 augusti 2009
Jag råder dig till att montera en motorvärmare ändå. En slangvärmare monterar du enkelt själv, kostar som du säger mer än en kupevärmare men värmer upp mycker snabbare och bättre.

En blockvärmare är lite svårare att montera, lite billigare är dom kanske men inte värt mellanskillnaden då slangvärmaren är enklare att montera.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 353 Inlägg
31 augusti 2009
en fd klasskompis till mig gjorde en hempul adapter och satt 2 ts glödstift till en dieselmotor ner i kylarvattnet och sen elektrisk vattenpump som gick när man kopplade in motorvärmar uttaget, fungerade faktiskt förvånansvärt bra, en normal vinterdag med -10-15 grader så hade han den i typ 2 timmar så var det omkring 5-10 plusgrader i vattnet runtom i motorn smile

There's no replacement for displacement

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
31 augusti 2009
Glöm inte att kolla under bilen varje gång du ska åka någon stans. Kan ju bara gissa vart katter och alla andra djur lär sova.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

1 339 Inlägg
31 augusti 2009
ToTTeN skrev:
Glöm inte att kolla under bilen varje gång du ska åka någon stans. Kan ju bara gissa vart katter och alla andra djur lär sova.

Motorn och andra komponenter är ju också varma när du stängt av bilen och en iallfall 2 timmar framåt beroende på bil, har han inte haft problemet innan lär de problemet inte uppstå, ljudet lär skrämma lite också.

3 259 Inlägg
1 september 2009
Sen vet jag inte om det gör nån nytta överhuvudtaget..

Riktigt motorvärmare = värmer motor innifrån och ut

Kupevärmare i motorutrymmet = värme på utsidan på motorn men skulle gissa att det tar kanske 10timmar att värma upp den ända in förutsatt att den är ca -10 grader från början .. Den lilla varmluft som blåser runt i motorutrymmet hittar nog ganska snabbt ut i stort sett överallt...

Sen suger ju bilen kalluft utanför motorutrymmet när den väl går igång så mer "sommaratmosfär" blir det nog inte tyvärr.. 

Men det är ju min teori det!smile

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (1 september 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

20 Inlägg
1 mars 2010
Kupévärmare i motorutrymet.

Kan säga att det inte hjälper ett skit för kallstarter, för att det inte ska vara en kallstart ska motorn/kylsystemet uppnå ca 40%, opptimala vore ju driftsvärme på 80 grader men det är nästan omöjligt...

Kupévärmaren skulle värma atmosfären i motorutrymmet men skulle ALDRIG få upp någon direkt värme på motorn/kylsystemet för att underlätta kallstarter. Sen OM du mot förmodan sätter flera 2000Wattare mot blocket så blir inte vattnet varmt vilket leder till att värmepaketet inte kommer att öppna och du kommer få kalluft in till kupén IAF. Vilket suger!

Montera en motorvärmare på en Citroen Jumpy 03a igår, inte svårare än att följa instruktionen i anvisningarna. Montera en Calix, men går ju köpa Defa om man vill oxå.
1600:- betala han som jag montera till, då följde kablage, värmare och montage för kupévärmaren även.
Klockrent!

KÖP ORDENTLIGA GREJOR!

Fordonsystemtekniker...

Living On The Edge

NissanMotorsport
1 mars 2010
Skaffa du en motorvärmare, oavsett om du kommer ha varmgarage sen. Det är ju inte bara där du parkerar kanske jobbet ditt har uttag på parkeingen för motorvärmare? eller ditt nästa jobb, du ska parkera hos någon eller vad som helst..du slipper oroa dig över att ställa bilen utomhus fasten du har varmgarage.

Bara köpa en timer och ställa in tiden så är bilen varm och go sen..koppla in motorvärmare och ha din kupé i bilen samtidigt..

Sök