2256
Sök

Kablage, storlekar och tips

113 Inlägg
1 oktober 2006
Trådstartare
Tjenare.
Just nu har jag inhandlat allt som jag skall ha till mitt bygge i bilen.
Kablage
Slutsteg
Bas
Baslåda
Säkringshållare
Säkring
-------------------------------------------------------------------------------
När jag drar strömkabeln från motor-rummet till steget så säger DEM att man ska ha en säkring så nära batteriet som möjligt....hur nära får man ha den?
Den säkringen jag fick med när jag beställde från blocket, av en kille, är på 100A....som skall sitta på en 21mm2 kabel i min renault mégane II, är 100A mycket? Hur nära ska säkringen sitta?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
eftersom jag inte dragit ännu så har jag kollat runt i och utanpå bilen...men svårt att hitta ihåligheter som skall in i bilen från motor-rummet......kanske någon av er som vet var ihåligheterna finns gömda eller kanske ni har andra tips?
Senast redigerat av VIvanCO (1 oktober 2006)

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

286 Inlägg
1 oktober 2006
VIvanCO skrev:
Tjenare.
Kablage
Slutsteg
Bas
Baslåda
Säkringshållare
Säkring
När jag drar strömkabeln från motor-rummet till steget så säger DEM att man ska ha en säkring så nära batteriet som möjligt....hur nära får man ha den?
Den säkringen jag fick med när jag beställde från blocket, av en kille, är på 100A....som skall sitta på en 21mm2 kabel i min renault mégane II, är 100A mycket? Hur nära ska säkringen sitta?

Du kan ha den så nära som du kan. Max 30 cm i från batteriet är den längd som brukar nämnas.
Till 21mm2 är 100A max rekommendation (nårdik), alltså max strömstyrka som får gå genom kabeln för att undvika kabelbrand. Men har du ett steg så räcker det säkert med en 60-80A.
Visst är det AGL du kör med?

113 Inlägg
1 oktober 2006
Trådstartare
Sanny skrev:
VIvanCO skrev:
Tjenare.
Kablage
Slutsteg
Bas
Baslåda
Säkringshållare
Säkring

Du kan ha den så nära som du kan. Max 30 cm i från batteriet är den längd som brukar nämnas.
Till 21mm2 är 100A max rekommendation (nårdik), alltså max strömstyrka som får gå genom kabeln för att undvika kabelbrand. Men har du ett steg så räcker det säkert med en 60-80A.
Visst är det AGL du kör med?

AGL?

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

21 761 Inlägg
1 oktober 2006
Han menar nog ANL-säkring.

Som Sanny skriver så bör säkringen sitta högst 30cm från batteriet, det är kraven för att försäkringar ska gälla om det händer något med bilen. Sedan får du sätta säkringen hur nära som helst.
Senast redigerat av Drönirettab (1 oktober 2006)

113 Inlägg
1 oktober 2006
Trådstartare
Ok, så det finns ingen mini-gräns, bra.
Jo jag kommer ha den inom 30 cm radie.
Kabeln från batteriet till säkringen ska högst vara 30 cm?

21 761 Inlägg
1 oktober 2006
VIvanCO skrev:
Kabeln från batteriet till säkringen ska högst vara 30 cm?

Ja, om man vill följa försäkringsbolagens regler. Även om man inte bryr sig om deras regler så är det ju bra att ha säkringen nära batteriet ändå om det skulle bli kortis i kabeln, ett exploderande batteri vill man inte råka ut för.

113 Inlägg
1 oktober 2006
Trådstartare
ok, då förstår jag.
En sak bara, i baslådan vilka sidor/väggar ska man dämpa?
Jag har dämpat den som är parallel mot basen och "taket" nåt mer då?
PS: har den nya lådan från mds, där basreflexröret sitter på sidan.....från höger till vänster om du/ni förstår.
Senast redigerat av VIvanCO (1 oktober 2006)

21 761 Inlägg
1 oktober 2006
Man kan dämpa alla sidor om man vill, huvudsaken är att dämpmaterialet inte kommer i kontakt med basens kon och magnet. Det är bara att testa sig fram hur mycket dämpning som behövs, en del sätter ingen dämpning alls i sina basreflexlådor.

113 Inlägg
1 oktober 2006
Trådstartare
vf får inte dämpmaterialet komma i kontakt med konen eller magneten?

21 761 Inlägg
1 oktober 2006
Om det kommer åt konen så bromsar det konens rörelse eller så kan dämpningen börja trassla in sig i upphängningen och det är inte bra. Om magneten är ventilerad(ett litet hål i mitten)så kan det åka in bitar av dämpning och då KAN bla talspolen få stryk om man har otur.

StylingFreak
220 Inlägg
1 oktober 2006
Asså så här är det.. ler*
Säkrinigen fattade du nog nu.
Tjockleken på kablen bör vara den grövsta.
Även om du inte har behovet av det än kanske du tänkt byta steg senare.
Dämpningen i lådan har en liten grund regel men som altid är det olika men man kan säga så här. mindre dämpning hårdare och otydligare bas och mer dämpning dovare men klarare bas.
asså lite svårt att skriva ljud men du fattar nog.
När du ska dra kabeln in i cupen finns det till 99% en svart gummi etui som alla andra kablar går i.
görsök knö in den där den in eller gör hål i den för kabeln.
annars kolla vart andra kablar går in.
Mvh Daniel

styling or tuning?

914 Inlägg
2 oktober 2006
kabeln den grövsta ?? nja tror nog inte han ska behöva ha störe än 50mm2 i alla fall wink

StylingFreak
220 Inlägg
2 oktober 2006
jo det är klart.
asså inte den grövsta som finns men antog lite att han köpt grejerna på typ brl eller mds och där har dom inte speciellt grövre.

Ronnie.L skrev:
kabeln den grövsta ?? nja tror nog inte han ska behöva ha störe än 50mm2 i alla fall wink

styling or tuning?

914 Inlägg
2 oktober 2006
hehe jadå var bara lite ironisk och på bra humör för en gångs skull big_smile

sixten
252 Inlägg
2 oktober 2006
50mm2 kan man då ha behov av. men bara då man kommer upp i de extremare klasserna... smile

Kocken
487 Inlägg
2 oktober 2006
xisten skrev:
50mm2 kan man då ha behov av. men bara då man kommer upp i de extremare klasserna... smile

eller har ett flertal steg att driva. Jag har 50mm² till mina 3 steg

Sök