3033
Sök

21 mm2 strömkabel räcker det för 2 st slutsteg?

116 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
Hallå! smile

undrar om min 21 mm2 strömkabel (längd ca 5 meter, kan bli kortare) räcker till för mitt mds m1 samt mds c2 som tillsammans är på 800 watt?
tänkte koppla in ett distributionsblock i slutet av kabeln och dra till vardera slutsteg därifrån, va tror ni?

sedan undrar jag om en 1 farads kondensator räcker till båda slutstegen? (tänkte koppla den på strömkabeln innan distributionsblocket)

MVH//jesper

God made the sky blue and white for a reason, he loves BMW ;)

21 761 Inlägg
7 mars 2010
Om uppgifterna på nätet stämmer så borde den totala RMS-effekten vid stegens lägsta tillåtna impedans bli 440 W, vilket med 55% verkningsgrad kan dra runt 56 A om effektuppgifterna är angivna vid 14,4 V matningsspänning.

21 mm2 kabel ska räcka utan problem till båda dessa steg, spänningsfallet med 5 m lång kabel hamnar på 0,24 V om strömförbrukningen är 56 A. Det är heller inga problem. smile

Vill man ha kondensator så bör den sättas där strömförbrukningen är störst, dvs vid bassteget. Personligen tycker jag att kondingar inte behövs.
Senast redigerat av Drönirettab (7 mars 2010)

116 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om uppgifterna på nätet stämmer så borde den totala RMS-effekten vid stegens lägsta tillåtna impedans bli 440 W, vilket med 55% verkningsgrad kan dra runt 56 A om effektuppgifterna är angivna vid 14,4 V matningsspänning.

21 mm2 kabel ska räcka utan problem till båda dessa steg, spänningsfallet med 5 m lång kabel hamnar på 0,24 V om strömförbrukningen är 56 A. Det är heller inga problem. smile

Vill man ha kondensator så bör den sättas där strömförbrukningen är störst, dvs vid bassteget. Personligen tycker jag att kondingar inte behövs.

ok tack så mycket för riktigt bra svar! smile

så om jag skulle koppla in en kondensator ska ja koppla den till monosteget efter distributionsblocket? smile

MVH//jesper

21 761 Inlägg
7 mars 2010
Ja, så nära monosteget som möjligt i så fall. smile

116 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, så nära monosteget som möjligt i så fall. smile

ok tack så mycket! smile

MVH//Jesper

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 mars 2010
Men har du en kondensator i dagsläget eller ska du köpa en? Om du inte har nån än så kan du lika gärna lägga pengarna på tuggummi eller nåt, alternativt en spänningsmätare om det är det du är ute efter, för kondensatorn lär inte göra stor nytta. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
7 mars 2010
Man får upp i ganska stora Farader innan kondningen märks av alls, funderar på att slopa min 2F-kondning (eftersom den inte märks alls) och satsa på ett bättre batteri ist. Det gör mer nytta.

Kondensatorns enda nytta är att göra inkopplingen mer spännande eftersom det är lätt att komma åt båda polerna samtidigt och göra lite fyrverkeri big_smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

116 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Men har du en kondensator i dagsläget eller ska du köpa en? Om du inte har nån än så kan du lika gärna lägga pengarna på tuggummi eller nåt, alternativt en spänningsmätare om det är det du är ute efter, för kondensatorn lär inte göra stor nytta. wink

funderar på att köpa en men då vet jag att ja inte behöver smile kanske ska köpa ett bannerbatteri ist då smile isåfall vilket ska jag köpa då? behöver inte nåt jätteavancerat smile

MVH//Jesper

116 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Man får upp i ganska stora Farader innan kondningen märks av alls, funderar på att slopa min 2F-kondning (eftersom den inte märks alls) och satsa på ett bättre batteri ist. Det gör mer nytta.

Kondensatorns enda nytta är att göra inkopplingen mer spännande eftersom det är lätt att komma åt båda polerna samtidigt och göra lite fyrverkeri big_smile

hehe ok wink men vilket typ av batteri ska ja köpa då tycker du? smile

MVH//jesper

3 466 Inlägg
8 mars 2010
jeppsthepepps skrev:
M_icke_ skrev:

MVH//jesper

Jag personligen funderar på ett sånt här:
http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=in0001

Dom ska tydligen vara riktigt bra!

Visionär
59 Inlägg
8 mars 2010
Ta en titt på hur många amp dina steg är avsäkrade för lägg ihop och skaffa kablage där efter.

116 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
Milliway skrev:
Ta en titt på hur många amp dina steg är avsäkrade för lägg ihop och skaffa kablage där efter.

de är avsäkrade till 50 amp totalt om ja inte minns fel så 21mm2 ska funka smile

MVH//jesper

116 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
jeppsthepepps skrev:
M_icke_ skrev:

MVH//jesper

Jag personligen funderar på ett sånt här:
http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=in0001

Dom ska tydligen vara riktigt bra!

ok smile har kollat på det jag å men får se när plånboken säger ok tongue

MVH//Jesper

3 466 Inlägg
8 mars 2010
Ska du bara dra 50amp så behöver du varken extrabatteri eller kondensator tongue

Sök