3927
Sök

Kia Sorento med flera motorstörningar, inga felkoder!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#1
Gäller en Kia Sorento Common-rail Disel med okänd årsmodell och miltal. Inte min bil därav tevsamheter.

Felen som finns är att den är svårtstartad oavsett väderlek och motortemperatur. Startar ibland inte alls utom på startgas.
Bilen tvärdör även ibland vid större effekuttag oberoende av varvtal.
Den svartryker även kraftigt lite när som helst.

Har tidigare varit på verkstad (med lokalt gott rykte, inga namn nämnda) och dom har felsökt men inte fått fram några felkoder. Alla spridare har bytts helt utan resultat. Naturligtvis är bränslefilter och luftfilter bytta.
Ägaren och verkstaden är inne på att byta högtryckspump men det är inte jag.

Jag är mer övertygad om att det är något fel på railtrycksregleringen.

Har aldrig jobbat med Kia så jag går efter hur en mercedes CDI uppför sig och är konstruerad.
Startsvårigheterna säger ju direkt att det är tryckregleringsventilen som kärvar och inte orkar hålla stängt. Men den kopplas bort efter ca 30 sekunder och railtrycket kontrolleras istället med mängdregleringsventilen.
Eftersom den svartryker vill jag gärna tro på mängdreglering som skickar på massor.
Sen är jag däremot osäker på om inte tryckregleringsventilen ska reglera ner om detta händer?
Kan det vara en railtrycksgivaren som har gett upp och skriker helt orimliga signaler till styrdonet?

Eftersom inga felkoder finns vill jag gärna tro att det är railtrycksgivaren som lämnat in. För bränsletemperaturgivaren lär inte kunna påverka railtrycket så mycket att detta händer, om det ens finns temperatursensor på Kia?

Ska försöka koppla upp mig och se realtidsvärden på högtrycksregleringen för att ha mer att gå på.


Mycket tveksamma gissningslekar undanbedes då jag jobbar med mercedes CDI:er dagligen utan vill ha motiverade svar!

Tack på förhand, Hampus


Bilmekaniker
235 Inlägg
9 september 2009
#2
Kamremen e inte bytad precis eller ngt? ngt kugg fel kanske om där nu sitter rem i en sådan mackapär! Men de skulle ja anta! smile  Sitter de turbo i en sådan?
Senast redigerat av Peran (9 september 2009)


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#3
Nej, det är vad jag vet kedja på den, kan ju vara bytt och felsatt men lite tveksam. Går även kanonbra ibland!
Det sitter turbo på mackapären men är lite tveksam till att den är boven i dramat? Kass turbo borde inte göra den svårtstartad tycker jag?


Bilmekaniker
274 Inlägg
9 september 2009
#4
de e inte omöjligt att de e soppa pumpen... men de låter som den tappar railtryck.. kan va allt möjligt.. kia har inte lika mycke datorer i sig som en mb.. jobbar med både mb och kia wink svårt att säga.. inte lätt att sitta så här vid datorn å säga... kammen tror ja inte på.. man byter ju aldrig den om de inte hänt ngt.. och turbo tror ja inte heller

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
#5
Ja, det låter även som att trycket seglar iväg uppåt ibland när det sotryker?
Hur är bränslesystemet gjort på Kia:n då? Lika som merca med Railtrycksreglering, Mängdreglering och Railtrycksgivare?
Gör Kia:n på samma sätt att den växlar från primär reglering via tryckregulator till mängdreglering efter en stund?
Nej Kia-skrotet litar jag inte mycket på! MB beter sig iaf normalt och sätter felkoder om än lite luddiga så iaf något att gå på! Aktuellt fel: Railtrycksreglering som exempel...

Kan man få dig att skramla fram lite börvärden för railtryck vid olika belastningstillstånd? smile


Bilmekaniker
274 Inlägg
10 september 2009
#6
hehe de me felkoderna håller ja me om wink har inte pillat allt för mycke med kia diesel.. inte ofta dom krånglar, vet inte om dom växlar med regleringen men tycker de mer låter som att du har ett lågt railtryck som ligger precis på undre gränsen och när du trycker till så tappar den och dör.. kolla oringar, filter osv.. kanske e ngt så enkent.. har du ngn luft i systemet?
Senast redigerat av Fredrik89 (10 september 2009)

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

4 Inlägg
26 februari 2010
#7
Hej har en sorento 03 crdi manuell

Den har klippt två gånger nu vid kraftig axeleration. Ja hur kraftig den nu kan bli med en kia hehe.
Inga fel koder.
första gången fick jag vänta en 20 min sen starta den igen andra gången 5 min.
Annars går den som en klocka. ryker inte svart trotts 26 tusen mil. nya filter osv.
Vad kan det vara??

341 Inlägg
27 februari 2010
#8
kolla så inte egr:en kärvar.

Motborgare
1 099 Inlägg
27 februari 2010
#9
Lb2 skrev:
Hej har en sorento 03 crdi manuell

Den har klippt två gånger nu vid kraftig axeleration. Ja hur kraftig den nu kan bli med en kia hehe.
Inga fel koder.
första gången fick jag vänta en 20 min sen starta den igen andra gången 5 min.
Annars går den som en klocka. ryker inte svart trotts 26 tusen mil. nya filter osv.
Vad kan det vara??

Låter som den suger tjuvluft vid filteret, fuskande matarpump, eller nåt åt det hållet.

Annars kan det vara railtrycksensorn, fast om den plötsligt ger en vansinnessignal borde datorn plocka upp det som en intermittent störning. Har du läst ut felkoder?

-- K

4 Inlägg
27 februari 2010
#10
Nej inga fel koder.

har haft funderingar kring tjuvluft eller pumpen som inte årkar med.
Nu har glödar lampan hängt sig med. lyser hela tiden, men den glöder som den ska. å det är ingen felkod på det heller. lampan hänger ju inte ihop hur den glöder så det är la något på gång med datan kanske. eller vad vet jag bara gissar.

Motborgare
1 099 Inlägg
27 februari 2010
#11
Lb2 skrev:
Nej inga fel koder.

har haft funderingar kring tjuvluft eller pumpen som inte årkar med.
Nu har glödar lampan hängt sig med. lyser hela tiden, men den glöder som den ska. å det är ingen felkod på det heller. lampan hänger ju inte ihop hur den glöder så det är la något på gång med datan kanske. eller vad vet jag bara gissar.

Om glödlampan lyser konstant brukar det oftast betyda att ett glödstift är trasigt. Det borde dock vara ett fel som är helt oberoende av det ursprungliga problemet.

-- K

4 Inlägg
28 februari 2010
#12
okej det är så det funkar verkar logiskt.
jo det är sant men det är så typiskt att allt ska komma samtidigt. Bilen har rullat snart 27000 mil utan ett knorr ifrån maskin.
Senast redigerat av Lb2 (1 mars 2010)

4 Inlägg
8 mars 2010
#13
Fick felkod på railtrycksgivaren till sist.
Bytte disel filter igen å nu går den som en raket igen.
Har tillsatt bakterie dödande medel, får se i fall felet kommer tillbaks.


Sök