9 september 2009
Trådstartare
Gäller en Kia Sorento Common-rail Disel med okänd årsmodell och miltal. Inte min bil därav tevsamheter.
Felen som finns är att den är svårtstartad oavsett väderlek och motortemperatur. Startar ibland inte alls utom på startgas.
Bilen tvärdör även ibland vid större effekuttag oberoende av varvtal.
Den svartryker även kraftigt lite när som helst.
Har tidigare varit på verkstad (med lokalt gott rykte, inga namn nämnda) och dom har felsökt men inte fått fram några felkoder. Alla spridare har bytts helt utan resultat. Naturligtvis är bränslefilter och luftfilter bytta.
Ägaren och verkstaden är inne på att byta högtryckspump men det är inte jag.
Jag är mer övertygad om att det är något fel på railtrycksregleringen.
Har aldrig jobbat med Kia så jag går efter hur en mercedes CDI uppför sig och är konstruerad.
Startsvårigheterna säger ju direkt att det är tryckregleringsventilen som kärvar och inte orkar hålla stängt. Men den kopplas bort efter ca 30 sekunder och railtrycket kontrolleras istället med mängdregleringsventilen.
Eftersom den svartryker vill jag gärna tro på mängdreglering som skickar på massor.
Sen är jag däremot osäker på om inte tryckregleringsventilen ska reglera ner om detta händer?
Kan det vara en railtrycksgivaren som har gett upp och skriker helt orimliga signaler till styrdonet?
Eftersom inga felkoder finns vill jag gärna tro att det är railtrycksgivaren som lämnat in. För bränsletemperaturgivaren lär inte kunna påverka railtrycket så mycket att detta händer, om det ens finns temperatursensor på Kia?
Ska försöka koppla upp mig och se realtidsvärden på högtrycksregleringen för att ha mer att gå på.
Mycket tveksamma gissningslekar undanbedes då jag jobbar med mercedes CDI:er dagligen utan vill ha motiverade svar!
Tack på förhand, Hampus