Av logik, får du fylla på vatten efter hård körning är det svårt att tro något elekroniskt som "dricker kylarvatten". Även att du säger att det är "vattenånga bakom avgasröret".
Antagligen har du brusten toplockspackning, alternativt en spricka i toppen eller blocket (men det är mindre sannolikt)
Ifall du kan öppna kylarlocket och fylla på med vatten, sedan starta motorn. Ifall det är hål någonstanns kommer du få bubblor efter en liten stund i kylsystemet då under kompressionsslaget kommer den komprimera ut luften i kylsystemet. Därav bubblor dyker upp under kylarlocket.
Men som en varning, får du för mycket kylarvatten in i en eller flera cylindrar och försöker starta bilen, kan du råka ut för något som kallas hydral låsning. Det är att vatten är okomprimerbart, och när den försöker komprimera det i motorn så säger det oftast "pang". Så står motorn väldigt still (i bästa fall) om inte får du slänga många delar av motorn.
Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (7 mars 2010)
Even with cruise control.. you still have to steer.