3383
Sök

Volvo S80 T6 -99 Tempen stiger till max läcker vatten. Topplocket kanske??

13 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har ett sjukt irriterande problem som jag väldigt gärna vill ha hjälp med=)

Det är nämligen så att jag körde på motorvägen och tempen gick upp till max (jag körde i circka 130km/h , 2500 varv). En varning kom där det stod att motortemperatur för hög! Jag saktade ner och så gick tempen ner till normalt på bara några sekunder. Jag stannade och tittade om det fanns vatten och det fanns.
Jag startade och fortsatte att köra, men nu lite lugnare. Jag märkte att runt 120 km/H så gick tempen upp snabbt, saktade jag ner och körde ca 100km/h så gick den ner (ca 2-3 sek tills den var på normal temp  igen). Sedan körde jag sen stund och fick medelandet fyll på kylarvatten. Detta återkom efter ca. 5mil. Jag kör inte över 100 efter första stoppet. Sista biten på väg hem så gick tempen upp när jag körde 80-90km/h.
När jag nästan var hemma (och hade fyllt på vatten ca.  5-10 min innan) så pressade jag bilen hårt för att kolla om den drog mer vatten då, det gjorde den. Fyll på kylarvatten kom efter ca 2minuters hård körning.
Håller man handen bakom avgasröret så blir man fuktig på handen.

Jag har två teorier:

Topplockspackning som gått (men jag har inget tryck i slangarna?)

Eller något elektorniskt kanske.

Är det någon som har en idé?? Jag hade blivit överlycklig om jag så bara får ett litet kort svar smile

Tack på förhand!!
//Daniela
Senast redigerat av Bussen (5 mars 2010)


40 Inlägg
7 mars 2010
#2
läcker det vatten så är de ej elektroniskt.. kolla slangen som går från/till turbon.


1 004 Inlägg
7 mars 2010
#3
BeeFyy skrev:
läcker det vatten så är de ej elektroniskt.. kolla slangen som går från/till turbon.

då borde det väll droppa när bilen står stilla? röstar på toppackning....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

583 Inlägg
7 mars 2010
#4
Av logik, får du fylla på vatten efter hård körning är det svårt att tro något elekroniskt som "dricker kylarvatten". Även att du säger att det är "vattenånga bakom avgasröret".

Antagligen har du brusten toplockspackning, alternativt en spricka i toppen eller blocket (men det är mindre sannolikt)

Ifall du kan öppna kylarlocket och fylla på med vatten, sedan starta motorn. Ifall det är hål någonstanns kommer du få bubblor efter en liten stund i kylsystemet då under kompressionsslaget kommer den komprimera ut luften i kylsystemet. Därav bubblor dyker upp under kylarlocket.

Men som en varning, får du för mycket kylarvatten in i en eller flera cylindrar och försöker starta bilen, kan du råka ut för något som kallas hydral låsning. Det är att vatten är okomprimerbart, och när den försöker komprimera det i motorn så säger det oftast "pang". Så står motorn väldigt still (i bästa fall) om inte får du slänga många delar av motorn.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (7 mars 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.

3 860 Inlägg
8 mars 2010
#5
skulle nog också rösta på topppackning... min celica gjorde precis såhär ...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

2 982 Inlägg
1337
1 343 Inlägg
8 mars 2010
#7
Garanterat toppackning...

I'm not a fighter, I'm a lover!

1 915 Inlägg
8 mars 2010
#8
Har du kollat om det är vatten i oljan ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

13 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#9
Tack för alla svar!
Det verkar som att det är toppen, dyrt och trist... Men men tack för hjälp=)



Sök