2777
Sök

Regbesiktning vid modifiering av motorn?

38 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#1
Tjenare, jo jag planerar att köpa mig en A-kam till min 740. Behöver jag regbesiktiga den isfåfall? Med tanke på att jag modifierar motorn :p


593 Inlägg
9 mars 2010
#2
Saecken skrev:
Tjenare, jo jag planerar att köpa mig en A-kam till min 740. Behöver jag regbesiktiga den isfåfall? Med tanke på att jag modifierar motorn :p

De blir kanske någon annan karaktär på motorn men ingen vidare effektskilland. så NEJ, du behöver inte regga om den för det.. smile

mvh

1 498 Inlägg
9 mars 2010
#3
Om du inte överstiger effektökningen med 20% och vridökningen med 10% så är det ok från SBP


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
9 mars 2010
#4
ascona-tic skrev:
Om du inte överstiger effektökningen med 20% och vridökningen med 10% så är det ok från SBP

Källa?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 498 Inlägg
9 mars 2010
#5
discokapten skrev:
ascona-tic skrev:
Om du inte överstiger effektökningen med 20% och vridökningen med 10% så är det ok från SBP

Källa?

Källa SFRO!

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!


888 Inlägg
9 mars 2010
#6
På en bil nyare än 1976 så får du inte ändra något som ökar effekten då motorn är avgascertifierad.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 mars 2010
#7
ascona-tic skrev:
discokapten skrev:
ascona-tic skrev:
Om du inte överstiger effektökningen med 20% och vridökningen med 10% så är det ok från SBP

Källa?

Källa SFRO!

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!



och det där är vid byte av motor, sen får en 740 ha max 238 hk 300 NM

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 498 Inlägg
9 mars 2010
#8
Det stämmer nog! Nog bara jag som blandar ihopa äpplena med motöttern wink


Whatever :)
1 652 Inlägg
9 mars 2010
#9
Saecken skrev:
Tjenare, jo jag planerar att köpa mig en A-kam till min 740. Behöver jag regbesiktiga den isfåfall? Med tanke på att jag modifierar motorn :p

hehe när de gäller en slö gammal 740 med a-kam så märker de ingen skillnad , bara på att den är mer varv villig..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
9 mars 2010
#10
NITROUS skrev:
ascona-tic skrev:
discokapten skrev:

Källa?

Källa SFRO!

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!



och det där är vid byte av motor, sen får en 740 ha max 238 hk 300 NM

Jo mycket sant de som är skrivet men jag pratade med SRFO i slutet av förra veckan och ett motor byta ( ej lamda och kat ) till en likadan mne de gick inte, sen kom han inte på detta med effektökningen och vridökningen och de var sänkt men han visste inte hur mycket.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 mars 2010
#11
XeptiQ skrev:
NITROUS skrev:
ascona-tic skrev:

Källa SFRO!

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!



och det där är vid byte av motor, sen får en 740 ha max 238 hk 300 NM

Jo mycket sant de som är skrivet men jag pratade med SRFO i slutet av förra veckan och ett motor byta ( ej lamda och kat ) till en likadan mne de gick inte, sen kom han inte på detta med effektökningen och vridökningen och de var sänkt men han visste inte hur mycket.

nej du får inte byta till en utan lambda och kat, måste vara med isåfall.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Yrkes Chafför
380 Inlägg
9 mars 2010
#12
NITROUS skrev:
XeptiQ skrev:
NITROUS skrev:

[/b]

och det där är vid byte av motor, sen får en 740 ha max 238 hk 300 NM

Jo mycket sant de som är skrivet men jag pratade med SRFO i slutet av förra veckan och ett motor byta ( ej lamda och kat ) till en likadan mne de gick inte, sen kom han inte på detta med effektökningen och vridökningen och de var sänkt men han visste inte hur mycket.

nej du får inte byta till en utan lambda och kat, måste vara med isåfall.

Du får väll byta till en utan lamda och kat om du har avgas intyg på den motorn men dom är oftast svåra att få tag i ? eller är ja helt ute och cyklar nu ??

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 mars 2010
#13
Mellander skrev:
NITROUS skrev:
XeptiQ skrev:

Jo mycket sant de som är skrivet men jag pratade med SRFO i slutet av förra veckan och ett motor byta ( ej lamda och kat ) till en likadan mne de gick inte, sen kom han inte på detta med effektökningen och vridökningen och de var sänkt men han visste inte hur mycket.

nej du får inte byta till en utan lambda och kat, måste vara med isåfall.

Du får väll byta till en utan lamda och kat om du har avgas intyg på den motorn men dom är oftast svåra att få tag i ? eller är ja helt ute och cyklar nu ??

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.


Sök