2438
Sök

Felslitet däck

715 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#21
FLindgren skrev:
Vad handlar det om för bil, och vad handlar det om för dimention på däcken? Och även hur sänk denna bil är.

volvo 855 1994 original... förutom rosa rattmuff men det har ingen betydelse. Alltså ingen sänkning. Kallt och mörkt ute med dimentionen är nog 195/60?/15 . Profilen vill jag ha osagt, kan kolla imorgon
Edit: det var 185.65.15
Senast redigerat av mulleina (10 mars 2010)

1 043 Inlägg
9 mars 2010
#22
Byt däcket du vill nog inte att det smäller när du kör....
Däckverkstaden kanske har ett beg liggandes.

herr
321 Inlägg
9 mars 2010
#23
mulleina skrev:
Goffen skrev:
Då är det nog inget fel på hjulinställningen för vore det hjulinställningen så hade båda hjulen slitits. Är ett hjul som nytt och det andra helt slut så har du nog en separation i det hjulet som är slitet. Byt det hjulet och håll lite koll bara "det hade jag gjort"

en sista fråga, vad kan hända om man inte bytar däck? är det värt och vänta tills man kan köra på sommardäck=

Byt isf position på det slitna däcket och motsvarande bakdäck. Personligen tycker jag att det känns mycket mindre farligt att få punktering på bakdäck än framdäck.

Förövrigt skulle jag gissa att det är en bussning i framvagnen som är sliten. Hade lika symptom på en bil med delad bakaxel förut och en dålig bussning på höger sida. Corden kom fram på bara ett par månader.


715 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#24
bjornt skrev:
Byt isf position på det slitna däcket och motsvarande bakdäck. Personligen tycker jag att det känns mycket mindre farligt att få punktering på bakdäck än framdäck.

smart!

5 089 Inlägg
9 mars 2010
#25
Ställdes cambern när du gjorde hjulinställnig?  Var däcken sneslitna när du gjorde hjulinställningen? var dom det så hjälper inte en hjulinställning, har ett däck väl blivit sneslitet vill det gärna fortsätta.

Ett annat problem dessa bilar har är att styrleder och styrstagen gärna ger upp. kollat om du har glapp?


och det är ju ganska idiotiskt att köra på däcket om väven är framme. Jag skulle iaf inte vilja möta dig när det däcket smäller. Jag vill inte dö för att du är snål.....

\Lindgren

715 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#26
FLindgren skrev:
Ställdes cambern när du gjorde hjulinställnig?  Var däcken sneslitna när du gjorde hjulinställningen? var dom det så hjälper inte en hjulinställning, har ett däck väl blivit sneslitet vill det gärna fortsätta.

Amen dålig hjulinställning sliter väl fel på slitbanan? och inte sidan på däcket, där man mäter profilen på ett däck?

761 Inlägg
10 mars 2010
#27
Att det var en 850 borde framgått in första inlägget så hade svaret kommit tidigare, det är garanterat bussningarna i länkarmarna som är dåliga, kanske sämre på ena sidan därav bara ena hjulet, det är vanligt.

När man bromsar ställer sig hjulet toe out, när man gasar så ställer det sig toe in, och förmodligen spinner det lätt på det hjulet, med andra ord så används nästan aldrig mitten av slitbanan


715 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#28
dannnej skrev:
Att det var en 850 borde framgått in första inlägget så hade svaret kommit tidigare, det är garanterat bussningarna i länkarmarna som är dåliga, kanske sämre på ena sidan därav bara ena hjulet, det är vanligt.

När man bromsar ställer sig hjulet toe out, när man gasar så ställer det sig toe in, och förmodligen spinner det lätt på det hjulet, med andra ord så används nästan aldrig mitten av slitbanan

Slitbanan ser jämn och fin ut


Sök