3416
Sök

Bas problem.

55 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
Hej!

Har en gas 12" 120 RMS, mtx 12" 125 rms och ett slut steg från gas, 400 watt/ 200rms.
Ska bygga nytt så därför en bas blandning.

Problemet = När jag står still och bilen är igång basar allt helt ok, men när jag börjar köra runt så reduceras bas ljudet och diskanterna kommer fram väldigt väl.

Jordfel? har sökt men hittar inget,
+ fel? har bara en 16 cm2 tror jag om jag inte har steget mindre men ska jag ersätta den mot en 25a?.
Inget fel på stereon då jag bytt till en splitter ny och ljudet vart lite bättre, så?

Glad för svar,

MVH Jesper90.cool

Driving with out brian makes it more like a game! -.-

ljudfantast
1 372 Inlägg
10 mars 2010
Kolla jorden till batteriet fram till att börja med. Byt ut flätan om den är dålig. Sen känns det som att du borde kolla över spänningen som din generator ger. Är batteriet i bra skick?

4 693 Inlägg
10 mars 2010
Varför har du 2 olika basar? Sitter dom i samma låda?

Booyakasha!

2 982 Inlägg
10 mars 2010
Jesper90 skrev:
Hej!

Har en gas 12" 120 RMS, mtx 12" 125 rms och ett slut steg från gas, 400 watt/ 200rms.

Problemet = När jag står still och bilen är igång basar allt helt ok, men när jag börjar köra runt så reduceras bas ljudet och diskanterna kommer fram väldigt väl.

+ fel? har bara en 16 cm2 tror jag om jag inte har steget mindre men ska jag ersätta den mot en 25a?.
Inget fel på stereon då jag bytt till en splitter ny och ljudet vart lite bättre, så?

Glad för svar,

MVH Jesper90.cool

har du kopplat remoten till bakljusen? koppla via cigguttaget istället. hade samma problem som dig tills jag märkte att remoten fick sina volts när jag stod på bromsen, men när jag släppte bromsen så sjönk volten och steget presterade sämre..dvs sämre bas

55 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
Softis skrev:
Varför har du 2 olika basar? Sitter dom i samma låda?

Hade 2 st 12" gas basar, sen har jag 2 st mtx basar legnas, sprängde den ena basen i min förra bil så ersatte den nu på senaste tiden då det blev helt fel bas med bara en bas enligt mig, och ska bygga en ny låda nu nästa v, med de 2 st mtx basarna jag har så de blir samma skit så att säga;)

Mvh Jesper90

55 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
Residence skrev:
Jesper90 skrev:
Hej!

Glad för svar,

MVH Jesper90.cool

har du kopplat remoten till bakljusen? koppla via cigguttaget istället. hade samma problem som dig tills jag märkte att remoten fick sina volts när jag stod på bromsen, men när jag släppte bromsen så sjönk volten och steget presterade sämre..dvs sämre bas

Har remoten kopplad till stereon nu, och ah de ska ju funka så?

55 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
michieff skrev:
Kolla jorden till batteriet fram till att börja med. Byt ut flätan om den är dålig. Sen känns det som att du borde kolla över spänningen som din generator ger. Är batteriet i bra skick?

Batterit är nytt för 3 månader sedan, och generatorn laddar som den ska..tongue

2 982 Inlägg
10 mars 2010
sorry, tänkte inte på att många har remote på stereon. jag har alltid haft orginalstereos på mina bilar, därför har jag fått kriga med remotes från andra håll.

se med jordningen, jordningskabels bör vara lika tjock som strömkabeln. och du bör ha grova strömkablar!

55 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
Residence skrev:
sorry, tänkte inte på att många har remote på stereon. jag har alltid haft orginalstereos på mina bilar, därför har jag fått kriga med remotes från andra håll.

se med jordningen, jordningskabels bör vara lika tjock som strömkabeln. och du bör ha grova strömkablar!

Japp har redan beställt 25kvadrat cm kabel så ska dra nytt där tongue
Men kan det vara något fel på seget osv?

4 693 Inlägg
10 mars 2010
Skulle kunna tänka mig att ditt steg får för lite ström när du står still då den inte laddar lika bra då. Mät volten på batteriet när du står still för att se om den ligger lågt. Självklart med stereon på i din normala volym.

Glöm det jag skrev, läste fel..... Trodde det var tvärt om
Senast redigerat av Softis (10 mars 2010)

Booyakasha!

2 665 Inlägg
10 mars 2010
Jesper så är det alltid.

Bilen skapar mera buller/oljud när du kör o då hörs inte basljudet lika bra!
O när du slår av motorn så hörs de ändå bättre. Bakgrundsbullret försvinner.
Har du sedan grovt avgas system så dödar det basljudet ändå mer.

Det har alltså inte med din prylar att göra utan den ogynsamma akustiken i din bil.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

55 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Jesper så är det alltid.

Bilen skapar mera buller/oljud när du kör o då hörs inte basljudet lika bra!
O när du slår av motorn så hörs de ändå bättre. Bakgrundsbullret försvinner.
Har du sedan grovt avgas system så dödar det basljudet ändå mer.

Det har alltså inte med din prylar att göra utan den ogynsamma akustiken i din bil.

Skulle kunna bjuda på en åk tur om du kom hit, liksom har orginal avgasrör osv, inte alls mycket buller det är som om man bara skruvar ner basen så den inte poppar när bilen rullas.... :s

2 665 Inlägg
10 mars 2010
Vad har du för bil? gissar på en gammal volvo. De bullrar mkt oavsett avgasssytem.

Om du kommer hit så åker jag med!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

55 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
Bas prob fixat! drog remot från batterit satte vipp på och så drog jag även ny större plus kabel då så tack för allt! big_smile

Sök