3307
Sök

Många fel, vilket är viktigast att åtgärda

79 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
#1
För några månader sedan så fick jag motorstopp på väg till jobbet, bilen blev då bärgad till en verkstad där de fixade problemet. Tydligen så var det lite mera fel på motorn...nämligen:

Drivaxeldamasker fran, torrspruckna
Krängingshämmarstag, glappa
Bromsskivor och klossar bak slitna
Läcker växellådsolja.

De två sistnämnda känns ju ganska viktiga att åtgärda på en gång, men hur är det med de två översta?

Bilen är föresten en audi a4 1.8 -95.
Senast redigerat av Saittam (7 mars 2010)

564 Inlägg
7 mars 2010
#2
Går damaskerna sönder så vatten kommer in så pajar drivknutarna ganska snabbt, vilket brukar kunna kosta en del att laga.

Krängningshämmarstagen är inte alls lika akut, men borde ändå inte vara en speciellt kostsam historia.

Trucker
2 710 Inlägg
7 mars 2010
#3
Om bilen är besiktad, så skit i krängningshämmaren på ett tag. Det du borde fixa i akutaläge är då drivaxeldamasken o vxllådsoljan. Har du dessutom tid o möjlighet så kan du alltid byta bromsarna själv. Bilen är inte ny så du behöver inte bry dig om servicepapper o allt sånt skit

Mvh

Fart missbrukare

3 059 Inlägg
7 mars 2010
#4
Fixa allt.. lika bra.. den minsta kostnaden i det hela är ju damasker och krängningshämmare.
Fixar du inte det nu så kommer du bara glömma bort det och åka på ombesiktning sen när du väl kör in den till bilprovningen.
Akut vill jag också kalla bromsarna. De e ju din säkerhet de handlar om där..


oo=00=oo
374 Inlägg
7 mars 2010
#5
Håller med BMWgrabben

Prio 1: Drivaxeldamasker och växellådsolja.

Prio 2: Krängningshämmarstag och bakre bromsar

Freude am fahren!

79 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
#6
Tack för svaren smile. Det kanske är svårt att veta, men vad tror ni kostnaden kan landa på för att fixa drivaxeldamaskerna och växellådan?

45 Inlägg
11 mars 2010
#7
Saittam skrev:
Tack för svaren smile. Det kanske är svårt att veta, men vad tror ni kostnaden kan landa på för att fixa drivaxeldamaskerna och växellådan?

Drivaxeldamask skulle jag tro runt 1-2000 kr på märkesverkstad. Växellådan är väldigt svårt att veta eftersom jag inte vet vart det läcker men det kan bli dyyrt.


Trucker
2 710 Inlägg
13 mars 2010
#8
Det är växellådan som kan skjutas upp i pris, beror på en rad olika faktorer. Hör med verkstan om det smile Damasken: runt 2k inkl arbete smile

Ett tips: Lämna inte in den på en märkesverkstad. Kryllar ju med småverkstäder smile

Fart missbrukare

730 Inlägg
13 mars 2010
#9
Jag körde med totalt förstörda drivaxeldamasker hur längre som helst på en golf, genom vatten,grus,snö you name it..men det höll..

Fixa läckaget först och främst, skulle jag sattsa på iaf
Senast redigerat av master_- (13 mars 2010)

Musiker
472 Inlägg
13 mars 2010
#10
Man brukar ju se att damaskerna trycker ut fett genom sprickorna när det spruckit igenom, (om nu inte allt som kunnat komma ut redan gjort det, men det är väl inte så troligt!).
Känns ändå viktigast att fixa till först, är ju rätt "billigt" också! Sen är det väl inte så bra om växellådan skär p.g.a. för lite olja...

Smajly skrev:
Akut vill jag också kalla bromsarna. De e ju din säkerhet de handlar om där..

Visst handlar bromsar om säkerhet, men nog hade det varit mer akut om det varit frambromsarna som var dåliga tycker jag...

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)


Sök