2522
Sök

hej!

17 Inlägg
4 oktober 2006
Trådstartare
jag är ny här på forumet och definitivt ny på bilfronten med... har inte körkort ännu men har uppkörning ganska snart wink är väldigt intresserad av bilar nu när ja snart får köra själv om ni förstår:P har en liten fråga till er bilfantaster, hur gör man när man burnar, bränner däck eller gör en burnout eller vad det kallas? nån som orkar förklara hur det går till exakt??

sen undrar ja vad volvo tic står för, "tic" alltså, vad innebär det?

tack på förhand! smile

Rörpulare
1 453 Inlägg
4 oktober 2006
Orkar inte svara på den första:) men iaf tic "turbo intercooler"

mvh

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

81 Inlägg
4 oktober 2006
Turbo InterCooler

1 309 Inlägg
4 oktober 2006
finns trådar sedan tidigare om hur man gör en burnout.

sen tror jag "tic" står för "turbo intercooler" men är inte säker, rätta mig om jag har fel

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing

Rörpulare
1 453 Inlägg
4 oktober 2006
eller jo den me du varvar lite me kopplingen intryck me 1:ans växel säger vi sen släpper du kopplingen fort och trycker istället ned bromsen me vänsterfoten men dock inte för hård så du inte sliter lika mkt däck som broms snitsen kmr in efter ett ta!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

draminbil.nu
1 382 Inlägg
4 oktober 2006
har du framhjulsdriven bil lägger du först i handbromsen (utgått ifrån att den tar ibak) istället för att använda bromsen

17 Inlägg
4 oktober 2006
Trådstartare
hej!

tack för svaren, nu vet jag iaf vad de står för... men va menas med intercooler dÅ? nåt med kylare låter det som?!?!

jag har ju ingen bil ännu men kompisen har en volvo 245 från 88... bakhjulsdriven som ni redan vet antar jag:P

nån som orkar förklara hur man då ska göra med denna för att göra en burnout?

1 436 Inlägg
4 oktober 2006
Framhjulsdrift
Varva ordentligt, släppa upp koppling elakt, i med handbroms direkt.

Bakhjulsdrift
Varva ordentligt, släppa upp koppling elakt, bromsa så bilen står stilla, inte mer för då bränner du bara bromsar. tongue

Svårare ska det inte vara.

Intercooler är en kylare för luft. När turbon "packar ihop" luften så blir den varm. Varm luft tar mer plats, alltså kyler man ner luften igen och får på så sätt plats med mer luft i motoren.... (ungefär)
Senast redigerat av Caffe (4 oktober 2006)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Administratör
11 911 Inlägg
4 oktober 2006
Tråd låst pga menlös rubrik

Läs rubrikanvisningarna.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Sök