2330
Sök

Trimningsråd D24TiC!

820 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
#1
Tjenare!

Tänkte höra ifall någon hade lite erfarenhet av mer ingående trimning av denna motor(ej skruven på pumpen) utan alltså om vad som behöver bytas osv för att det skall hålla för t.ex 250hk och 500nm?

Själv så hade jag väl tänkt att renovera motorn, byta koppling, byta låda, uppgradera spridare samt pump, annat grenrör, diff, förstärka kardan osv! Då detta isånafall blir mitt första projekt så får folk gärna komma med så mycket info som möjligt!


....jag vill inte höra t.ex "du kan inte trimma en diesel" eller "D24TiC är sämst i världen" om någon säger det vill jag ha motivering och konkreta exempel på VARFÖR det inte går.

Mvh Joakim

Om man säger

supermikaela
17 april 2009
#2
Du får antagligen mer effekt/krona med en modernare diesel med direktinsprut. D24-motorn är ju en 70-talskonstruktion.

Om du vill trimma diesel hade jag gett dig rådet att titta på BMW's nyare dieslar (530 D e39 och framåt). Eller göra som min bror, rakställa en nyare VAG-diesel i en 940. Med enbart en mappning/chip så har du 200 driftsäkra hästar. Du kommer få göra bra mycket mer med en D24 för att få 200 hk i den. Och så kommer det antagligen inte vara särskilt driftsäkert för den delen heller.

http://www.garaget.org/?car=88943

820 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
#3
Okej tackar för svaret smile

Jag har faktiskt funderat på en rakställning av nyare vag motor, då undrar jag bara lite vad som du/ni tror behövs ändras på, motorfästen, låda, koppling etc.. Det får ju inte vara gôrkrångligt då detta blir mitt första stora projekt!

Sen tänkte jag på det(som jag tror) som blir det största problemet - Elsystemet, blir det inte svinjobbigt?

Mvh Joakim

Om man säger

865 Inlägg
17 april 2009
#4
hehe du får väl skaffa en merca diesel och trimma som finnarna:lol:
http://www.youtube.com/watch?v=ORPWDn2UD6s


820 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
#5
no_fake skrev:
hehe du får väl skaffa en merca diesel och trimma som finnarna:lol:
http://www.youtube.com/watch?v=ORPWDn2UD6s

Haha ja det hade varit nåt smile
Men jag vill göra nåt lite annorlunda, har nämligen aldrig sett en gammal volvodiesel gå så bra smile

Om man säger

820 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
#6
Är det någon som vet hur det ligger till med katten osv om man sätter in en nyare vag motor i min 765a?
Får jag ta bort den eller måste den sitta kvar?

Om man säger

supermikaela
20 april 2009
#7
Katten måste antagligen sitta kvar. Min bror har bland annat modifierat tråg, insug och oljepickup. Motorfästen har han byggt egna. Växellådan är en M90 som suttit ihop med D24T. Huruvida elsystemet blir jobbigt har jag ingen koll på.

2 till som fått i en D5252T i äldre Volvo, 940 och 264 i fråga:
http://www.garaget.org/?car=41458
http://www.garaget.org/?car=83445

2 656 Inlägg
22 april 2009
#8
supermikaela skrev:
Du får antagligen mer effekt/krona med en modernare diesel med direktinsprut. D24-motorn är ju en 70-talskonstruktion.

Om du vill trimma diesel hade jag gett dig rådet att titta på BMW's nyare dieslar (530 D e39 och framåt). Eller göra som min bror, rakställa en nyare VAG-diesel i en 940. Med enbart en mappning/chip så har du 200 driftsäkra hästar. Du kommer få göra bra mycket mer med en D24 för att få 200 hk i den. Och så kommer det antagligen inte vara särskilt driftsäkert för den delen heller.

http://www.garaget.org/?car=88943

bmw diesel e fint smile men går en diesel i halmstad d24 som går ruskigt han åkte i från min 745 tic bensinare smile med uppställt ladd smile


2 Inlägg
17 mars 2010
#9
ekelund88 skrev:
supermikaela skrev:
Du får antagligen mer effekt/krona med en modernare diesel med direktinsprut. D24-motorn är ju en 70-talskonstruktion.

Om du vill trimma diesel hade jag gett dig rådet att titta på BMW's nyare dieslar (530 D e39 och framåt). Eller göra som min bror, rakställa en nyare VAG-diesel i en 940. Med enbart en mappning/chip så har du 200 driftsäkra hästar. Du kommer få göra bra mycket mer med en D24 för att få 200 hk i den. Och så kommer det antagligen inte vara särskilt driftsäkert för den delen heller.

http://www.garaget.org/?car=88943

bmw diesel e fint smile men går en diesel i halmstad d24 som går ruskigt han åkte i från min 745 tic bensinare smile med uppställt ladd smile

hummm Undra vem det kan vara;)

Det är en myt att det är dåliga motorer. Min gamla motor gick 39000 mil inan jag byttade den till en nyrenoverad. Kör med 2,4 i laddtryck och en hollset 55 turbo. Funkar fint


2 656 Inlägg
18 mars 2010
#10
DIESEL_DEMPA skrev:
ekelund88 skrev:
supermikaela skrev:
Du får antagligen mer effekt/krona med en modernare diesel med direktinsprut. D24-motorn är ju en 70-talskonstruktion.

Om du vill trimma diesel hade jag gett dig rådet att titta på BMW's nyare dieslar (530 D e39 och framåt). Eller göra som min bror, rakställa en nyare VAG-diesel i en 940. Med enbart en mappning/chip så har du 200 driftsäkra hästar. Du kommer få göra bra mycket mer med en D24 för att få 200 hk i den. Och så kommer det antagligen inte vara särskilt driftsäkert för den delen heller.

http://www.garaget.org/?car=88943

bmw diesel e fint smile men går en diesel i halmstad d24 som går ruskigt han åkte i från min 745 tic bensinare smile med uppställt ladd smile

hummm Undra vem det kan vara;)

Det är en myt att det är dåliga motorer. Min gamla motor gick 39000 mil inan jag byttade den till en nyrenoverad. Kör med 2,4 i laddtryck och en hollset 55 turbo. Funkar fint

haha undra undra ja wink hahah men årets tråd lyft dennis ? wink



Sök