Jag måste betala körkort själv och tänkte därför plugga lite teori och olika trafiksmoment osv innan jag börjar övningsköra med trafikskolan. (Skall inte övningsköra med papsen eller mamsen).
Nu använder jag Bonniers trafikskola som är riktigt nice att lära sig grejer med. Men sen när man ska 'köra', så visar dom bara hur man ska göra, och man ska inte styra dethela själv så att säga. Har ni några förslag till olika program där man kan lära det praktiska med?
Mvh
Fritszol.
"LÖST!": RoadQuiz (se nästsista inlägg)! Ni får alltså låsa denna tråden..
Jag måste betala körkort själv och tänkte därför plugga lite teori och olika trafiksmoment osv innan jag börjar övningsköra med trafikskolan. (Skall inte övningsköra med papsen eller mamsen).
Nu använder jag Bonniers trafikskola som är riktigt nice att lära sig grejer med. Men sen när man ska 'köra', så visar dom bara hur man ska göra, och man ska inte styra dethela själv så att säga. Har ni några förslag till olika program där man kan lära det praktiska med?
Mvh
Fritszol.
Vilken märklig fråga...?
Om du ska svänga höger så sväng höger. Ska du Vänster? Ja gör tvärtom.
Vill du lära dig koppling osv? Köp valfritt modernt bilspel och öva plus ratt med gas,broms,kopplingspedal.
Med Bonniers trafik skolan gör dom såhär: "Du skall svänga till vänster, först ska du göra si, sedan ska du göra så". Och så fortsätter animeringen.
Jag vill ha någonting som gör såhär: "Du skall svänga till vänster, hur skall du göra?" och att man sen ska välja steg för steg, och att det animeras steg för steg med.
Jag hade för mig att nåt sånt fanns, men hittar det inte nånstans. Jag fattar att man inte kan lära sig använda kopplingen genom att sitta vid datorn, men att man ska förstå i vilken ordning etc skulle väl va bra att lära sig eller hur?
Det står ju i vilken ordning du ska göra sakerna, gå o sätt dig i en bil o gör i den ordningen sen, eller i badrummet, whatever. Är de svårt att visualisera sig sidospeglar eller
Praktik går inte att lära sig teoretiskt. Du får helt enkelt skrapa ihop till några körlektioner
Beror på hur man ser det....? Om du förbereder dig med teorin över hur du ska växla med koppling och varv så klarar du det bättre än om du inte hade gjort det. Förkunskap.
Likaså om du har kört jävligt mycket bilspel med ratt o likn så kan du ha lättare.
Det står ju i vilken ordning du ska göra sakerna, gå o sätt dig i en bil o gör i den ordningen sen, eller i badrummet, whatever. Är de svårt att visualisera sig sidospeglar eller
Sätta i bilen vid ratten och röra allt (utan starta motorn): Får inte ens göra det av mina föräldrar..
Badrummet jao... tror inte det skulle funka så bra..
Praktik går inte att lära sig teoretiskt. Du får helt enkelt skrapa ihop till några körlektioner
Jag tycker likadant som linuslinje. Man kan ju förbereda sig så att man iallafall fattar hur det funkar istället för att behöva lära sig allting när man väl sitter vid ratten..
Borde finns något program tillgängligt. Sök "Körkort torrent" eller nått....allt (eller nästan iaf) finns på nätet ;P
OBS. Ej uppmaning till fildelning! ^^,
(Du menar väl olaglig fildelning All p2p är inte olaglig )Det va så jag hitta bonniers trafikskola Kan leta en gång till...
Det är som ett dataspel som är ungefär som du säger. Man får se en datoranimerad sekvens och så får man ta ställning till hur man ska göra i olika situationer, typ som "vem ska först" eller "vem gör fel", "vad gäller här" osv osv. Jäkligt fult men funkar helt ok.
Ordningsföljd och liknande kan du plugga på i Studiehäftet (Kan även heta Körhäftet) som man får till Körkortsboken. Dock måste du göra det praktiskt också, ingen kan läsa sig till det praktiska men det kan ju vara en bra början att läsa på och fundera över det innan den första lektionen. Det du kan läsa dig till tar dock inte mer än 5-10 minuter att lära sig praktiskt i bilen sedan så håll inte på för mycket med det teoretiska för då är risken att du blir helt dum i huvudet av det istället
Om dina föräldrar inte ens vill ta dig till en stor parkeringsplats och låta dig köra runt och testa lite upp och nedväxlingar i 20-30km/h så är dom taskiga tycker jag, byt föräldrar
Det är som ett dataspel som är ungefär som du säger. Man får se en datoranimerad sekvens och så får man ta ställning till hur man ska göra i olika situationer, typ som "vem ska först" eller "vem gör fel", "vad gäller här" osv osv. Jäkligt fult men funkar helt ok.
Ordningsföljd och liknande kan du plugga på i Studiehäftet (Kan även heta Körhäftet) som man får till Körkortsboken. Dock måste du göra det praktiskt också, ingen kan läsa sig till det praktiska men det kan ju vara en bra början att läsa på och fundera över det innan den första lektionen. Det du kan läsa dig till tar dock inte mer än 5-10 minuter att lära sig praktiskt i bilen sedan så håll inte på för mycket med det teoretiska för då är risken att du blir helt dum i huvudet av det istället
Om dina föräldrar inte ens vill ta dig till en stor parkeringsplats och låta dig köra runt och testa lite upp och nedväxlingar i 20-30km/h så är dom taskiga tycker jag, byt föräldrar
/ Trafikläraren
Tack! Ska se om det går att fixa. det kostar ganska mycket... Körhäftet har jag läst i o så och kan följden lite, men tycker mer om när jag ska svara på frågor o sånt. funkar bättre för mig
Jag tänkte byta föräldrar, men det går inte haha, nej men jag kommer från Holland och där har vi inte det med att kunna övningsköra med sina föräldrar, och dom är ju lite konservativa så :p