3440
Sök

Få liv i död lack, hur f*n då!?

44 Inlägg
17 mars 2010
#21
Arenwik skrev:
Vill tillägga att alla lacker går inte att polera upp, ibland får man acceptera att lacken är död smile Ska du lämna in en död lack för polering kan du lika gärna köpa en ny golf. Blir lite vilseledande när ni laddar upp bilder på röda bilar som ni rensat på oxid. Sånt kan man nästan gnugga bort med fingrarna. En vit golf från -93 kanske helt enkelt inte går att få lyster ur (: no offence*

Håller med!

Vissa lacktyper är helt enkelt bara döda. Man tar bort oxidet och bilen blir sketfin. Sen tvättar man och vaxar då och då men efter en tid av ca 1-1.5 månad så börjar det sakta men säkert att bli matt igen notera att det är med Vax efter varje tvättning!!! Och de smartab prylar så de ingen skit.
Då polerar man igen bort oxidskiktet och bilen ser bra ut i 2månader.
Det är precis vad jag gjorde på min Fiat. Men nu efter 2 år av polering varannan månad så börjar jag komma ned till grundlacken.

Men ja! Prova och se hur det är på din bil. Men jag är 90% säker på att det kommer börja bli oxid igen om 2-3 månader.


marcus1
17 mars 2010
#22
jocke_gronberg skrev:
Arenwik skrev:
Vill tillägga att alla lacker går inte att polera upp, ibland får man acceptera att lacken är död smile Ska du lämna in en död lack för polering kan du lika gärna köpa en ny golf. Blir lite vilseledande när ni laddar upp bilder på röda bilar som ni rensat på oxid. Sånt kan man nästan gnugga bort med fingrarna. En vit golf från -93 kanske helt enkelt inte går att få lyster ur (: no offence*

Min är uttagen i slutet av 94 och lacken är sen dess. Det går att rädda en lack som många gånger sett sina bästa dagar

Men som sagt krävs dagar av jobb innan resultatet består

Beror på hur lacken har blivit behandlad under sina år, vilken färg, bil och ålder osv.
Självklart går det att rädda en lack men oftast så sätter man bara lacken på life support när det gäller äldre misskötta oxiderade lacker. Om man måste stå i flera dagar så borde man nog prova lite nya medel, ställer jag mig med en äldre oxiderad lack i flera dagar så är det ingen färg kvar sen. Din audi blänker ju fint men den ser inte heller så jättedålig ut i lacken på den första bilden innan du polerade upp den. smile
Senast redigerat av Arenwik (17 mars 2010)

4 586 Inlägg
17 mars 2010
#23
Arenwik skrev:
jocke_gronberg skrev:
Arenwik skrev:
Vill tillägga att alla lacker går inte att polera upp, ibland får man acceptera att lacken är död smile Ska du lämna in en död lack för polering kan du lika gärna köpa en ny golf. Blir lite vilseledande när ni laddar upp bilder på röda bilar som ni rensat på oxid. Sånt kan man nästan gnugga bort med fingrarna. En vit golf från -93 kanske helt enkelt inte går att få lyster ur (: no offence*

Min är uttagen i slutet av 94 och lacken är sen dess. Det går att rädda en lack som många gånger sett sina bästa dagar

Men som sagt krävs dagar av jobb innan resultatet består

Beror på hur lacken har blivit behandlad under sina år, vilken färg, bil och ålder osv.
Självklart går det att rädda en lack men oftast så sätter man bara lacken på life support när det gäller äldre misskötta oxiderade lacker. Om man måste stå i flera dagar så borde man nog prova lite nya medel, ställer jag mig med en äldre oxiderad lack i flera dagar så är det ingen färg kvar sen. Din audi blänker ju fint men den ser inte heller så jättedålig ut i lacken på den första bilden innan du polerade upp den. smile

Det som var värst var taket samt huven men syns inte så bra på bilden. Tycker man om att putsa så skaffa en röd bil utan klarlack. Som sagt det tar inte lång tid ifall man kör med rätt medel.
Senast redigerat av jocke_gronberg (17 mars 2010)


DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
17 mars 2010
#24
När jag köpte min Golf cab var den mer grå än vit. Riktigt smutsig och oxiderad i lacken, fast normal svensson tyckte nog den hade "glans".
Nuförtiden med två års fuskpolering är den som en spegel, allt enligt receptet jag beskriver nedan.

Nu vet jag inte hur din Golf ser ut, men jag tvivlar starkt på att den är bortom räddning. Krävs inga mirakelmedel eller hokuspokus, gör en "ordentlig" polering en gång i halvåret med lackrengöring och lite vax (märke kvittar).
Släng sedan på lite vax en gång i månaden och jag garanterar dig "glans" som är långt långt över medel på det här forumet.

Ps. Glöm för fan inte ha på däckglans och bumpershine på lister, finns inget tattigare än en välputsad lack med sunkiga lister eller skitiga däck!
Senast redigerat av J-P-R (17 mars 2010)

Mr B
29 Inlägg
17 mars 2010
#25
Allt beror ju på hur mycke tid å energi man vill lägga ner.... Men en solid färg går ju alldeles utmärk att våtslipa sen polera då får du tillbaka lystern men dä är ett jävla jobb... men ett fusk finns nu förtiden våtslip på tub... kör med en fuktad mellan mjuk trissa.... G3 tror ja det heter finns å köpa hos flesta som säljer färg till lackeringsfirmor...

Är man inte Dalmas får man försöka komma upp sig på annat sätt....

4 586 Inlägg
19 mars 2010
#26
hur är det med röd lackad plast är den lika lätt att rädda ?


248 Inlägg
19 mars 2010
#27
jocke_gronberg skrev:
hur är det med röd lackad plast är den lika lätt att rädda ?

har med färgen att göra ,inte vad som är under den ,ta det lite försiktigt bara då det inte är bra med för mycket värme när du polerar på lackade plast delar

lamull eller propad funkar bättre då det blir mindre värme

polering 0706-903247

4 586 Inlägg
19 mars 2010
#28
vr6rotrex skrev:
jocke_gronberg skrev:
hur är det med röd lackad plast är den lika lätt att rädda ?

har med färgen att göra ,inte vad som är under den ,ta det lite försiktigt bara då det inte är bra med för mycket värme när du polerar på lackade plast delar

lamull eller propad funkar bättre då det blir mindre värme

okey ska slita bort dom svarta listerna och börja till helgen



Sök