2744
Sök

Bromspedalen tar nere vid golvet! :( volvo 142

Holgersson
102 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej
Jag har problem med bromsarna. pedalen tar nere vid golvet och pumpar man så höjer den sig inte (på tomgång) när man kör med den och bromsar så är det absolut inte det riktiga hugget som man vill ha.
den tar först långt nere vid golvet och det går inte att låsa hjulen på torr asfalt.. inre,övre bromsnippel går ej att lufta ifram.. kan det bero på att det fortfarande luft i systemet??? Huvudbromssylindern?? pedalen sjunker ej vid hårt tryck...

BYTT och Renoverat
1   huvudbromscylinder renoverad
2   bromsok bak renoverade
3   samtliga bromsslangar bytta
4   luftat som en dåre med 2 personsprincipen
5   alla belägg bytta

Jag börjar ledsna på biljävel och är i desperat behov av ideér!! alla ideér är bra förutom dom dumma:)

Tack på förhand!!


593 Inlägg
20 mars 2010
#2
Ja det låter som du har luft i systemet!
Jag hade samma fenomen på min bil efter att jag bytt bromsledningarna.
Luftade systemet efter att allt var bytt men efter några mil så började jag tappa bromsverkan, så hade tydligen inte luftat systemet ordentligt, luftade om det då och sen dess har det funkat kanont!

//Jerker

Holgersson
102 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#3
ja ok! ja de verkar ju som att det är luft.. vad kan annars göra att pedalen tar nere vid golvet??
kan det göra så mkt att en nippel är fastrostad i fram??
jag vet att det ska finnas nån slang som man kan koppla mellan däcket och behållaren... Vart finns såna??
har hört av en bilmekaniker att det ska vara mycket bättre med konstan tryck när man luftar..?
en snorunge jag har till hjälp vid 2manna-luftning kräver ju en femhundring för en timmes pumpande på pedalen:S


+Uppfinnare+
643 Inlägg
21 mars 2010
#4
holgers142 skrev:
ja ok! ja de verkar ju som att det är luft.. vad kan annars göra att pedalen tar nere vid golvet??
kan det göra så mkt att en nippel är fastrostad i fram??
jag vet att det ska finnas nån slang som man kan koppla mellan däcket och behållaren... Vart finns såna??
har hört av en bilmekaniker att det ska vara mycket bättre med konstan tryck när man luftar..?
en snorunge jag har till hjälp vid 2manna-luftning kräver ju en femhundring för en timmes pumpande på pedalen:S

Säg till att han kan gå hem och lägga sig då, det finns nämligen bättre sätt att lufta på. Du fyller upp en burk halvfylld med bromsolja. Sedan åker du och köper biltemas bromsluftarsats MEN du tar bort backventilen som sitter längst ut. Denna slangen är nämligen perfekt för att kunna se när du inte har någon luft i systemet kvar sedan, och den sluter även tätt kring nippeln.

1. Du sänker ner slangens ena ände i bromsoljan. om slangen kommer ovanför oljan så är det kört. Då suger du in luft i systemet igen. Håll den därför under nivån hela tiden(därför är det lämpligt att använda en glasburk, så ser man).

2. fäst den andra änden (med svart gummi om du tänker använda biltemaslangen) i nippeln och öppna nippeln.  Sedan hoppar du in och pumpar lite lätt på pedalen. Se till att oljan inte tar slut i behållaren, håll noga koll!!! fyll helst på när det börjar närma sig min-strecket.

3. När det inte finns några luftbubblor kvar i slangen och endast fräsch olja, så stänger du nippeln först och sedan tar du bort slangen.

Börja alltid med höger bak, sedan vänster bak, efter det höger fram, vänster fram. 

Denna metoden brukar vara bättre därför att tvåmannatekniken inte blir hundraprocentig alltid tycker jag, dessutom kan man göra detta själv smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

509 Inlägg
21 mars 2010
#5
inre,övre bromsnippel går ej att lufta ifram..

där har du felet,man måste lossa alla nipplar

Holgersson
102 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#6
den luftningsprincipen verkar inte alls dum! måste jag testa! kommer garanterat att bli billigare:) och bättre då jag också tror att tvåmanna inte är riktigt bra.
kan nog vara en bra ide att jobba lite på luftnippeln också ! tack för alla tips=)smilesmile



Sök