holgers142 skrev:
ja ok! ja de verkar ju som att det är luft.. vad kan annars göra att pedalen tar nere vid golvet??
kan det göra så mkt att en nippel är fastrostad i fram??
jag vet att det ska finnas nån slang som man kan koppla mellan däcket och behållaren... Vart finns såna??
har hört av en bilmekaniker att det ska vara mycket bättre med konstan tryck när man luftar..?
en snorunge jag har till hjälp vid 2manna-luftning kräver ju en femhundring för en timmes pumpande på pedalen:S
Säg till att han kan gå hem och lägga sig då, det finns nämligen bättre sätt att lufta på. Du fyller upp en burk halvfylld med bromsolja. Sedan åker du och köper biltemas bromsluftarsats MEN du tar bort backventilen som sitter längst ut. Denna slangen är nämligen perfekt för att kunna se när du inte har någon luft i systemet kvar sedan, och den sluter även tätt kring nippeln.
1. Du sänker ner slangens ena ände i bromsoljan. om slangen kommer ovanför oljan så är det kört. Då suger du in luft i systemet igen. Håll den därför under nivån hela tiden(därför är det lämpligt att använda en glasburk, så ser man).
2. fäst den andra änden (med svart gummi om du tänker använda biltemaslangen) i nippeln och öppna nippeln. Sedan hoppar du in och pumpar lite lätt på pedalen. Se till att oljan inte tar slut i behållaren, håll noga koll!!! fyll helst på när det börjar närma sig min-strecket.
3. När det inte finns några luftbubblor kvar i slangen och endast fräsch olja, så stänger du nippeln först och sedan tar du bort slangen.
Börja alltid med höger bak, sedan vänster bak, efter det höger fram, vänster fram.
Denna metoden brukar vara bättre därför att tvåmannatekniken inte blir hundraprocentig alltid tycker jag, dessutom kan man göra detta själv