3145
Sök

Porsche bromsar till volvo 850

1 688 Inlägg
9 november 2009
#21
Alla kolvarna har diametern 36.6mm, total kolv-area per ok 42cm2.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Mur&Kakel
332 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#22
Dansken- skrev:
Losgard skrev:
Alla kolvarna har diametern 36.6mm, total kolv-area per ok 42cm2.

Okay, då är det lugnt med dina bromsar smile

Såg att ni hade skrivit lite:) så då behöver man inte ändra ngt med oken?tongue


Mur&Kakel
332 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#23
Dansken- skrev:
bbosse skrev:
Dansken- skrev:

Okay, då är det lugnt med dina bromsar smile

Såg att ni hade skrivit lite:) så då behöver man inte ändra ngt med oken?tongue

Tja, finns tydligen flera olika typer Porsche Brembo bromsar. Men om de har olika kolvstorlek, så behöver du alltså vända på dem. Det tar inte många minuter.

Okej! ska ta och kika på dom nån dag:) nä precis, är nog inga problem.


Mur&Kakel
332 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#24
kom och tänka på en sak, oken sitter ju vänd bakåt på Porschen och framåt på 850in. Hur ska porsche oken sitta på 850in då??


1 688 Inlägg
25 november 2009
#25
bbosse skrev:
kom och tänka på en sak, oken sitter ju vänd bakåt på Porschen och framåt på 850in. Hur ska porsche oken sitta på 850in då??

Sätt dom som dina original-ok sitter, hur dom än sitter så snurrar skivan runt runt runt så om du sätter dom över, udner, höger eller vänster så kommer skivan fortfarande snurra i samma riktning in i oket. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Mur&Kakel
332 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#26
Losgard skrev:
bbosse skrev:
kom och tänka på en sak, oken sitter ju vänd bakåt på Porschen och framåt på 850in. Hur ska porsche oken sitta på 850in då??

Sätt dom som dina original-ok sitter, hur dom än sitter så snurrar skivan runt runt runt så om du sätter dom över, udner, höger eller vänster så kommer skivan fortfarande snurra i samma riktning in i oket. smile

Jo de klart:P oxå är de väl enklast eftersom fästerna är för fram nu:P


Mur&Kakel
332 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#27
MrDexter skrev:
Är det runt om eller fram du vill byta? smile

Fram blir det smile tänkte du på nå spec? smile


Mur&Kakel
332 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#28
MrDexter skrev:
bbosse skrev:
MrDexter skrev:
Är det runt om eller fram du vill byta? smile

Fram blir det smile tänkte du på nå spec? smile

Nja, träffade en kille som hade fått på Porschebromsar fram men av ngn anledning så gick det inte bak. Minns dock inte varför. Men är ganska säker på att även bak går att lösa, det handlar nog bara om hur mycket tid och pengar man vill lägga. Hoppas att det ordnar sig!  smile

Okej kan ju stämma. men allt går nog bara om man vill;)

Tackar!


3 Inlägg
2 februari 2010
#29
Jag har fixat Big Red på en 850 Turbo -98 och har samliga ritningar om intresse finns. Dock undrar jag om oken med 36-36 är främre turbo-ok då jag på hyllan har 996 turbo liggandes med 42-34. Skivorna var av splittyp med blå pagid, stålspunna bromsslangar runt om samt tvärstag som faktiskt fungerade då den minskade slingertendensen vid kraftig inbromsning. Då bromsarna fram var oehört effektiva behövs knappast någon egentlig uppgradering bak då bakhjulen nästan är i luften. Jag tror vi mätte upp ca 1.15 g i retardation på vanliga 215 däck.


Mur&Kakel
332 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#30
TURBOLENZ skrev:
Jag har fixat Big Red på en 850 Turbo -98 och har samliga ritningar om intresse finns. Dock undrar jag om oken med 36-36 är främre turbo-ok då jag på hyllan har 996 turbo liggandes med 42-34. Skivorna var av splittyp med blå pagid, stålspunna bromsslangar runt om samt tvärstag som faktiskt fungerade då den minskade slingertendensen vid kraftig inbromsning. Då bromsarna fram var oehört effektiva behövs knappast någon egentlig uppgradering bak då bakhjulen nästan är i luften. Jag tror vi mätte upp ca 1.15 g i retardation på vanliga 215 däck.

Så vitt jag vet gjordes sista 850in -97 tongue kanske va en s70 då? men de är nog ändå ingen större skillnad..
Om du har dessa ritningar är jag mer än intresserad av dom big_smile
Förstod inte riktigt va du menar med 36-36, 42-34 ? Oken är iaf från porsche 911 turbo 2001. dem är från min chefs bil så jag tror de stämmer iaf:P
Hängde inte riktigt med på de där med slingertendensen eller?tongue men jag har kollat på xc90 335mm borrade/slitsade skivor !


P o r s c h e
1 700 Inlägg
2 februari 2010
#31
bbosse skrev:
Dansken- skrev:
Tänk på att du måste skifta oken jämfört med Porschen. Alltså oken på höger sida på Porschen ska hamna på vänster sida på din 850 och tvärt om, för annars kommer du att slita beläggen snett.

Jaså är de så? hur kan de komma sig då?tongue

De är ja också lite intresserad av att veta wink Har inte märkt nån skillnad på höger o vänster på nån porsche förutom att vänsterbeläggen slits lite fortare när bilen har gått på en högerbana wink


Mur&Kakel
332 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#32
Men om kolvarna i oken är lika stor så behöver man väl inte byta sidor på dem?

Mvh


3 Inlägg
14 februari 2010
#33
Snedslitaget beror på kilverkan dvs skivan "drar med" klossarna i rotationsriktningen vilket innebär att det krävs lägre tryck på just denna sida om klossarna, se på de gula GT2 oken ovan. Rotationen uppeifrån till nedåt, alltså är dessa ok felvända, de små kolvarna skulla vara uppåt. Ang ritningar på delarna finns jag i telkatalogen under T.Fält , Kävlinge. Diametrarna 36-36 eller 42-44 är kolvdiametrarna i kalipern (bromsoket).


Mur&Kakel
332 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#34
TURBOLENZ skrev:
Snedslitaget beror på kilverkan dvs skivan "drar med" klossarna i rotationsriktningen vilket innebär att det krävs lägre tryck på just denna sida om klossarna, se på de gula GT2 oken ovan. Rotationen uppeifrån till nedåt, alltså är dessa ok felvända, de små kolvarna skulla vara uppåt. Ang ritningar på delarna finns jag i telkatalogen under T.Fält , Kävlinge. Diametrarna 36-36 eller 42-44 är kolvdiametrarna i kalipern (bromsoket).

Okej smile är det du som är torbjörn? mvh


57 Inlägg
21 februari 2010
#36
Här är ett tips på bromsar som passar bolt on annars.

http://www.blocket.se/goteborg/Silvers_ … 15&w=1

Har själv sånna hemma till min bil..
riktigt fina. å väldigt bra finish..
ett stort pluss är ju att man behöver inte bygga ngt eget utan bara skruva dit de.

mvh


Mur&Kakel
332 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#37
Bernhardsson skrev:
Här är ett tips på bromsar som passar bolt on annars.

http://www.blocket.se/goteborg/Silvers_ … 15&w=1

Har själv sånna hemma till min bil..
riktigt fina. å väldigt bra finish..
ett stort pluss är ju att man behöver inte bygga ngt eget utan bara skruva dit de.

mvh

Åh fan, va inte dåligt smile synd bara att jag redan har porsche oken och är rättså inställd på de tongue


57 Inlägg
22 februari 2010
#38
bbosse skrev:
Bernhardsson skrev:
Här är ett tips på bromsar som passar bolt on annars.

http://www.blocket.se/goteborg/Silvers_ … 15&w=1

Har själv sånna hemma till min bil..
riktigt fina. å väldigt bra finish..
ett stort pluss är ju att man behöver inte bygga ngt eget utan bara skruva dit de.

mvh

Åh fan, va inte dåligt smile synd bara att jag redan har porsche oken och är rättså inställd på de tongue

HAHA.. ja missa ju fan att de va 3 sidor.. ja läste bara första sidan smile


Mur&Kakel
332 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#39
Bernhardsson skrev:
bbosse skrev:
Bernhardsson skrev:
Här är ett tips på bromsar som passar bolt on annars.

http://www.blocket.se/goteborg/Silvers_ … 15&w=1

Har själv sånna hemma till min bil..
riktigt fina. å väldigt bra finish..
ett stort pluss är ju att man behöver inte bygga ngt eget utan bara skruva dit de.

mvh

Åh fan, va inte dåligt smile synd bara att jag redan har porsche oken och är rättså inställd på de tongue

HAHA.. ja missa ju fan att de va 3 sidor.. ja läste bara första sidan smile

Hehe okej wink



Sök