3438
Sök

KÖPRÅD Bmw 540 touring utan servicebok!!

2 982 Inlägg
21 mars 2010
#21
1) en bmw 540 relativ fräsch e39a UTAN servicebok innebär att ngt är knas! - de flesta 540 ägarna väljer att köpa en 540 pga av att de vet vad det är för bil. man köper inte den för att spara pengar direkt och då vill man ha en s.bok där man får stämplar på alla servicar etc... att s-boken saknas är skumt

2) säljaren vågar inte ens skriva sitt namn i annonsen! oseriöst som fan

sen verkar den vara för billig för att vara sann.. den ser riktigt bra ut på bild, men hur är det i verkligheten?

givetvis vill han inte gå ner då han vet att han kan få ut pengar för den, det är trots allt en 540 som är besiktigad.
all undersökningsplikt ligger på köparen. (se köplagen)
ställ så mycket frågor och speca ner allt han lovat i ett köpekontrakt.
vill han inte så är ngt fel även på den fronten.

tror att du kan få ner den ännu mer. 47K för en import där den kan ha blivit backat 10K mil ..? vill du chansa?
Senast redigerat av Residence (21 mars 2010)


183 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#22
Rquired skrev:
Lyckad och slitstark motorkonstruktion som efterträder M60 och har i princip samma svaga punkter som sin föregångare. Oljepumpsbultarna brukar lossna med tiden p.g.a. vibrationer som uppkommer i motorn under drift. Har man nyligen köp en V8 så bör man snarast möjligt se till att få oljepumpsbultarna kontrollerade och åtdragna. Detta görs lämpligen i samband med en service. Svag punkt nr 2 är läckande insugsmembran, och ger symptom som vibrationer och ojämn tomgång. Själva membranet kostar ca 400 kr på BMW och tar ca 3h att byta för en van mekaniker. Svag punkt nr 3 heter läckande ventilkåpspackning, och upptäcks ofta i samband med byte av tändstift. Finns det olja kring hålet där stiften sitter så är det med stor sannolikhet ventilkåpspackningen som har börjat läcka. Ett problem som ger ojämn tomgång. Nya ventilkåpspackningar kostar ca 260 kr/sida och tar ca 1h/sida att byta. 1999 fick M62-motorn en teknisk uppdatering i form av Vanos, vilket ger lägre förbrukning samt (ännu) bättre vridmoment på låga varv.

Lite info om motorn som sitter denna bil, inte omöjligt att något av ovanstående är orsaken till ett eventuellt läckage. Eller så är det så enkelt som du skrev, att det gjordes rent i samband med motorbyte. smile

Okej!!

Tusen tack för infon wink

183 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#23
Residence skrev:
1) en bmw 540 relativ fräsch e39a UTAN servicebok innebär att ngt är knas! - de flesta 540 ägarna väljer att köpa en 540 pga av att de vet vad det är för bil. man köper inte den för att spara pengar direkt och då vill man ha en s.bok där man får stämplar på alla servicar etc... att s-boken saknas är skumt

2) säljaren vågar inte ens skriva sitt namn i annonsen! oseriöst som fan

sen verkar den vara för billig för att vara sann.. den ser riktigt bra ut på bild, men hur är det i verkligheten?

givetvis vill han inte gå ner då han vet att han kan få ut pengar för den, det är trots allt en 540 som är besiktigad.
all undersökningsplikt ligger på köparen. (se köplagen)
ställ så mycket frågor och speca ner allt han lovat i ett köpekontrakt.
vill han inte så är ngt fel även på den fronten.

tror att du kan få ner den ännu mer. 47K för en import där den kan ha blivit backat 10K mil ..? vill du chansa?

Ja som sagt det där med servicebok är det som vi tänkt på mest. Men säljaren verkar seriös. Han har berättat om allt på bilen. Motorn byttes för ca 2 månader sedan vilket han har kvitto på och på frågan om jag kunde M testa bilen sa han "ja självklart, det förstår jag"... Så som sagt han verkar vara seriös:/

Känns som M testet får avgöra.

2 982 Inlägg
21 mars 2010
#24
ehm att inte ha en servicebok vid försäljning är detta som att ha en TOM servicebok.
räkna inte med att servicar är gjorda.
men satsa på M-testet.

även säljarna på linus- bil "verkar" seriösa enligt många forum på nätet.
Senast redigerat av Residence (21 mars 2010)


Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
21 mars 2010
#25
Medde skrev:
Residence skrev:
1) en bmw 540 relativ fräsch e39a UTAN servicebok innebär att ngt är knas! - de flesta 540 ägarna väljer att köpa en 540 pga av att de vet vad det är för bil. man köper inte den för att spara pengar direkt och då vill man ha en s.bok där man får stämplar på alla servicar etc... att s-boken saknas är skumt

2) säljaren vågar inte ens skriva sitt namn i annonsen! oseriöst som fan

sen verkar den vara för billig för att vara sann.. den ser riktigt bra ut på bild, men hur är det i verkligheten?

givetvis vill han inte gå ner då han vet att han kan få ut pengar för den, det är trots allt en 540 som är besiktigad.
all undersökningsplikt ligger på köparen. (se köplagen)
ställ så mycket frågor och speca ner allt han lovat i ett köpekontrakt.
vill han inte så är ngt fel även på den fronten.

tror att du kan få ner den ännu mer. 47K för en import där den kan ha blivit backat 10K mil ..? vill du chansa?

Ja som sagt det där med servicebok är det som vi tänkt på mest. Men säljaren verkar seriös. Han har berättat om allt på bilen. Motorn byttes för ca 2 månader sedan vilket han har kvitto på och på frågan om jag kunde M testa bilen sa han "ja självklart, det förstår jag"... Så som sagt han verkar vara seriös:/

Känns som M testet får avgöra.

In till lokala bmw verkstaden och läs av mätarställning och kolla lite service och reparations historik, maila även sbp och fråga om bes protokoll samt ring tidigare ägare och hör med dom.

Mvh

2 982 Inlägg
21 mars 2010
#26
häår har du en seriöskille med 540.
han finns på autopower.se och verkar vara en seriös medlem dessutom. (TP_)

http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_540_ … 16&w=3


183 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#27
Residence skrev:
häår har du en seriöskille med 540.
han finns på autopower.se och verkar vara en seriös medlem dessutom. (TP_)

http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_540_ … 16&w=3

Har redan tittat ... men fel färg ;/ svart vill jag ha eller mörkgrå! smile Thanks anyway!

Det är alltid gratis ost i råttfällan
175 Inlägg
21 mars 2010
#28
Ta chassinummer och åkt till en BMW-verkstad och fråga dom, har den varit inne på en enda BMW-verkstad i Europa finns det med i deras dator. Är det grönt så långt, kan du ta med dig bilen till samma verkstad och be dem kika på den. Borde inte kosta många hundra kronor....

"Assumption is the mother of all fuckups"

1 482 Inlägg
21 mars 2010
#29
Bensinen har stått för ca 60 000kr, resten är service, bes kostnad, skatt, slitdelar.

BLT Service
Theracords Music Label

806 Inlägg
22 mars 2010
#30
Se där ja, fint val av bil:)


Musiker
472 Inlägg
22 mars 2010
#31
Turbomatte skrev:
47K för en import där den kan ha blivit backat 10K mil ..? vill du chansa?

Vill bara inflika att man skruvar mätare även i Sverige! Här är det dessutom (vad jag förstår) lagligt att göra så...
Själv föredrar jag tyskimport då bilarna fått en bra (läs saltfri) start på livet!
Senast redigerat av Ras_J (22 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

Handledare
1 481 Inlägg
22 mars 2010
#32
Mätarna backas när dom importeras till Sverige av mindre nogräknade firmor.  Det finns en kille på Autopower som kan kolla upp miltalet innan import. Han kollar mot BMW:s servicedatabank. Han har avslöjat måååånga backade mätare. Han är inte populär hos Linus bil, kan jag säga.......


183 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#33
Har bestämt att inte köpa bilen!! Känns inte 100 utan servicebok ! sad Men fler fiskar i vattnet finns ju,ska bara hitta den rätta smile

TACKSAM FÖR ALLAS SVAR! wink

727 Inlägg
22 mars 2010
#34
Ja det tycker jag du gör rätt i om du inte känner rätta vibbar, jag väntade i flera år innan min dök upp.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966


Sök