3346
Sök

Svetsa om downpipe på Volvo 850 T5

3 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
Hejsan alla!

Jag och min polare tänkte montera dit en 18T turbo med vinklat avgashus på en Volvo 850 T5 nu i helgen.
Eftersom bilen har standard 15G turbon med raka avgashuset för tillfället med en 3'' JT-Superflow downpipe så undrar jag hur man ska gå tillväga på bästa sätt för att svetsa om den downpipen för att få den att passa på 18T:n

En fläns med annan tätning är inhandlad som vi ska svetsa dit på downpipen. Men måste man tänka på något mer? köpa ett skarvrör eller liknande för att få downpipen att passa efter svetsning? Eftersom den nya turbon är vinklad jämfört med original så går helt rakt?

Mycket tacksam för all hjälp och tips man kan få. Gärna av folk som själva har svetsat om sin DP.

3 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
Ingen som vet? Eller har några förslag? hmm

402 Inlägg
22 mars 2010
Sätt dit den turbon du ska ha, och häng dit den nya flänsen på avgashuset, grovkapa den gamla downpipen och håll dit den mot flänsen och finjustera tills du är nöjd med passformen, sätt sen ett par punktsvetsar så att den sitter där den ska, ta sen ur grejerna ur bilen och svetsa färdigt. Tänk på att inte köra i ett svep, utan kör ett par cm åt gången från sida till sida för att undvika att flänsen slår sej. Lycka till.smile
Senast redigerat av Pinnenpabacken (22 mars 2010)

3 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
Sätt dit den turbon du ska ha, och häng dit den nya flänsen på avgashuset, grovkapa den gamla downpipen och håll dit den mot flänsen och finjustera tills du är nöjd med passformen, sätt sen ett par punktsvetsar så att den sitter där den ska, ta sen ur grejerna ur bilen och svetsa färdigt. Tänk på att inte köra i ett svep, utan kör ett par cm åt gången från sida till sida för att undvika att flänsen slår sej. Lycka till.smile

Tusen tack för den välbeskrivna informationen. Den uppskattas verkligen smile.

Mvh!

3 860 Inlägg
23 mars 2010
Tackar också för detta tongue Ska nämligesn svetsa DP på min me, efter sommare möjligen ...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

632 Inlägg
23 mars 2010
Jag passar också på att tacka för informationen Micke! smile. Nu vet jag exakt hur jag ska gå tillväga för att svetsa DP:n så den passar på min 19T. Tusen tack! big_smile

Mvh/Tobias!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

402 Inlägg
23 mars 2010
Varsågoda!wink

Sök