4074
Sök

Främre fjäderbenstag.. Bra, dåligt, Onödigt? Tips!

1 224 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#1
Hur funkar det med fjäderbenstag?
Blir det någon märkbar skillnad?
Hur funkar det med montering med dessa?

Tack Mvh!

i-vtec Do you?

1 291 Inlägg
23 mars 2010
#2
På en hyfsat orignal bil så nej, det gör ingen skillnad. Skulle någon skruva dit ett stag mitt i natten så skulle du inte märka det dagen efter.
Ett justerbart snyggt alu-stag (grov generalisering av stylingprodukter) är definitivt pengar i sjön.

Placebo is the shit wink


1 224 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#3
ok! Fler synpunkter?

i-vtec Do you?

926 Inlägg
23 mars 2010
#4
MattiasH skrev:
På en hyfsat orignal bil så nej, det gör ingen skillnad. Skulle någon skruva dit ett stag mitt i natten så skulle du inte märka det dagen efter.
Ett justerbart snyggt alu-stag (grov generalisering av stylingprodukter) är definitivt pengar i sjön.

Placebo is the shit wink

Det behövs nog inga mer synpunkter. Svaret står här ovan.

Mats

Cupra_
23 mars 2010
#5
På min tyckte jag att jag märkte skillnad, men då har ju jag en komplett sänksats på också (inte enbart fjädrar). Tror mest det handlar om vad det är för bil och stag vi snackar om.. Finns ju alltid billigt skit att köpa som mest är till för styling men sen finns det ju "riktiga" saker också.

1 758 Inlägg
23 mars 2010
#6
Skiljer från olika bilar. På vissa blir det stor skillnad, på andra märker man ingen alls.
Fjäderbensstag sitter ju där för att styva upp mellan fjäderbenstornen, så de inte ska flexa.
Och då säger det sig ju självt att på en bil med "dålig" konstruktion som flexar mycket i fjäderbenstornen så kan det bli tydlig skillnad, men på en bil som redan är styvt konstruerad på den punkten, så märker man kanske ingen skillnad alls.
Sen är det ju en herrans massa andra saker som spelar in också. Kör man t.ex. däck med hög profil och har kassa bussningar så märker man kanske ingen skillnad, även om staget i sig har styvat upp mycket, för då flexar det ändå.

XBL: FOR mxHOLGE
93 Inlägg
24 mars 2010
#7
schnauz skrev:
Skiljer från olika bilar. På vissa blir det stor skillnad, på andra märker man ingen alls.
Fjäderbensstag sitter ju där för att styva upp mellan fjäderbenstornen, så de inte ska flexa.
Och då säger det sig ju självt att på en bil med "dålig" konstruktion som flexar mycket i fjäderbenstornen så kan det bli tydlig skillnad, men på en bil som redan är styvt konstruerad på den punkten, så märker man kanske ingen skillnad alls.
Sen är det ju en herrans massa andra saker som spelar in också. Kör man t.ex. däck med hög profil och har kassa bussningar så märker man kanske ingen skillnad, även om staget i sig har styvat upp mycket, för då flexar det ändå.

Bra inlägg där! Jag har planer på ett stag där men väntar på coilovers och hårda motorfästen. Inte så att man ska köra slalom på vägarna i stan smile)

#2573
1 489 Inlägg
24 mars 2010
#8
Trodde RS hade det original smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

164 Inlägg
24 mars 2010
#9
Det är nog ganska bra summerat ovan hur det ligger till!

Min tanke är att 99% av alla som har ett inte behöver det, därför att dom helt enkelt inte kör så aggresivt, eller på bana, att det behövs.

Det lär ju krävas rätt så rejäl kurvtagning för att bilen ska flexa så pass mycket att det behövs fjäderbensstag, om man inte jagar tiondelar på bana såklart smile.

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded

#2573
1 489 Inlägg
24 mars 2010
#10
Den är ju bra och fästa kablar i om inte annat wink

• Även den starka måste ta i när han skiter

1 224 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#11
MarcusL skrev:
Den är ju bra och fästa kablar i om inte annat wink

+1 big_smile

i-vtec Do you?

82 Inlägg
24 mars 2010
#12
bilar med triangellänkar behöver mycket sällan det. Men på McPersson så är det mycket högre påfrestning på fjädertornen i karossen o då hjälper ett fjäderbensstag. Finns endå en hel del bilar som utrustade med det, så helt värdelöst är det inte.

Man har varit med för...

1 224 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#13
Vad skulle det göra för skillnad på en familjebil som Mazda6? Bilen har redan sänkningsats och 18 tums fälgar.. Ingen aning om vad det är för upphängningar däremot.. Någon som vet?

i-vtec Do you?


Sök