4154
Sök

Saab 900 2.0t Låter Konstigt..???

70 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#1
Har köpt en 900 2.0t 97a,  när jag kallstartar bilen så går motorn ojämnt å de kommer vibbrationer efter typ 1min så försvinner de bara...???? :S

när ja gasar lite så börjar den puttra som en gammal bubla motor, faan kan de vara??

tack för era svar


STREETRACER
892 Inlägg
18 mars 2010
#2
Kass DI elr kassa stift??  kolla alla vacum slangar o grejor me..

Bmc Crew

888 Inlägg
18 mars 2010
#3
Kan va dålig toppackning med, försvinner det vatten? Kan även va tempgivaren. Vacumslangarna tror inte jag på då hade den gått dåligt hela tiden.

5 198 Inlägg
18 mars 2010
#4
Den går på mindre än 4 cylindrar.. kan va topppackningen.. så betedde sej min 9000. kolla i expensionskärlet om det minskar vatten eller bubblar i kärlet.

70 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#5
jaa de stämmer den går inte på alla cylindrar för effekten försvinner.. aa har också tänkt på packningen men kylvätska nivån har vart samma sedan jag köpte bilen..
asså den gör inte så vid varje start utan sist nu så gjorde den samma när ja körde bilen så försvann all kraft å den börja puttra sen så försvann de igen :S

den har gjort så 3ggr nu har haft bilen i typ 5dagar nu.. funderar på tändsystemet vet nån om de e finns nån rotor el tändkablar på den här motor för man ser inget finns bara en tändkasett å en kontakt..


25 Inlägg
21 mars 2010
#6
Det är DI på den, så ingen rotor och inga tändkablar.

Hade liknande problem när min DI-kasett började ge upp. Rätt som det var började den antingen bluddra och tappa kraft, eller så dog den helt. Bara för att komma tillbaka efter några sekunder och sedan gå som vanligt.

Obs! Ha kolla på vilken kasett det skall vara om du nu kommer fram till att det är den. Och vilka tändstift. Väldigt viktigt att det blir rätt. Finns en hel tråd om det på STCS.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=63479
Senast redigerat av Sandhall (21 mars 2010)

5 710 Inlägg
22 mars 2010
#7
BMW-M skrev:
funderar på tändsystemet vet nån om de e finns nån rotor el tändkablar på den här motor för man ser inget finns bara en tändkasett å en kontakt..

Det låter som DI-strul. Jag hade testat att provbyta kasetten först.
Har du någon polare med bil med röd kasett är det bara byta över för att se om problemen fösvinner.
Lite billigare än att köpa en ny (2300kr) bara för att testa.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

70 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#8
Sandhall skrev:
Det är DI på den, så ingen rotor och inga tändkablar.

Hade liknande problem när min DI-kasett började ge upp. Rätt som det var började den antingen bluddra och tappa kraft, eller så dog den helt. Bara för att komma tillbaka efter några sekunder och sedan gå som vanligt.

Obs! Ha kolla på vilken kasett det skall vara om du nu kommer fram till att det är den. Och vilka tändstift. Väldigt viktigt att det blir rätt. Finns en hel tråd om det på STCS.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=63479

okeyy.. för grejen är att ja köpte bilen för typ 1vecka sen, och den ägaren säger han har bytt DI för typ 6mån sen å bilen vart avställd dom sista 2mån, derf de låter lite konstigt att den redan har gätt sig..
men kan de vara att stiften är helt döda?


70 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#9
jonTe skrev:
BMW-M skrev:
funderar på tändsystemet vet nån om de e finns nån rotor el tändkablar på den här motor för man ser inget finns bara en tändkasett å en kontakt..

Det låter som DI-strul. Jag hade testat att provbyta kasetten först.
Har du någon polare med bil med röd kasett är det bara byta över för att se om problemen fösvinner.
Lite billigare än att köpa en ny (2300kr) bara för att testa.

mvh Jonas

nej de e de som är problemet känner ingen med samma känner en som har en 9-3 Aero 01a men e de samma på dom??

annars e de fann saftigt dyrt att köpa en ny sån å sen är de inte de som är problemet va, förra ägaren påstår sig att han bytte den för typ 6mån sen den DI.. har bara ägt bilen i 1vecka nu hehe surt fann


Snäll pöjk
703 Inlägg
24 mars 2010
#10
Bilen va i sämre skick än vad  du väntat dig.. Kunde gått tillbaka till säljaren och fått affären ogjord! Hade jag gjort smile.

Har problemet blivit fixat föresten?

Ack vet jag förgasarmotorer!

25 Inlägg
24 mars 2010
#11
Bytte han till en ny kasett eller köpte han en på skroten? Är det rätt kasett (den röda) och rätt stift (NGK BCPR7ES-11 skall det vara enligt Speedparts)?

En annan sak som kan ge skumma fel är vevaxelgivaren (vanligast när motorn är varm dock). Beter sig varvräknaren märkligt när problemet inträffar (typ går ner till 0 fast motorn snurrar)?

70 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#12
mangedif skrev:
Bilen va i sämre skick än vad  du väntat dig.. Kunde gått tillbaka till säljaren och fått affären ogjord! Hade jag gjort smile.

Har problemet blivit fixat föresten?

Yess problemet är löst de satt fel stift i den. de satt BCPR6E-11 stift i den vilken visa sig vara stift för Honda fattar inte hur dom kommit in där.. men nu har ja bytt stiften till rätta å den går som den ska nu big_smile


70 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#13
Sandhall skrev:
Bytte han till en ny kasett eller köpte han en på skroten? Är det rätt kasett (den röda) och rätt stift (NGK  skall det vara enligt Speedparts)?

En annan sak som kan ge skumma fel är vevaxelgivaren (vanligast när motorn är varm dock). Beter sig varvräknaren märkligt när problemet inträffar (typ går ner till 0 fast motorn snurrar)?

de vet ja inte faktist när ja köpte så sa han har bytt kasetten och stiften samtidigt..!  men ja kolla upp stiften å dom va fel. de satt BCPR6E-11 stift i den som visa sig vara Honda stift :S har bytt till BCPR7ES-11 stift nu å den går som den ska.. felet ät löst big_smile


25 Inlägg
24 mars 2010
#14
Gôtt. smile


Sök