3635
Sök

fråga om bränslepumpsrelä caddy89 1.8i bensin

61 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
Hej

Undrar om någon vet ifall motorn kan få soppa även fast bränslepumpsrelät är trasigt.
När man slår på tändingen på min bil hörs ej varken pumpen eller relät, men när man startar motorn brukar den ändå gå i några sekunder ibland innan den dör.

Jag försöker inte ens längre...

21 761 Inlägg
8 oktober 2006
Kanske har något med spridarna att göra, om de inte fungerar men en eventuell kallstartsventil fungerar så startar motorn på den soppa som kallstarten ger. Jag har dock ingen aning om vilket bränslesystem som sitter i din bil. Gissar bara.

På min 240 så låter inte bränslepumpen när tändningen slås på, om man duttar på starten så att motorn inte startar så hörs pumpen surra dock.
Senast redigerat av Drönirettab (8 oktober 2006)

61 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
k-jetronic

Jag försöker inte ens längre...

21 761 Inlägg
8 oktober 2006
Okej, har tittat lite i min rephandbok. Det är K-Jetronic på min också, förhoppningsvis skiljer det inte så mycket.

Enligt elschemat så går kallstartventilen på plusen från startmotorn, det innebär att det faktiskt skulle kunna vara relät som spökar. Iof så går det en kabel till tändspolen från relät också men det finns ju flera utgångar så att det kan vara någon enstaka punkt inuti relät som glappar.

Att motorn startar betyder att gnista finns och att det rimligtvis kommer soppa från kallstartsventilen, men att motorn dör efter några sekunder tyder väl på att det inte fortsätter att komma soppa kan jag tänka mig.

Kolla först så att det inte har lossnat någon kabel vid relät, kolla också säkringen till relät så att den inte har gått. På mitt system så finns två separata plusmatningar till relät; En från säkringsdosan som sköter pump och lite andra saker och en från tändlåset som sköter matningen till tändspolen(tror jag).
Senast redigerat av Drönirettab (8 oktober 2006)

Sök