Hej, idag när jag skulle köra fram min audi ur en snöhög så började de med att bilen hade väldigt låg tomgång och gasade man så började de vina lite från motorn och de kom väldigt mörka avgaser (brunsvarta) så jag stängde av bilen och starta igen. då upptäckte jag att bilen gick på 3 cylindrar.
Bilen i fråga har stått i stort sett oanvänd nått år efter att jag upptäckt att tankventilationen är igentäppt så de blir vaccum i tanken... Kan de ha nått me turbon att göra eller någon rem kanske? Någon som har varit med om liknande eller som kan ha några spekulationer?
koppla loss spolarna en och en för att se vilken cylinder felet ligger i. skifta med en annan spole o se om felet fllyttar sig. På en 97:a med AEB-motor är det ganska ovanligt att det är fel på spolarna men prova detta först. Det vanligaste på dom är annars tändförstärkaren/tändmodulen som sitter på luftburkens ovansida med kontakt in på ena sidan och ut på andra sidan. tror den ena är 5-polig och den andra 7 polig. Kanske inte exakt men nåt sånt iallafall.
Hej igen... nu har felet blivit ännu större, nu tänder den inte på nån cylinder.. har stått sen jag fick problemet med att den gick på 3 och idag när jag skulle testa startar den inte alls... motorn snurrar men händer ingenting me tändningen... Va kan vara fel... skicka i 10 liter ny soppa i den för att se om de vart nån skillnad men inte nå hände... är ganska less på bilen nu men jag vill ju inte skrota en sån fin bil...