3542
Sök

Köpråd: bil med körglädje max 50,000 kr

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 april 2010
#41
Darkspirit skrev:
Pojkvännen har en VR6a som stått ett tag nu pga trasig tändspole som nu är bytt.
Han vill ha ut den på vägarna igen men jag säger nej med tanke på allt som är fel på den, men då kommer frågan, hur pass svårt och dyrt är det att laga felen på den ?
Ska rada upp problemen här så kan ni ta er en titt tongue


*Kylarfläkt - går hela tiden "nonstop" och lagret i den har börjat ge upp
*Hål i golvet ca 10-15 cm i diameter
*Hål i stötdämparinfästningen fram så du ser rätt ner på backen och den andra är på G att ge upp oxå
*Läcker en skyjävla massa olja, får fylla på ca 1 gång per månad
*Katalysator
*Lambdasond
*Elhissar runt om
*Stor spricka i vindrutan, dock inte i synfältet
*Dags för kamkedjebyte
+ dags för besiktning av den innan den kan köras på vägen igen


Han vill fixa allting själv, fast han inte har kunskap, verktyg eller ett garage att stå i.
Så jag försöker avböja honom från det eftersom jag vet att det kommer att bli problem !
Det verkar mer ekonomiskt att köpa en bättre beggad VR6a om man nu måste ha en ..


Som sagt, skulle gärna vilja höra vad ni har att säga om det hela, eftersom han inte lyssnar på mig tongue

Saknar han kunskap är det visserligen aldrig fel att lära sig, å andra sidan tar det tid och misstagen kostar pengar innan man är där.

Verktyg kostar pengar, och Garage kostar pengar. Och i det här fallet kostar även delar en massa pengar.

Så ur ren ekonomisk synpunkt är det avsevärt mycket vettigare att köpa en ny VR6 i bra skick. Finns plats kanske det till och med skulle vara en idé att spara den gamla som reservdelsbil? Annars så följ IceEyes förslag.

Så om du eller din pojkvän värderar kunskap och erfarenhet högre än summan det skulle kosta att reparera bilen och har gott om tid är det kanske en idé. Men ur ren ekonomisk synpunkt verkar det vettigast att sälja och köpa en friskare bil!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök