Har en Jacobsen från 1900-aldrig, typ -75, med en 16hp Köhlermotor. Skruvar ungefär lika mycket som jag klipper med den, och det får alltid bli bonnmek då det ej går att få tag i delar utanför staterna. Det enda som har räddat den här traktorn ifrån återvinningen är att den har ett 51 tums klippbord, samt att den orkar dra tunga släp.
Lillklipparn är någon Stiga med en 123cc maskin. Den klipper fint MEN motorn är helt usel. Klen, bränner olja, osv. Tänkte åka in till Jula och köpa en självgående Stanley som de har rea på just nu.
Jag har en bakhjulsdriven Stanley från Jula som jag köpte till förra sommaren och den har väl fungerat bra förutom i våras när jag skulle dra igång den. Det blev förgasarrengöring efter bara en säsong men nu går den. Nu har jag börjat med alkylatbensin så kanske det problemet inte uppkommer igen. Alkylatbensin har jag även börjat att köra elverken på då den kan stå 3-5 år utan att det blir fel på den mot 6 månader för vanlig bensin. Gräsklippartraktorn köpte jag 2007 och den har fungerat jättebra med vanlig bensin under alla år. Det enda jag bytt på den är en wire som startar klippbordet.
Det bör noteras att jag är extremt anti mot "mirakelmedel", men jag ska ärligt säga att sedan jag och min far för 10+ år sedan började hälla detta i våra båtar, gräsklippare, elverk osv (saker som står mycket) så har vi inte haft ett enda bränslerelaterat problem med dom från att innan dess haft problem i princip i början av varenda säsong.
Det finns helt säkert andra medel också som gör samma sak, men detta är vad jag provat och är supernöjd faktiskt.
Senast redigerat av Brådhis (för 2 timmar sedan)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/